En timeviser til besvær

Medlem
31. juli 2011
Sted
Sandnes
Til dere som har GMT men ikke pendler mellom tidssoner og lever det raske liv; hva gjør dere med den ekstra timeviseren? Stiller den på Dubai eller later som den ikke finnes? Jeg liker en del GMTer men klarer liksom ikke å rettferdiggjøre hva jeg skal med en ekstra sone. Noen som har innspill til dette flåsete spørsmålet? :)

På min GMT master (16750) er det ikke mulig å stille GMT viseren, så den viser hjemmetid i 24 timers visning. Praktisk når man må trekke klokken og stille dato på nytt, annet enn det har ikke behovet vært det helt store så langt.

På min GMT 116710 Står den på hjemmetid. Fargen gjør at den skiller seg såpass fra de andre at den ikke plager meg, men heller er en verdsatt detalj. På min JLC MC Dualmatic går den rundt skiven på 12 timer, så der har jeg "gjemt" den under timeviseren.

Jeg stiller den på hjemmetid. Lite forskjell på natt og dag her, så den er til god hjelp når man våkner opp i ørska. :)

Har ingen gmt nå, men når jeg hadde stod den på hjemmetid. Da var det enkelt å vise og forklare til folk som spurte hva den viseren var og skulle brukes til.

Personlig liker jeg godt denne komplikasjonen og hvordan det visuelt ser ut med fire hender.

Samme her, den står konstant på hjemmetid. Ofte når jeg bare kaster et blikk på klokken for å sjekke tiden, så faller faktisk blikket først på 24t viseren. Den gir en kjapp og relativt nøyaktig avlesning om det er alt jeg trenger.

Liker også veldig godt komplikasjonen GMT både visuelt og funksjonelt sett. I starten var jeg redd jeg det skulle virke forstyrrende med en ekstra viser, men det har vist seg å bli det motsatte.

Redigert:
Min oppfatning er at den skal stå på hjemmetid og at timeviseren flyttes når du entrer en ny tidssone. Jeg synes ihvertfall det er praktisk å kunne hoppe et hakk fremover eller bakover uten å måtte hakke verket og gå en runde rundt skiven. Jeg stiller alltid klokken etter lokal tid dit jeg skal når jeg setter meg i flyet.

Min oppfatning er at den skal stå på hjemmetid og at timeviseren flyttes når du entrer en ny tidssone. Jeg synes ihvertfall det er praktisk å kunne hoppe et hakk fremover eller bakover uten å måtte hakke verket og gå en runde rundt skiven. Jeg stiller alltid klokken etter lokal tid dit jeg skal når jeg setter meg i flyet.

Det er tanken bak ja, rolex sine gmt verk stopper jo heller ikke når du er i time hoppe modus. Ganske praktisk :).

Men man kan jo selvsagt bruke den viseren til hva man ønsker.

Det er tanken bak ja, rolex sine gmt verk stopper jo heller ikke når du er i time hoppe modus. Ganske praktisk :).

Men man kan jo selvsagt bruke den viseren til hva man ønsker.

Stopper gjør ikke JLC sine heller, i alle fall ikke min Dualmatic. :D
Selvfølgelig skal kan man bruke viseren som man ønsker. :)

Redigert:
Stopper gjør ikke JLC sine heller, i alle fall ikke min Dualmatic. :D
Selvfølgelig skal kan man bruke viseren som man ønsker. :) Ved lengere opphold og/eller mange tidssoner er det i mitt hode fornuftig å benytte den til lokal tid ettersom datoen skifter med 24 timers viseren. Jeg irriterer meg ihvertfall kraftig over feil dato. :rolleyes:

Jeg skulle faktisk til å stille dette spørsmålet, men slo meg til ro med at "selvfølgelig følger datoen timeviseren". Så er det altså ikke sånn? Det virker helt ulogisk at datoskiftet skal følge hometime. For meg, that is. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at det må være noen form for "mekanisk" grunn til at det skal være slik. (dette kunne jeg googlet, merker jeg)

Jeg skulle faktisk til å stille dette spørsmålet, men slo meg til ro med at "selvfølgelig følger datoen timeviseren". Så er det altså ikke sånn? Det virker helt ulogisk at datoskiftet skal følge hometime. For meg, that is. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at det må være noen form for "mekanisk" grunn til at det skal være slik. (dette kunne jeg googlet, merker jeg)

Det synes jeg også, så jeg måtte hente GMT Masteren og sjekke. Her er det (heldigvis) forskjeller ute og går blant urmerkene. Mulig jeg ikke har merket det fordi den ikke har quick set av dato og at jeg derfor drar et par runder rundt skiven når det skal skiftes dato. Datoen skifter med TIMEVISEREN, ikke GMT-viseren. Beklager tullet fra min side.
(Bilder kommer, må bare finne et passende tidspunkt. Ser ikke smart ut å stå og fotografere klokken(e) sine :D)

Redigert:
Dårlig lys, dårlig fotograf, dårlig tid og iPhone gir ikke akkurat katalogbilder. Skal uansett være bra nok for å illustrere :)

GMT Master slik jeg benytter den til vanlig:

6EC4BF74-7DF9-4D67-8B2B-0C2FBC5FC74B-9396-000004DECD2A4082.jpg

Noen tidssoner frem og vips så har vi ny dato, hometime på stedet hvil:)

BA4F659F-6DA7-4F68-BBA8-23BE09EDBACF-9396-000004DED43E38ED.jpg

Følgende gjelder også JLC'en. Her går både borte og hjemmetid rundt klokken på 12 timer, men den har også 24 timersvisning for hjemmetid ved den røde pilen klokken elleve på skiven.

399FCB26-76A2-4715-891D-B5A90D1BB039-9396-000004DFAA84040C.jpg

Noen tidssoner frem og vips så har vi ny dato, hometime på stedet hvil her også. Dog synes jeg den blir litt rotete med to timevisere siden de er såpass like.

951585EE-70EB-4F1E-AE62-762AA2285CC0-9396-000004DFAF605132.jpg

Og for å svare trådstarter: Dene klokken har jeg riktignok solgt, men her var den definitivt ikke til besvær. Tror faktisk skiven ville vært kjedelig uten den røde detaljen jeg :)

P3184576.jpg