Enda en mørk boks ser lyset - til samboerens fortvilelse ;)

Medlem
13. juli 2013
Sted
Oslo
Da er det tid for nok en utboxing.. to på tre dager er vel innafor? ;)

Restene av forrige utboxing okkuperer fortsatt stuebordet..

IMG_2900_zps7f20157f.jpg

--

I 1975 bestemte Zenith Radio Corporation (som eide Zenith manufakturen fra 1971 til 1978) seg for å legge ned satsningen på mekaniske ur. Fra nå av skulle det bare lages quartz(!) ur med Zenith-merkevaren.

I sin visdom bestemte de samtidig å skrape og selge produksjonsutstyret for El Primero etter metallvekten! Heldigvis var det en ulydig ansatt ved navn Charles Vermot, formannen i verksted 4, som etter flere forsøk på å overtale ledelsen til å ta vare på de essensielle delene for å lage El Primero, tok saken i egne hender. I løpet av en rekke kvelder flyttet han over 1 tonn med essensielt utstyr og lagret det trygt, sammen med tekniske tegninger osv.

Uten Charles Vermot's ulydighet ville det antakelig aldri blitt produsert El Primero igjen.

I 1978 fikk Zenith nye eiere som trodde på en renessanse for mekaniske ur, og i 1984 ble El Primero igjen produsert i Le Locle.

Historien over kan leses i litt mer detalj her: http://www.zenith-watches.com/en_en/icones/charles-vermot.

-- og der var teaserposten ferdig - mer kommer snart :)

KimS!

Ventetiden er over! :)

IMG_2901_zpsbcfb8d53.jpg

En Zenith!

IMG_2909_zps46f2f94c.jpg

Meget pen eske i tre.

IMG_2910_zpsa8f8f57e.jpg

IMG_2912_zps98c932f3.jpg

En Zenith Ultrathin Charles Vermot Special Edition! (beklager gjenskinn og ufokuserte bilder..)

IMG_2913_zpscd6129fc.jpg

IMG_2914_zpse55d7c9f.jpg

Fargen på skiven er en veldig klassisk/tidløs stålblågrå.. vanskelig å beskrive helt - men sober og stilren.

IMG_2917_zps769e9b1c.jpg

Sapphire caseback, innsyn til Elite-urverket fra Zenith.

IMG_2920_zps2ba39d17.jpg

Litt ufokusert sammenligning mot Dark Side of the Moon..

EEC76104-A2F6-41C1-A784-31ED12F96031_zpswskqbdtx.jpg

Og endelig, på armen! :)

9.jpg

La inn et stjålet bilde som viser farge og rem litt bedre.

Takk for titten!

Kim!

Nydelig!

Kjøpt den som lå på finn eller er det selveste @Fyrsten som har solgt sin?

Jeg vil også ha sånn!

Redigert av en moderator:
Nydelig!

Kjøpt den som lå på finn eller er det selveste @Fyrsten som har solgt sin?

Jeg vil også ha sånn!

Det er ikke Fyrsten sin, og den har nok vært på finn, og er norskkjøpt med kvittering fra David Andersen :)

Og hyggelig at det er flere som har den - egentlig trodde jeg at jeg ville være alene om den..

Spørsmålet blir vel om den kan vinne frem i kampen mot de andre urene i den daglige kampen om håndleddet..

Kim!

Redigert av en moderator:
To flotte ur på en uke! Det var modig gjort, jeg hadde blitt drept ;)

Gratulerer med nydelig klokke. :cool:
Så flere ganger på den på finn, men etter at futen hadde tatt sitt i år var det ikke mer igjen i boken. :(

Ser frem til mange flere bilder......