Er denne ekte? ("Panerai")

Medlem
21. okt. 2013
Sted
Oslo
Hei folkens.

Jeg har fått tilbud av en bekjent å kjøpe denne Paneraien som han har arvet etter sin far. Det finnes dog ikke papirer, boks eller annet. I og med at jeg er ganske grønn på Panerai er jeg usikker på om denne er ekte eller ikke. Er det noen spesielle ting jeg skal se etter? Trenger tips da jeg ikke har lyst til å gå i baret.

Se bilder og på forhånd takk for svar.

Jeg er ikke en ekspert på Panerai, men et googlesøk på serienummeret H0035/2000 gav meg følgende treff:
http://forums.watchuseek.com/f75/pam-112-authenticity-check-potential-1st-panerai-290057.html
Utdrag av teksten: "Anyway, long story short, the pawn broker allowed me to take the 112 and send it to my local AD for verification. Here's the kicker -- it was marked OP 6567, H0035/2000, and PB 519494 -- exactly the same as the one pictured here!!! I know because I still have the documentation from my AD, who told me it was a very good Japanese replica worth about $500."

@Mathfjeld var raskere enn meg;)

Tusen takk folkens. Dere er rå! Jeg holder meg unna og ber min bekjente legge den nederst i en skuff.

Tusen takk folkens. Dere er rå! Jeg holder meg unna og ber min bekjente legge den nederst i en skuff.
Dersom du har blitt tilbudt denne til en pris høyere enn en karamell i løsvekt tror jeg du gjør lurt i å holde deg unna din bekjente også. "Arvet den fra min far/bestefar/nabo og vet ikke om den er ekte" er et bortimot sikkert tegn på at noen prøver å lure på deg noe ræl, og slike bekjentskaper er det lite poeng i å opprettholde.

Veldig godt innlegg @Hammerfjord! Takk!

Bare hyggelig.
Det er et kinesisk Seagull ST3600 modifisert for å ser ut som en Panerai OPXI.
I Kina mestrer de ikke metalblandingen riktig for å skape god "balance-spring" : De taper sine egenskaper etter rundt 2 års bruk og klokken mister nøyaktigheten sin.

Om Panerai:
OPXI er versjonen av den OPX med "Côtes de Genève". OPX var flat med "Panerai" overalt.

Disse er modifiserte utgaver av den OPI og OPII: OPI med "Côtes de Genève" og OPII med "Panerai" overalt

De er egentlig et ETA(tidligere Unitas) 6497-2(High-beat: 21600 Vibrasjon/Time)

OPX og OPXI ble modifisert for å etterligne den eldre Rolex 618( Mod fra Cortébert 616)

Forklaring der også: http://paneristi.com/reference/vendome/mvmt/index.html