Er det bare drøm og fantasier - Finn og prisnivå i Norge

Medlem
31. jan. 2009
Sted
her og der
Så gjennom Finn i dag. Jeg har aldri handlet ur der, og er rimelig rystet over prisnivået mange legger seg på.

I mine øyne var ALT overpriset, både nyere second hand og vintage.

Men ettersom jeg ikke kjenner markedet kan det jo være jeg tar feil, så spørsmålet blir : Reflekterer Finn. no prisnivået i Norge for brukte ur? Eller er det bare drøm og fantasier ?

Noen er helt på jordet. Så en vintage Omega Seamaster gold-capped her om dagen, den lå ute til 30 000 kr. Tror selger blir skuffet når han finner ut at han kan sløyfe en null for å havne på en sannsynlig pris.

Kjøpte selv en Doxa Sub 750T GMT fra en fyr på finn, til 8500. Syns det var grei pris for en nærmest ubrukt klokke med nypris på over 15 000 på Doxa sin hjemmeside, før man betaler moms inn i landet her..

Tror det varierer ganske bra på finn, man kan finne seg en grei deal, men det er mange priser som fremkaller et håpløst smil og hoderisting også :)

Mange av dem som annonserer på finn.no har nok et noe i overkant optimistisk forventningsnivå i forholdt til hva de kan få for sin brukte klokke. MEN, samtidig er det nok en del som handler på finn.no som er villige til å betale den prisen som forlanges, for de vet ikke bedre.

Det er også tidligere nevnt her inne at det kommer mange rare bytteforslag og skambud når man annonserer på nevnte side. Det er derfor en del som legger prisen noe høyere enn hva som fornuftig er, nettopp for å redusere andelen av disse :)

Hei.

På finn.no er det etter min oppfattning kun et prisforlangende,og ikke som her på TS der klokkene stort sett går for den annonserte prisen....dog med noen unntak.

Mvh
Timebandit;)

En viktig ting du må huske på når du titter på finn.no. Alle klokkene som ligger på finn.no har den samme egenskapen, de er ikke solgt. Kommer det en klokke til en god pris så blir den solgt samme dag som den kommer ut. En ting er kun verdt det markedet er villig til å betale for tingen, så er den ikke solgt er prisen for høy. (i grove trekk)
Jeg opplever hvertfall at om det kommer en go`bit på finn.no til en god pris blir den solgt veldig fort. Og ettersom jeg ikke er innom finn.no hver dag passerer det nok mange go`biter forran nesten min.

Dette er jo fordelen med eBay, man kan se hva en klokke faktisk ble solgt for. Litt lettere å bruke det som referanse om man skal prise en klokke.

Det virker som flere deler min oppfatning. Hvis man ser bort fra de totalt absurde annonsene som den Omegaen som nevnes er det for høyt prisnivå, og at dette ikke reflekterer et reelt markedsnivå nødvendigvis.

At dette er mer prisforlangende med større prutningsmonn enn på et forum virker på meg som en fornuftig forklaring, men i grunnen er det ganske rart - da både på biler og båter setter Finn annonsene standarden. Har selv sett bruktbilforhandlere bruke Finn for å finne "rett" pris.

.

Tror nok at de fleste som selger ur ikke har spesielt god greie på det generelle prisnivået.
På den annen side kan det jo slå ut i positiv retning også.;)

MEN, samtidig er det nok en del som handler på finn.no som er villige til å betale den prisen som forlanges, for de vet ikke bedre.

Er jo fint å bli overbetalt i ny og ne da...;)

Det er også tidligere nevnt her inne at det kommer mange rare bytteforslag og skambud når man annonserer på nevnte side. Det er derfor en del som legger prisen noe høyere enn hva som fornuftig er, nettopp for å redusere andelen av disse :)

He he. Man må jo legge på en "premium" for alle dårene som må håndteres.:p

mesteparten er tullinger som skall ha alt gratis ;) hvis ikke så er det önsken om å sende klokken til indonesia eller en "venn i nigeria". Hvis det likvel går i boks så skall det likvel klages på en 0,5mm prikk på kasselokket og det önskes en refundering av 40% av prisen. FINN - NEVER AGAIN!

Kan vil si at jeg har solgt endel på finn.no, og synes det er greit.
Jeg legger det meste litt over i pris, folk skal alltid prute uansett pris(meg selv inkludert)
Ja klart det er mye tullinger og mye rare bytteforslag, men oppnår som regel god pris på finn.no om man har litt is i magen:)
Faktisk har jeg fått de laveste budene her.

Ja, støtter Beining her. Jeg også legger prisene på finn ganske konsekvent 10% over det jeg forventer å få, nettopp fordi alle skal prute.

Og på tross av mange dustemikler er det bra trafikk på finn, og det er minst like mye skambud å få her på TS...;)

Sistnevnte to støttes med mine lignende salgserfaringer. Har ikke hatt noe problem på finn, bedre pris og hurtigere salg er min stat. Noe annet ville vært rart med tanke på hit rate på finn.no kontra dette forumet.

Dett er også min erfaring etter solgt 7-8 klokker på finn, mesteparten er tullinger som skall ha alt gratis ;) hvis ikke så er det önsken om å sende klokken til indonesia eller en "venn i nigeria". Hvis det likvel går i boks så skall det likvel klages på en 0,5mm prikk på kasselokket og det önskes en refundering av 40% av prisen. FINN - NEVER AGAIN!

Har en Breitling SA for salg på finn.no og her på TS.....
Se på mail jeg fikk på finn.no annonsen i dag:p:p

Er så glad du svare tilbake jeg Anna Teti en Engineering i Canada ligger i Toronto, og jeg vil gjerne presentere disse til min datter som en bursdag gave at studere i Vest-Afrika, og jeg vil tilby deg summen av 24.300kr og frakt kostnader til 800kr Vest-Afrika så komme tilbake til meg med bankoverføring eller PayPal adresse detaljer meg å få betaling online og penger til å gjøre et innskudd på kontoen din slik at du kan få den pakke leverer til henne så behage jeg vil være glad hvis du kanne hjelpe meg takk skal du ha med frakt.

Hilsen.

Anna.

Jeg synes stort sett prisforlangende på Finn-annonser er nokså fornuftig, ihvertfall på populære merker og modeller. Verre er det ofte på typiske smykkeur og lommeur. Det skyldes nok dels at slikt mange ganger er arvegods med selgere som vet lite om markedet og derfor går til urmaker for å få "takst". Klokker som selges med slik takst har uten unntak prisforlangende som er helt hinsides. En annen forklaring er at oldefar som kjøpte klokken for en enorm sum på tyvetallet har indoktrinert senere generasjoner med at klokken er svært verdifull. Da kan det være litt vanskelig å få barnebanet som valgte lommeuret i arveoppgjøret til å forstå at markedspris ikke er mer enn noen få tusenlapper.

Ellers synes jeg trådstarter bør ta hensyn til svake hjerner neste gang han velger trådtittel. Min hjerne har nå kvernet på "La det swinge" siden jeg leste denne tråden i går kveld. :(

Ellers synes jeg trådstarter bør ta hensyn til svake hjerner neste gang han velger trådtittel. Min hjerne har nå kvernet på "La det swinge" siden jeg leste denne tråden i går kveld. :(

Goddammit. Det la jeg faktisk ikke merke til før du nevnte det...:evil:

Når det gjelder urene, og hvorledes de på alle måter beveger oss, synes jeg det bare er å
la det swinge til du mister all kontroll.....
;)

Mitt inntrykk:

Smykkeur, dress ur i gull etc.:
Ofte overpriset, og trolig grunnet manglende kunnskaper hos selger.

Rolex, Omega, Breitling etc.:
Som regel fair priset sett i sammenheng med det internasjonale bruktmarkedet (inkludert moms), men noe overprising forekommer.

Dyrere ur fra mindre "kjente" merker som JLC, Audemars etc.:
Som regel fair priset. Overprising mindre vanlig, og årsaken ligger trolig i at markedet i Norge er svært lite for denne typen ur.

Selv bruker jeg ofte Chrono24.com som et referansepunkt.

Jeg har fulgt mest med på Breitling, og jeg må si at det er en del meget optimistiske selgere.
Dette gjelder først og fremst eldre typer som ikke er så populære lenger.

Eldre Chronomater er ikke verdt en formue bare fordi det er litt bladgull på dem.