Er det noen som har greie på gamle bordklokker?

hhm

Medlem
1. juli 2014
Hei,

Har en bordklokke som vurderes å selges. Er litt nysgjerrig på verdi da jeg vet lite om klokka.
Får ikke lagt inn bilde, men kan sende mail hvis det er noen som tror de kan vite noe.
På forhånd takk! :)

Tja, er ingen expert men har noen bordklokker og vet litt om temaet, om du ikke kan legge inn bilde kanskje du kan beskrive klokka med merke på selve klokka og eventuelt urverk, størrelse, historikk, tilstand etc så er det sikkert noen som kan si noe.

Jeg fikk oversendt noen bilder, og det dreier seg om en stor og tung grønn marmor bordklokke med forgyllede messingdetaljer. I verket sitter det et såkalt count wheel godt synlig på bildene. Det er to merker på verket, ett med CH Paris, og et serienummer.

Etter noe research så fant jeg ut at dette er en tidlig Charles Hour (morsomt navn på klokkemaker).
Dette var litt vanskelig å finne ut av, fordi Hr Hour (tror jeg skal bytte navn ass) stadig endret på merkingen av klokkene sine. Han er visstnok kjent med CHH France, CH France i en ring, men det som kjennetegner den store produksjonen hans er merket JUST i en ring.

Han startet opp produksjon i 1851 og holdt det gående selv til 1910. Produksjonen på fabrikken holdt på helt til 1930. Count wheels ble utdatert i 1880, så klokken er tidligere enn det. Den store produksjonen og populariteten av marmor bordklokker var i perioden mellom 1850-1860.
Charles Hour hadde en enorm produksjon sies det, og var stor på eksport av klokker til England etter handelsembargoet ble oppløst i 1860. Merket CH Paris menes å ha vært brukt før eksporten til England startet, da det ble brukt France isteden.

Jeg oppdaterer tråden med bildene jeg fikk snarlig.