Det er vel litt usikkert, da jeg mener det er kjøpere som betaler for mye som er idioter, ikke nødvendigvis selgere.
Om man klarer å tjene 110k på noen timers innsats så vil jeg heller kalle vedkommende smart. Vi alle jobber vel for penger, og er en del av et kapitalistisk system der penger er viktig å skaffe. Hvis jeg har en god venn som skal kjøpe bil, og jeg tilfeldigvis selger bilen min, er det faktisk slik at jeg ikke selger til halv pris til min venn i forhold til hva jeg kan få av andre. Det blir jo det samme som å bare gi penger til min venn, og jeg er ikke så godt stilt at jeg synes det er aktuelt.. De fleste av oss prøver vel å selge ting til markedsverdi (f.eks. hus), og vil helst selge over markedsverdi. Og hva er markedsverdi? Jo, det noen er villig til å gi. Og noen priser også ting høyt som en strategi for å få mest mulig. Om den funker eller ikke, ja det kan jo være litt flaks og uflaks...
Selger kan for så vidt være idioter i den forstand at de noen ganger ikke eier moral, spesielt overfor nye i markedet, men igjen når man kjøper ting til over 10k så mener jeg man selv bør vite hva som er billig og dyrt. Men misforstå meg rett, jeg synes det er synd at man har uopplyste kjøpere som er med på å drive opp priser på et kunstig nivå, og "dealere" som alle kjøper og selger til hverandre med ditto påslag, og det blir en slags pyramide som bare vokser så lenge etterspørselen er der og øker (og spesielt førstegangskjøpere).
Men...
Har vi ikke egentlig nok tråder som omhandler høy prising av Rolex (og prisstigning) på dette forumet?