Er Pam 111 et virkelig godt kjøp??

Medlem
18. mai 2010
Hei sann til alle dere paneristir her inne. Har i lang tid spart penger til å kjøpe min første panerai noensinne. Har beundret dette merke i lang tid nå og vurderer og kjøpe en Pam 111 ny nå. Har sett på mange modeller, men faller alltid tilbake på denne. Liker den enkle og klassiske designen. Ikke minst er det at man kan se mekanikken på baksiden av boet et stort pluss når en skal investere så mye i en klokke, synes nå jeg hvertfall. Fra før av har jeg en omega seamaster quartz og en oris diver titan chrograph 44mm fra før som jeg har fått i gave. Så dette er første gang jeg bruker egne cash fullt ut på en ny klokke.

Det jeg lurer på er om Pam 111 histroric er et godt valg? Virker som en klassiker som mange har, og det er kanksje en grunn til det. Jeg er absolutt ingen klokkeekspert men lærer litt om urverk og de mekaniske finessene litt etter litt. Allikevel er jeg opptatt av at innmaten er av god klasse når en skal bruke så mye penger på en klokke. Leste i en anmeldelse her at pam 111 ikke har særlig godt mekanisk movement, da det bare er en ganske simpel unitas lommeur-mekanikk. Som sagt mulig jeg misforstod da jeg ikke er noen ekspert, men synes allikevel dette er viktig å ta med i vurdering når en skal vurdere kjøp/ ikke kjøp. Synes kanskje det blir litt dumt og bruke 35000 på en ny klokke hvis innmaten ikke er av god klasse. Eller med andre ord ikke spesielt bedre enn det automatikse urverket som allerede er i min fine Oris som jeg liker bedre for hver dag.

Kan noen som har langt mer erfaring og peiling enn meg gi meg noen tilbakemeldinger? Er veldig lysten på å få noen gode tips før jeg drister meg ut og tar turen til bjerke og bestiller meg en vakker, splitter ny Pam 111.

Hjertelig takk på forhånd

Hilsen Christian31

Du skal neppe være bekymret for kvaliteten på urverket, som ganske riktig er et modifisert ETA 6497/2 (Unitas). Velprøvd og solid. Men du kan jo eventuelt vurdere en av modellene med inhouse-verk, f.eks. PAM312 eller PAM320.

Ville heller gått for 312 (bilde) eller 320 som bollapinsvin nevner. In-house verkene her er også automatisk så du slipper å trekke opp klokken selv. I tillegg har disse dato noe 111 ikke har så vidt jeg husker. Prisen på 312 er ca 43K.
Men 111 er en super klokke for all del.
img0668q.jpg

img0680xh.jpg

Hei sann til alle dere paneristir her inne. Har i lang tid spart penger til å kjøpe min første panerai noensinne. Har beundret dette merke i lang tid nå og vurderer og kjøpe en Pam 111 ny nå. Har sett på mange modeller, men faller alltid tilbake på denne. Liker den enkle og klassiske designen. Ikke minst er det at man kan se mekanikken på baksiden av boet et stort pluss når en skal investere så mye i en klokke, synes nå jeg hvertfall. Fra før av har jeg en omega seamaster quartz og en oris diver titan chrograph 44mm fra før som jeg har fått i gave. Så dette er første gang jeg bruker egne cash fullt ut på en ny klokke.

Det jeg lurer på er om Pam 111 histroric er et godt valg? Virker som en klassiker som mange har, og det er kanksje en grunn til det. Jeg er absolutt ingen klokkeekspert men lærer litt om urverk og de mekaniske finessene litt etter litt. Allikevel er jeg opptatt av at innmaten er av god klasse når en skal bruke så mye penger på en klokke. Leste i en anmeldelse her at pam 111 ikke har særlig godt mekanisk movement, da det bare er en ganske simpel unitas lommeur-mekanikk. Som sagt mulig jeg misforstod da jeg ikke er noen ekspert, men synes allikevel dette er viktig å ta med i vurdering når en skal vurdere kjøp/ ikke kjøp. Synes kanskje det blir litt dumt og bruke 35000 på en ny klokke hvis innmaten ikke er av god klasse. Eller med andre ord ikke spesielt bedre enn det automatikse urverket som allerede er i min fine Oris som jeg liker bedre for hver dag.

Kan noen som har langt mer erfaring og peiling enn meg gi meg noen tilbakemeldinger? Er veldig lysten på å få noen gode tips før jeg drister meg ut og tar turen til bjerke og bestiller meg en vakker, splitter ny Pam 111.

Hjertelig takk på forhånd

Hilsen Christian31

Om det er et virkelig godt kjøp er det bare du som vet. Du betaler høy pris pr kg stål;)

PAM111 er en fin klokke og du trår neppe feil med den. Den har vel rimelig grei bruktpris hvis du skulle bestemme deg for å la den gå på et tidspunkt.

Jeg føyer meg likevel til det som har blitt sagt før her, har du råd til en 312 hadde jeg også gått for den. Hvis du i tillegg kan vurdere å kjøpe en pent brukt får du den til samme pris som en ny 111. Den er automatisk, har dato og in-house urverk (som er morsomt, men neppe et mye bedre urverk):p For min del veier også tungt at den har 1950-kassen. Min første PAM var en 164 og etter at jeg kjøpte min første med 1950-kassen ble denne mindre pen IMO.

Uansett, lykke til og velkommen! Du kommer til å storkose deg med ny klokke uansett hvilken du velger!

Nå er ikke jeg noen ekspert på Panerai men kan prøve å svare ut ifra at jeg selv har vurdert, eller dvs fremdeles vurderer en PAM 111. Føler at spørsmålet ditt er litt to-delt.

Er en 111 et godt valg? Ja, absolutt etter min mening. Klassisk design, god annenhånds verdi, og et godt gammelt, robust og pålitelig urverk som forøvrig er ganske så modifisert av Panerai så vidt jeg vet. Vit at dette urverket sannsynligvis ikke kan sammenlignes med et standard hyllevare 6497 verk.

Er en 111 et godt kjøp? Nei, selvsagt ikke.;) Den er fullstendig overpriset i likhet med mange Breitling og IWC modeller med modifiserte ETA verk. Men, stopper det oss klokkegale fra å sette økonomien over styr for å skaffe oss et eksemplar? Nei igjen.:D
Dette handler nemlig kun om følelser, og da er det bare å legge igjen fornuften hjemme og dra kredittkortet til du får blodsmak i munnen.
Skal du ha valuta for pengene blir du nødt til å kjøpe deg en g-shock. Og til og med da er det tvilsomt om det er verdt det.;)

Ja....det er det IMO!

Visst hadde jeg nok valgt 312 hvis jeg hadde pengene istedenfor en 111, men 111 er definitivt et godt kjøp.

Synes sammenligningen med Breitling og andre ur med forferdelig dårlig bruktverdi, bare fordi dem har en ting felles "ETA verk" blir urelevant, siden mange av Panerai's modeller har veldig god bruktverdi, som feks 111.

Hvis 111 smiler til deg så selvfølgeig bør du kjøpe den. Er du i tvil og har litt mere penger til rådighet hadde jeg gått for en 312.

Jeg synes 111 er en veldig fin Panerai mod. Den var helt klart min favoritt den gang jeg begynte å kikke på Pam.
Selv om jeg ikke eier en 111 i dag, fordi det ble andre Paneraier, synes jeg fortsatt dette er en av de fineste.
Lykke til! Uansett hvilken Pam du velger, du kommer til å bli fornøyd:)

Ps. Kikk på bruktmarkede bla i DK. Mye å hente i forhold til ny (pris)

Det er på tide jeg kommer ut av skapet; jeg har eid to Paneraier: 111 og 187.
Jeg solgte 111eren for snart fire år siden. Jeg angrer. Et fantastisk ur.
Etter min mening bedre den gangen en mye av det det nye. Unitas verket er kraftig modifisert og ikke bare solid men også meget presist.

For meg er det tre modeller av Panerai jeg virkelig nyter synet av og det er 111, 183 (Radiomir Black Seal) og fiddy (127).

Hvis du vurderer Panerai, synes jeg absolutt du skal kjøpe en 111.

For dere Paneristi som lurer, 187eren ble solgt i fjor sommer og finansierte milsuben...

takk for geniale svar folkens:)

Det er vel ikke stort mer og lure på da. Takk for alle flotte og velinformerte svar. Er vel bare og kline til en dag snart da:) Synes også det er moro med en klokke som har manuelt opptrekk, da har jeg en helautomatisk fra før. Blir liksom noe mer nytt og litt mer og holde på med.

PAM111

Mange gode svar til deg....vil bare tilføye at PAM'ene 111, 112 og gjerne 104 har vært en fin og god start inn i rekken av Paneraimodeller for de fleste av oss ! :D

Lykke til !

Ville heller gått for 312 (bilde) eller 320 som bollapinsvin nevner. In-house verkene her er også automatisk så du slipper å trekke opp klokken selv. I tillegg har disse dato noe 111 ikke har så vidt jeg husker. Prisen på 312 er ca 43K.
Men 111 er en super klokke for all del.

Vil det komme en klokke med 111/312-design med inhouse, men uten dato etterhvert? Vurderer Panerai selv etterhvert, spesielt 111. Kunne godt tenkt meg inhouse, men vil ikke ha dato. Kanskje den finnes allerede...?

Ellers er det morro å se hvor redd man kan lese seg på ETA/Unitas rundtom på nett. Et superpålitelig urverk som går etter COSC-spec er ikke "feil" uansett hvem som lager de, eller hva klokkeprodusentene betaler for de. Men har også kjempeforståelse for de som kjøper inhouse. Har selv klokke med ETA, som går +4,2 i døgnet konsekvent, men merker likevel en liten aversjon mot å bruke 30+ på et likt eller "likt" urverk til, i annen innpakning. Dog, heller nytt ETA som går +4 under alle forhold, enn f.eks IWC-urverk som går +16 i døgnet. Hva er da vitsen med inhouse?

Jeg lurer på hvor mange her på forumet som kjøper klokker basert på urverkets nøyaktighet :p

Jeg lurer på hvor mange her på forumet som kjøper klokker basert på urverkets nøyaktighet :p

Hadde nøyaktighet vært det viktigste hadde vi vært idioter hele gjengen. Hmm..kan jo være at vi er idioter likevel selvfølgelig som holder på med dette tullet:p

Sant nok. Hadde vel vært overflødig med Breitling superquartz dersom dette var tilfelle :p

Når det er sagt så er jeg opptatt av nøyaktigheten på et urverk. Det forbauser meg over hvilket kunstverk det er å få f.eks nesten 200 ulike deler til å samarbeide så bra. Jeg registrerer nøyaktigheten på alle urene jeg har.

Mitt tidligere Breitling (Steelfish) ur som huset et modifisert ETA 2824-2 (cal. 17) gikk først +7 sekund for fort per 24 time. Etter en justering hos AD så gainet det +1 - 1.5 sek per 24 time. Går vi litt i dybden så har urverket 28800 svingninger i timen / 8 svingninger i sekundet.
24 timer tilsvarer 691200 svingninger, og avviket var mellom 8 - 12 svingninger. Er ikke det et kunstverk så vet ikke jeg!

Men jeg er såpass sær at jeg blir skuffet om avviket er større enn det som er satt som COSC standard. Jeg er kanskje fortapt sådan, but hey, thats just me ;)