Er PAM00048 "innafor"?

netrom71

Støttemedlem
Medlem
28. feb. 2014
Sted
Norge
Planlegger sommerens innkjøp, og flere merker og modeller er aktuelle. En av de jeg har sett på i de siste er 40mm utgaven(e) fra Panerai. Har prøvd en på 44, og den ble alt for stor for meg. Takler ikke ur der remma står i vinkel ned rundt håndleddet :(

Så, hva sier folket, er den en OK modell? Spør da jeg ser det er mange meninger om hva som er en "ekte" Panerai, og selv har liten kunnskap om merket ut over tekniske detaljer osv :)

@netrom71 du vil alltid finne PAM-purister som mener at allt under 47mm er pikeur og ikke har nok DNA.
Er 40mm det som sitter best hos deg så kjør på.
De mest hardbarka puristene ville vel aller helst haft en 60mm Radiomir Egiziano (PAM 341)
PANERAI_RADIOMIR_EGIZIANO.jpg

Jeg mener man skal kjøpe det man har lyst på @netrom71 , uten å bry seg så mye om hva saueflokken mener. Passer PAM48 til deg, er den den du skal ha :)

Det sagt, både størrelsen på kassen, dato og cyclops gjør at denne modellen ligger et stykke fra Panerai DNA'et som stadig fremheves. Urverket er vel heller ikke inhouse - og jeg tror kombinasjonen av disse egenskapene kanskje gjør at annenhåndsverdien vil være noe dårligere enn tilsvarende mer "tradisjonelle" modeller.

Dersom du ikke vektlegger disse kjennetegnene like mye som puristene vet du hvilken Panerai du skal ha!

@Consigliere Det er vel ikke in-house i de "billige" modellene til rundt 45' heller? Disse er jo 44 millimeter, men har vel ikke sånn sandwich-dial, skrudd baklokk osv. Er disse mer "ekte"? Ser mange har de på eks klocksnack.se.

Spør bare da ikke vært borti Panerai siden tidlig 90-tall :)

Av hva jeg har sett, har PAM48 hatt prisantydning 38-45' på bruktmarkedet (her og Finn.no). Ville forsøkt å fått prøvd ut deres 42mm-modeller, for med sine korte lugs er for eksempel en Panerai 512 mye nærmere sitt eget DNA enn en 048, samtidig som den er "liten". Du får også det flotteste med Panerai imo, sandwich-skive. Den har også en fornuftig tykkelse (11.5mm) mot 048 sine 15.5mm. Sistnevnte oppleves dermed som topptung.

• Liker
Reaksjoner: netrom71
@Consigliere Det er vel ikke in-house i de "billige" modellene til rundt 45' heller? Disse er jo 44 millimeter, men har vel ikke sånn sandwich-dial, skrudd baklokk osv. Er disse mer "ekte"? Ser mange har de på eks klocksnack.se.

Spør bare da ikke vært borti Panerai siden tidlig 90-tall :)

Hjemmesiden til Panerai gir god informasjon om hvilke urverk osv. som sitter i de ulike modellene, herunder hvilke som er inhouse.

Jeg startet "karrieren" med en 090, så en 351 - nå har jeg en 514. Hadde jeg hatt litt kraftigere håndledd hadde jeg uten tvil gått for 372, 422 eller en 673 :)

For min del har interessen blitt endret i retning av det mer historisk korrekte, selv om jeg må si at flere av modellene tiltaler meg - også de "nye".

• Liker
Reaksjoner: netrom71 og holmby
Takk for tilbakemeldinger alle sammen :)

Skal sjekke ut de på 42, som eks. PAM01392, så får jeg se om forskjellen i diameter er avgjørende.