Er Panerai fortsatt riktig å kjøpe?

Medlem
19. des. 2010
Etter å ha hatt en fin klokke i en del år (Van Cleef & Arpels) har jeg de siste årene ikke brukt denne så mye, da den egentlig er et dress ur. Altså det er ikke så mange anledninger jeg bruker den til lenger og noen DB er det ikke.

Jeg har derfor bestemt meg for å prøve og selge den.

Jeg har egentlig altid følt at jeg den gang jeg kjøpte VC&A klokken burde vært en Panerai. Men den gangen ble det ikke noe av. Jeg tror derimot at jeg vil bruke en Panerai mye mer en denne jeg nå forhåpentligvis selger.

Men noe jeg har følt litt på er om Panerai er litt 2005? Er det fortsatt kredibelt og kjøpe Panerai? For meg er det ikke noe annet alternativ enn Panerai. Enten panerai eller ingen klokke. Men er panerai blitt mainstream eller viser man at man har stil???

Jeg vil vel våge å påstå at panerai var mer mainstream i 2005-6 enn det er nå. Hvertfall hos den gemene hop.
Hublot er mainstream, Rolex er også mainstream og Omega er mainstream.
Jaeger LeCoultre, Vacheron constantin, Panerai, Breguet, Glashutte og IWC er ikke mye mainstream blandt norske vanlige mennesker.
Jeg har selv en Panerai 320, og bruker den masse.

Lykke til med kjøp. Håper du lager en unboxing-tråd her når tiden er inne.

For meg handler et klokkekjøp først og fremst om følelser. Om folk mener at jeg har "stil" eller ikke gir jeg blanke blaffen i. Det kan dog hende at jeg ville vurdert harryfaktoren, men så er det slik at noen mener Rolex er harry og andre mener at Hublot er harry osv. Til syvende og sist mener jeg det er dine følelser for klokken som skal avgjøre et kjøp eller ikke.

Jeg har litt vanskeligheter med å forstå deg når du sier at det enten må bli Panerai eller ingenting. Det finnes jo i tusenvis av vakre skjønnheter der ute som bare lengter å bli dine;)

Enig med deg MM, jeg kjøper klokkene til meg og ikke andre. Eneste jeg tenker på om det ikke er en keeper er hvordan verdien i forhold til salg er. :)

Kunne ikke brydd meg mindre om hva andre sier, de som selv har kastet flere tusen kr. ut vinduet på en Nixon med høy bling faktor... IMHO:cool:

.......
1 Men noe jeg har følt litt på er om Panerai er litt 2005?
2 Er det fortsatt kredibelt og kjøpe Panerai?
3 ... Men er panerai blitt mainstream eller viser man at man har stil???

1 Nei
2 Ja
3 Ja

Som andre sier; - kjøp det DU liker, og bry deg ikke en kalori om hva andre liker.

Forøvrig:
Panerai er 1860...
Rolex er 1905...
Vacheron Constantin 1755...
Jaeger-LeCoultre 1833...
etc...

- and they're all still ticking......:eek:

Etter å ha hatt en fin klokke i en del år (Van Cleef & Arpels) har jeg de siste årene ikke brukt denne så mye, da den egentlig er et dress ur. Altså det er ikke så mange anledninger jeg bruker den til lenger og noen DB er det ikke.

Jeg har egentlig altid følt at jeg den gang jeg kjøpte VC&A klokken burde vært en Panerai. Men den gangen ble det ikke noe av. Jeg tror derimot at jeg vil bruke en Panerai mye mer en denne jeg nå forhåpentligvis selger.

Men noe jeg har følt litt på er om Panerai er litt 2005? Er det fortsatt kredibelt og kjøpe Panerai? For meg er det ikke noe annet alternativ enn Panerai. Enten panerai eller ingen klokke. Men er panerai blitt mainstream eller viser man at man har stil???

Jeg skjønner spørsmålet ditt, og føler kanskje selv at Panerai har overtatt posisjonen Breitling har hatt i mange år. Altså at de kjøpes av alle selgere som har hatt et godt år og som trenger noe svært på armen for å matche de spisse skoene (litt satt på spissen). Nå skal det sies at jeg synes Panerai er både mye vakrere og mye mer spennende enn Breitling, og har selv hatt en. Den jeg hadde forsvant fort ut igjen, men ikke helt sikkert jeg er helt ferdig med merket for det. Fortsatt fine annerledes klokker som føles bra. Bare synd de blir større og større.

Hvis det er "Panerai eller ingenting" i utgangspunktet, så kan det vel ikke være "litt 2005"?

Selv om OP varierer i popularitet blant den gemene hop fra år til år, er de i mine øyne likevel langt fra å være mainstream. De har sitt marked og fanskare, og holder seg til den med sine 2 modeller (ja, de har flere varianter av Luminor og Radiomir - men det koker ned til to modeller IMHO). Enten så liker du OP eller ikke.

Rolex og Omega er den rake motsetning, så mainstream som man kan få det, med et bredt modellutvalg og et velkjent merkenavn. Men de lager fantastiske ur, og er riktig å kjøpe - hvis du har lyst på et ur fra en av de.

Kort oppsummert: Nei, det er ikke "litt 2005" - og fortsatt riktig å kjøpe hvis du har lyst på et ur fra Panerai.

En PAM har vel aldri vært mainstream blant bredden av klokkekjøpere.
Tror heller ikke vi Paneristi prøver å vise stil, men kanskje vise at vi er litt særegne mht til valg av klokke.
En PAM kjøpes og brukes best når en har tilegnet seg et minimum av kunnskap om klokkens historie og bakgrunn. Da kan du trygt glede deg av selv å eie en, og blåser vel en lang marsj i hva andre synes og tenker om deg eller klokken.
Det finnes klokkemerker og mennesketyper som etter mitt skjønn ikke passer sammen. Uten at jeg ønsker å utdype dette ytterligere. Panerai er, IMHO, et av de merkene :)

Jeg hadde en Panerai,men likte den ikke i det hele tatt. Så tror ikke jeg prøver det flere ganger. Dyre klokker er følelser fra ende til annen. For meg er det bare Rolex som gjelder, for deg kan Panerai skape de samme følelsene.

Tror nok det med stil blir avgjort av andre ting enn armbåndsuret. Tror også at spørsmål om kredibilitet, her inne, slik jeg tolker det, ofte blir besvart med ; drit i det :D

Ikke mainstream men...

Panerai kan vanskelig bli mainstream med de lave produksjonsvolum de har. En Rolex kan du gå inn til en AD og få presentert et godt utvalg av, OP må du bestille og vente på i lange tider. Det er jo en OP hype for tiden, både i ulike magasiner og forum, så det skapes kanskje et inntrykk av at OP nå er mainstream?

Panerai kan vanskelig bli mainstream med de lave produksjonsvolum de har. En Rolex kan du gå inn til en AD og få presentert et godt utvalg av, OP må du bestille og vente på i lange tider. Det er jo en OP hype for tiden, både i ulike magasiner og forum, så det skapes kanskje et inntrykk av at OP nå er mainstream?

Dette varierer litt hvor du er i verden. En forhandler for PAM har normalt flere modeller inne, men det er korrekt at det fort kan bli ventetid på nye og/eller spesielle modeller.
Ved Panerai boutique'ene vil en normalt bli vist de fleste modeller.

At det p.t. er Panerai hype stemmer lite med virkeligheten. Salgstallene for PAM i Europa har siste 36 måneder har vært stabil, for USA i samme periode en svak nedgang, mens Asia viser en liten økning.

Forøvrig er jeg enig at et merke med så lave produksjonantall av de enkelte modeller, neppe kan bli et mainstream produkt.

Hehe, tws er artig fyr...
Nå er artikkelen snart tre år gammel, og trender snur og skifter.
Jeg er likevel enig med han når det gjelder hva de angivelige spørsmålene som blir tilsendt gjelder. Kjøper man en klokke, dette være seg panerai, rolex, audemars eller patek for å få fullt opp fremsetet ved siden av deg med en blondine så har man bommet.

Panerai passer ikke alle håndledd heller. For den saks skyld, ikke alle anledninger... Jeg følte jeg bommet litt Igår da jeg brukte 320 på croco i 60 års lag. Perreleten hadde vært bedre valg Igår.

Men, klokka gjør meg glad, den er for meg symbolet på ett oppnådd mål, og jeg drømmer meg stadig bort i de stadige detaljer jeg finner.

Jeg kjøper konseptet og historien til panerai. Jeg synes det passer inn i samlingen slik den er nå, og naturligvis slik jeg ønsker den skal utvikle seg.

Å si at man heller burde kjøpe en lange blir litt teit i mine ører. Har man råd, er selvfølgelig lange utrolig tilfredsstillende, men skal man kun ha en klokke er ikke lange et godt alternativ.Med mindre du er president i ett land der passive kvelder med en bok i fanget er det mest aktive man bedriver, vil panerai eller andre mer "barske" klokker være mer allsidig som eneste klokke.

Så, the watch snob... Er igjen litt for snobbete for Min verden.

Hype = hyppig omtale.

Dette varierer litt hvor du er i verden. En forhandler for PAM har normalt flere modeller inne, men det er korrekt at det fort kan bli ventetid på nye og/eller spesielle modeller.
Ved Panerai boutique'ene vil en normalt bli vist de fleste modeller.

At det p.t. er Panerai hype stemmer lite med virkeligheten. Salgstallene for PAM i Europa har siste 36 måneder har vært stabil, for USA i samme periode en svak nedgang, mens Asia viser en liten økning.

Forøvrig er jeg enig at et merke med så lave produksjonantall av de enkelte modeller, neppe kan bli et mainstream produkt.

Pam er på forsiden de siste nummer av både Watch Journal og Watch Time, og mye omtale på forum gir absolutt et aktualitets inntrykk. Richemont melder om en salgsvekst for sine urmerker på hele +31%. Richemont opplyser ikke omsetning for hvert enkelt ur-merke, men skriver i en markedsmelding som sier: OP = Strong sales driven in particular by Europe, Asia Pacific and the Middle East.

Hverken Bjercke eller Nymanns har mer enn en håndfull OP inne, men de har jammen mange Rolex på lager;)

Pam er på forsiden de siste nummer av både Watch Journal og Watch Time, og mye omtale på forum gir absolutt et aktualitets inntrykk. Richemont melder om en salgsvekst for sine urmerker på hele +31%. Richemont opplyser ikke omsetning for hvert enkelt ur-merke, men skriver i en markedsmelding som sier: OP = Strong sales driven in particular by Europe, Asia Pacific and the Middle East.

Hverken Bjercke eller Nymanns har mer enn en håndfull OP inne, men de har jammen mange Rolex på lager;)

Mine betraktninger baserer seg bl.a. gjennom et snart ti års bekjentskap med Panerai, hvor jeg selv også har vært en Paneristi :p , samt ulike meldinger og samtaler med ansatte i Richemont sentralt..

Den totale økningen det vises til, er helt sikkert korrekt. Av de ulike kjente urmerker (Van Cleef & Arpels, Piaget, Vacheron Constantin, Cartier, IWC, Jaeger-LeCoultre, Panerai og Montblanc) i Richemonts portefølje, antar jeg at Panerai står for den minste økningen.
:confused:

Ser man på siste kvartals 10-15 ulike forsider av klokkemagasin, vil jeg ikke påstå at det er Panerai som flagges mest......

Redigert:
Å ta klokkeråd fra TWS er i mine øyne det samme som å ta kosthold- og treningsråd fra VG.. :rolleyes:

TWS er vel først og fremst en humorside? Jeg leser den først og fremst som det. VG er vel også først og fremst humor, selv om det som oftest er ufrivillig. :)

Hehe, ja - jeg tar det ihvertfall som humor! :)

(Men det er sikkert de som tar det han som sier som rettesnor, akkurat som noen sikkert bruker VG..)