Er sært da...

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Men, siden nyervervelsen er en like stor investering som en helforgylt invicta (fydda, ikke mobbe:mrgreen:) så tillater jeg meg å poste en liten unbox... Klokkerelatert er det også.

Jukset litt, kom i en pappeske og alt innhold godt pakket inn, så oppsettet tok godt og vel en halv time...

En flott eske i... eh tre...
PA172801.jpg

PA172802.jpg

Og inni... et puntselsett - Nærmere bestemt et Bergeon 5285-D, selve rollsen med aller mest tilbehør.
PA172803.jpg

PA172804.jpg

PA172806.jpg

PA172807.jpg

PA172809.jpg

PA172808.jpg

PA172810.jpg

PA172811.jpg

PA172812.jpg

Hva bruker man dette til? SVAR: Masse rart, jeg er ikke urmaker, så begrepene mangler, men nå kan jeg utføre en del morsomme operasjoner. F.eks vil jeg kunne løsne/feste diverse tannhjul fra/på deres aksel på en effektiv og trygg måte... (håper jeg).

Er strålende fornøyd... Dermed er helgens prosjekt definitivt reddet.

PA172816.jpg

PA172817.jpg

PA172818.jpg

Jeg kom over denne aldeles nydelige perfectaen i blant en masse klokker jeg har skaffet meg gjennom tiden. Den kom i en lot, så jeg har nok bare konstatert at det ikke virket. I det siste har interessen for innsiden av urene vokst, og for ca to måneder siden åpnet jeg klokken. Jeg så at balansen beveget seg, men så også raskt at ankeret ikke gjorde noen form for bevegelse. Problem: Ellipsesteinen, som er den ankeret slår frem og tilbake (og får balansen til å bevege seg) var rett og slett borte.

Løsning: Vi handler masse ellipsesteiner på bukta, bruker skjellakk som må smelte og fungere som lim for steinen.

Gjort det før? Nei.

Kunne forsøkt jomfruturen med godt gammeldags utstyr, en holder av noe slag (er ikke urmaker sa jeg jo...) som man holder inntil en spritlampe, og varmer opp heile dri... :)
PA172813.jpg

PA172814.jpg

Men, som den moderne mann jeg er (takk til claes ohlsson) så kjører vi butan!
PA172815.jpg

Brenner som også kan reguleres "ned" til loddebolttemperatur. Den har diverse arbeidshoder, så jeg tror jeg kommer ganske greit til bare jeg får ro rundt meg.

Hvis det går bra, kommer det en tilbakemelding på om uret faktisk går. Hvis ikke, går jeg i stureboksen.
Hvis noen måtte ha tips til hvordan man kan regulere høyden på ellipsesteinen, så den hverken blir for lang eller for kort til gaffelen på ankeret, så hører jeg gjerne fra dere. Bruk gjerne denne tråden, da det sikkert er maaaaange andre som lurer på det samme:mrgreen:

En riktig god kveld ønskes dere alle :):):)

Haha, genialt! Må ta meg en tur opp til deg snart og se. Skal sette bobla bort snart, og kunne kansje svippet innom på veien.

Nå nærmer du deg Mogens i utstyrsparken ;)

Gleder meg til å følge prosjektene dine, og gratulerer 8)

Takk for morsomme tilbakemeldinger. Entropy, ta en tur en kveld... Du vet jo hvor verkstedet ligger ;)

Muligens jeg skal tyvstarte litt i kveld på prosjektet...

Takk for morsomme tilbakemeldinger. Entropy, ta en tur en kveld... Du vet jo hvor verkstedet ligger ;)

Muligens jeg skal tyvstarte litt i kveld på prosjektet...

Utrolig bra Greg, det er slike tråder som dette som får meg selv til å føle meg som en skam for menneskeheten:p