Era Prometheus – rimelig tourbillon

Det er noen år siden de første kinesiske tourbillonene ble tilgjengelige på markedet. Og dette tror jeg vel faktisk heller ikke er den billigste. Har vel sett klokker ned i nesten halvparten (men det skyldtes muligens dollaren på den tiden).

• Liker
Reaksjoner: reldor og Grendel
Hvordan er det med reparasjoner osv... Kan fort bli dyrt hvis dette er en klokke det er umulig å få reklamert på, eller servet når den tiden kommer. Har de noe opplegg for sånt?

Hvordan er det med reparasjoner osv... Kan fort bli dyrt hvis dette er en klokke det er umulig å få reklamert på, eller servet når den tiden kommer. Har de noe opplegg for sånt?

Så langt jeg vet har urverkene fra Kina bestandig hatt et problem med fjæren sin.
Og det handlet om at de mestret ikke nok legerings kunst for at fjærene kunne brukes over lang tid uten deformering.
Jeg tror at de sitter fortsatt med samme problem men du kan undersøke selv.
Fjæren er veldig utsatt for deformering og selvfølgelig påvirker det urverkets nøyaktighet.
De kinesiske urverkene er kjent for å bli veldig unøyaktig etter en del år på grunn av dette.
Da må fjæren rett og slett erstattes.
Spørs om hvis klokken er verdt prisen man skal betale for en sånn reparasjon.
I mine øyner blir disse klokker mer bruk&kast og derfra blir spørsmålet på service begrenset.

Man kan vel kjøpe 2 til 3 slike ur for normal service av ett tourbillon verk. Resten er vel følelser og matematikk.

Redigert:
Longio er basert i Hong-Kong og har i lang tid (og i all hemmelighet) laget klokkedeler for veldig kjente sveitsiske/tyske varemerker.
Og det fordi de har høye kompetanser, skikkelig utstyr og selvfølgelig lave priser.
De er kjent for å være på toppen og Mr Mi er litt av en legende i det kinesiske klokkemiljøet.
De har også utviklet sin egen klokke avdeling med en del tourbillon: de er ikke billig-billig men er fortsatt mye billigere en de sveitsiske/tyske utgavene.
Jeg tror at (angående tourbillon) man finner ikke bedre enn dette for prisen.
De har til og med en 1000m tourbillon.
En ting er sikkert: Longio er en referanse i Asia siden 1996 og skal stå for sin reputasjon angående service.

Men akkurat nå er den Norske Kronen ganske svak foran US-Dollaren og vekslingen er ikke helt som det var...

Longio.png

Redigert: