Erfaring med Ø40 modeller?

Medlem
2. mai 2015
Sted
Oslo
Noen her som har erfaring med hvordan Luminor Ø40 modellene tar seg ut på armen (f.eks 049/244 eller 241)? Mine håndledd er alt for små for de orginale størrelsene, men jeg har alltid hatt en forkjærlighet for Panerai og vurderer å gå til anskaffelse. Kommentarer på eventuell videresalgsverdi på disse tas også mot med takk :)

Noen her som har erfaring med hvordan Luminor Ø40 modellene tar seg ut på armen (f.eks 049/244 eller 241)? Mine håndledd er alt for små for de orginale størrelsene, men jeg har alltid hatt en forkjærlighet for Panerai og vurderer å gå til anskaffelse. Kommentarer på eventuell videresalgsverdi på disse tas også mot med takk :)

Smak og behag kan være så ytterst forskjellig......
Mener å huske at jeg en gang for lenge, lenge, lenge siden fikk låne en 244 av en kvinnelig bekjent.
Med klokken gjemt inni håndflaten, gikk jeg bort i en krok, samtidig som jeg så meg rundt om noen andre var vitne til det jeg nå skulle foreta meg.....Vel forvisset om at jeg var alene, tok jeg så denne lille klokken på armen og grøsset inni meg! Nei, dette var intet ur for en ihugen Paneristi!
Etter denne skrekkelige opplevelsen, har jeg skjønt det andre Paneristi før meg alltid har hevdet,- en PAM skal være 47mm eller evt. 44mm! :cool:

• Liker
Reaksjoner: Genta, alekfm og Gin
Blir litt som å kjøpe en Rolex Submariner i damestørrelsen 31mm:eek:

• Liker
Reaksjoner: mutriakis og BRIO1368
Jeg digger Panerai i 47, og har hatt 372 (og 312 i 44). Men til hverdagsbruk blir det for stort.

Om jeg var deg, ville jeg prøvd en med Bettarini kasse (iirc) i 44, de bærer ikke så voldsomt. De nye "Due" modellene (slanke) kan også være noe, men for disse og andre sub 44 mm modeller, vil nok hard core risti mene at DNAet er utvannet. Men er det en slik du vil ha, så sier jeg kjør på :D

• Liker
Reaksjoner: Genta
Dessverre er det veldig enkelt (og samtidig litt vanskelig kanskje hvis klokken er utilgjengelig): Alt handler om deg og ditt håndledd og klokken. Du MÅ prøve den selv og se hva som er situasjonen for DEG. Dette er meget individuelt.

Selv har jeg prøvd oppover: Har 44 mm, prøvde 47 mm. 47 mm så helt loco ut på meg. Men på håndleddet til @BRIO1368 derimot... ;)

Ang. andrehåndsmarkedet osv.: Panerai holder seg veldig bra. Mer er vel det ikke å si om den saken. I alle fall klassikerne (111, 422, 372), muligens situasjonen er annerledes for de spesielle modellene, typisk kronoer, gmt-varianter og de med power reserve.

Takk for innspill, og jeg er forsåvidt enig i kommentarene om at de ser best ut i original størrelse. Problemet er at jeg har vært hos flere forhandlere og ingen har disse inne, derfor blir det fryktelig vanskelig å se for seg hvordan det blir på mitt håndledd. Jeg har prøvd 44 modellene, men dessverre blir det alt for stort for meg. Får vel bare bite i det sure eplet og innse at disse ikke passer meg :eek: Det sitter derimot langt inne da jeg personlig synes Panerai har en look og feel som ingen andre merker kan måle seg med ;)

Takk for innspill, og jeg er forsåvidt enig i kommentarene om at de ser best ut i original størrelse. Problemet er at jeg har vært hos flere forhandlere og ingen har disse inne, derfor blir det fryktelig vanskelig å se for seg hvordan det blir på mitt håndledd. Jeg har prøvd 44 modellene, men dessverre blir det alt for stort for meg. Får vel bare bite i det sure eplet og innse at disse ikke passer meg :eek: Det sitter derimot langt inne da jeg personlig synes Panerai har en look og feel som ingen andre merker kan måle seg med ;)
Har du prøvd en Radiomir modell?
Disse virker betydelig mindre enn Luminor og 1950 kasser med den samme diameter.

Har du prøvd en Radiomir modell?
Disse virker betydelig mindre enn Luminor og 1950 kasser med den samme diameter.

Enig med Gin.

Fikk selv prøve en 45mm Radiomir Black seal(PAM183 er vel referansen) på GTG. Er stormforelsket enda. Den var helt perfekt på mitt relativt slanke håndledd på ca 17cm.

Har i senere tid prøvd et par 44mm Luminor av uviss referanse. Disse ble oppfattet som betydelig større og mer klumpete. Anbefaler derfor som Gin å prøve ut Radiomir. :)

Skal prøve en Radiomir, men med mine håndledd på litt over16cm er jeg redd det vil se ut som om et romskip landet på armen min :)

@Tore sin fantastiske 183 på mitt 16,5cm håndledd. Ja den er stor, men syns selv den bærer behagelig. Utvilsomt en modell som frister :)
IMG_4063.jpg

Jeg digger Panerai i 47, og har hatt 372 (og 312 i 44). Men til hverdagsbruk blir det for stort.

Tullball ;) Mine håndledd er 17,5cm og 372 (47mm) funker til alt fra dress, casual og aktiviteter.

Edit: Men ser at trådstarter har ca 16cm +, så da er vel 47mm for mye ja. 44 bør vel være innafor.

Redigert:
Min erfaring er at det hele er en tilvenningssak.... Lenge baserte jeg meg på alt jeg leste, og mente automatisk at alt over 40mm var kokko. Noen dusin klokker senere er det 44mm PAM som får mest tid på håndleddet, og jeg sikler på 47mm. Men jeg setter fortsatt pris på 40mm Sub altså. Alt til sin tid. Jeg ville nok ikke kjøpt en 40mm Panerai.

Hvis du ikke har testet 44 mm med manuelt verk, så ville jeg prøvd det. Jeg var sikker på at Panerai ikke var for meg før jeg fikk testet en på armen. Tidligere har jeg prøvd 312 og den var alt for høy på grunn av at det skal være plass til rotoren. 40 mm Panerai gjør at proporsjonene til klokken blir helt feil, og det ser ikke helt riktig ut IMO, men her må hver enkelt bestemme hva som er riktig for seg.

Konge, takk for input! Jeg hadde en prøverunde forrige sommer, men la det fra meg da jeg synes alle var for store. Skal dog gi det et nytt forsøk nå

Dersom noen har noen modellnummer som dere tror kan passe, så kan jeg spørre om Bjerke har/får disse inn slik at jeg kan prøve :)

Ceramic - jeg har ca 16.5, og synes ikke den så forskrekkende stor ut på deg. Har du noen flere bilder fra andre vinkler? :) Veldig fint eksemplar forresten!

Den ser veldig fin ut på deg, vet du lengde lug til lug? Jeg kan titte på Bjerke ila uken :)