Erfaring med Baume & Mercier

Medlem
3. feb. 2013
Sted
Lillestrøm
Hei, igjen.

Jeg tenker nå å gå til innkjøp av et dressur. Denne gangen har tankene gått fra JLC Duo Reservo til Longines Master for deretter å ende opp med Baume & Mercier Hampton 10028.

Jeg syntes Baume-uret var stilig, klassisk og pent.

Jeg lurte da egentlig på om noen har noe relevant erfaring med uret? Gjerne litt om brandet også.

Utgangspunktet blir dette et ur jeg ikke tenker å selge, men beholde. Tross dette, hvordan er annenhåndsmarkedet for Baume 6 Mercier?

Tips og erfaring tas i mot med stor takk.

Min bror hadde en B&M. Han var fornøyd og likte det som dress-ur.
Hvilken modell det var, husker jeg ikke. Han solgte det imidlertid etterhvert, da han ville ha noe mer sporty. Men, godt og solid ur.

:cool:

B&M er god kvalitet. Riktignok ikke oppe sammen med Rolex, Omega, Patek og disse, men ligger rundt Longines og Frederique Constant i mine øyne. Jeg liker veldig godt Classima-modellen selv.

Uansett, brukt faller B&M en del i verdi. Var vel en slik Classima her på sonen som lå ute til 8k. Husker ikke om det ble solgt, men altså et fall på 50-60% minst.

Annenhåndsmarkedet er nok dårligere enn JLC og Longines. Kjøp brukt eller (som du skriver) regn med å beholde det :)

Personlig synes jeg uret du referer til ble litt anonymt og kjedelig. Jeg hadde valgt både JLC Reverso og Cartier Tank før dette. Men prisene er jo anderledes.

Det er lite oppmerksomhet rundt Cartier her på sonen, og mye skyldes vel at de bærer preg av smykkeur. Men som et ultratynt firkantet dressur synes jeg Tank er nydelig! (Og så kommer det i en versjon med et fantastisk firkantet urverk fra Piaget, men den modellen ligger langt over prisklassene vi snakker om her.)

Redigert:
Annenhåndsmarkedet er nok dårligere enn JLC og Longines. Kjøp brukt eller (som du skriver) regn med å beholde det :)

Personlig synes jeg uret du referer til ble litt anonymt og kjedelig. Jeg hadde valgt både JLC Reverso og Cartier Tank før dette. Men prisene er jo anderledes.

Det er lite oppmerksomhet rundt Cartier her på sonen, og mye skyldes vel at de bærer preg av smykkeur. Men som et ultratynt firkantet dressur synes jeg det er nydelig! (Og så kommer det i en versjon med et fantastisk firkantet urverk fra Piaget, men den modellen ligger langt over prisklassene vi snakker om her.)

+ 1 på JlC Reverso eller Cartier Tank (verdens første armbåndsur iirc). :)

Cartier Tank (verdens første armbåndsur iirc). :)

Se på denne f.eks., Collection Privee Louis Cartier Tank XL :eek: (Dyr! 18k kasse og Piaget-verk.)

8b045fe9_DSCN3504.jpeg

e82ee2e3_DSCN3491.jpeg

Redigert:
Til en triveligere pris: Solo XL i stål med ETA verk :) Med og uten lenke.

ml_image.2992828.jpg

Det at valget falt på Baume var pga. pris og at de hadde et ur som var rektangulært.

Det som etterhvert ble planen var å investere i en JLC Duo Reservo 18K eller JLC Duo 18K m/inngravering i løpet av en 3-årsperiode.

Cartier har flotte ur, men jeg har dessverre aldri falt helt for de.

Det å trekke Baume med i sammenligning av Patek, Hublot etc. må jeg si er påfallende. Baume har ETA-verk, da er det riktig å sammenligne med ur som har nettopp ETA-verk.

Føler jeg har fått noen gode innspill, men siden pris er litt essensielt faller valget på Baume, sålenge det ikke er noen med veldig dårlig erfaring vel å merke :)

De nye urene fra Baume har hatt en kraftig oppdatering de tre siste årene og det er Sellita og La Joux-Perret som står for verkene. ETA kommer til å bli mer eller mindre borte. Kvalitetsmessig er de helt på høyde med (og bedre) enn mye nevnt tidligere i tråden. Skivene blir laget sammen med de fleste skivene til Jeager- av TAG Heuer på deres Cortech fabrikk. Som så mange av de andre i Richmont har Baume også gått under kniven og kommet ut som et friskt pust. Artig for et merke som er det fjerde eldste sveitsiske.

Mvh G.