Tre årsaker til SUV:
1) Bakkeklaring
2) Bedre oversikt over trafikken
3) Enklere å komme inn og ut fra om du er dårlig i ryggen (noe jeg er)
Punkt 2 og 3 er hva som betyr noe for meg, 1 er bare en trivelig bonus som gjør at det ikke er noe problem å komme seg til hytta uten å slå nedi eller problemer med å benytte seg av ellers utilgjengelige pplasser om vinteren i oslo.
Bakkeklaring, tja jeg kjører en vanlig Subaru Legacy med lav bakkeklaring, har aldri stått fast uansett hvor jeg har kjørt, gjennom høye brøytekanter null problem.
Bedre oversikt? Ok, mulig noen syns det er kjekt men personlig savner jeg det ikke i det hele tatt.
Enklere og komme inn og ut, vel, man skal være bra dårlig i ryggen om man ikke kommer seg inn i en vanlig bil, har selv litt problemer med ryggen men bilen kommer jeg helt greit inn i.
Saken er at SUV har noen fordeler, men bakdelene er så mange flere; høy vekt, større luftmotstand, høyere drivstofforbruk, krenger mer og derfor mindre sikker i trafikken, dårligere oversikt når du rygger, dyrere i drift bl.a pga større og dyrere dekk, dyrere i innkjøp, vanskeligere å parkere, mindre miljøvennlig.
Det mangler dessuten et punkt på lista di Christian; Høyere status, det er nok den største grunnen til at SUV selger så mye.
Husk på at SUV biler selger som hakka møkk i England, et land uten snø 363 dager i året, flatt, vanskelig å få parkert pga små parkeringspalsser, mye trange bygater og rett og slett ikke bygd for en SUV bil, grunnen til at de selger så mye i England er samme grunn som at de selger mye i Norge; Høyere status, "Her kommer jeg i min svære bil"