Erfaringer med brannskadet/røykskadet leilighet?

Medlem
17. okt. 2010
Sted
Bergen
På lørdag skjedde det som ikke skulle skje. Det var brann i leiligheten under oss og hele trappehuset er utbrent. Heldigvis var ikke kone og barn hjemme, kun bikkjen og meg. Brannvesenet plukket oss elegant opp med snorkel (takk).

Nå er vi på husjakt for å finne et midlertidig bosted og prøver å få oversikt over skadene på vår kåk. Den er ganske røykskadet, men det er heldigvis ikke brukt slukkemiddel hos oss. Var på befaring i går kveld og fikk hente ut litt ting og tang. Så denne posten skrives på en pc som lukter leirbål. Lurer på om noen har erfaring med å få røyk ut av løsøre som klær, tv og så videre. og videre om noen har erfaring på hvor lang tid det tar å fikse en oppgang.

Klokkene stinker, men de er berget.

Det var tragisk at det endte med dødsfall, jeg er bare glad at jeg og mine slapp med skrekken. Sjekk røykvarslerene deres folkens.

Huff, tragisk at det endte slik det gjorde men et lykketreff at det ikke var med deg og dine.

Kontoret vårt på jobb ble nylig totalskadet i brann, det var hovedsaklig pga. røykskadene og ikke selve brannen som isolert sett ikke tok så mange kontorer i lokalene.

Så og si alt som har vært på det gamle kontoret er kondemnert og erstattet av forsikringen. Alle servere, PCer, skjermer, TVer, hussentraler, telefoner, stoler.... ALT er byttet ut.

Lukten sitter veldig, veldig godt i. Flere ansatte ble dårlige når vi forsøkte å være i de delene av lokalet som ikke var totalskadet (vi trodde i det minste de ikke var totalskadet..) og ble dårlige.

Kort fortalt; du må kreve å få byttet ALT. Det er uakseptabelt at en spesielt alergisk venn ikke kan være på besøk hos deg fordi det sitter igjen kjemikaler i et eller annet "renset" møbel eller klesplagg.

Partiklene som frigjøres er SMÅ og trenger inn over alt. Jeg ville krevd å i det minste få en total overhaling av alle klokker også. Det er ikke bare snakk om paranoia, men rett og slett det faktum at en klokke kan stoppe om 3 år og ha et totalvraket urverk fordi microskopiske partikler hadde ansamlet seg inni der.

Ikke ta noen sjangser her og anta at alt du eier og har er ødelagt inntil det motsatte er (godt) bevist.

Huff, for en forferdelig situasjon.

Hei

Opplevde det samme selv for noen år siden. Sto på gaten og så leiligheten brenne...

Det er de merkeligste ting som overlever og omvendt. Bilder, bøker og mye klær klarte seg bra. elektronikk ble renset og skal fungere. Backupdisken min sto i rommet som brant (ja jeg vet) og fungerer bra tre år etter. Her er det mange unntak.

Det store problemet med røyk er at det som regel skapes et overtrykk som gjør at røyken blåser inn overalt. Nesten umulig å bli kvitt lukten. Lukter det leirbål av pc en bør du sjekke hva forsikringsselskapet mener om å få det bra igjen. Hvis de ikke er villig til å rive og bygge opp igjen må du (og her mener jeg må) hente inn uavhengig ekspertise for å vurdere hva som skal gjøres. Om TVen ryker om et par år er det en bagatell i forhold til om du må selge leiligheten med en million i tap...

Hvor er du forresten forsikret? Post gjerne om hvordan du opplever skadeoppgjøret - nyttigere info om kvaliteten på selskapet enn om det er mulig å spare et par tusenlapper.

Lykke til og send meg gjerne en pm om du vil ha flere råd på tlf. e.l.

Jeg er så skeptisk til rensing av elektronikk, men poenget ditt er godt. På kontoret var det en arbeider fra ISS som sanerte lokalene rett etter brannen, han fikk en kjemisk brannskade av å ta på noe sot uten hansker da akkurat den soten inneholdet noe usannsynlig ubehagelig dritt.

Hva jeg mener; får du det godt inn i PCen kan det ta 1-2-3 år før backupdisken ryker og da er det vanvittig kjedelig å stå der og ha mistet alt av bilder og viktige dokumenter.

Også et meget godt poeng du har ang. skikkelig sanering... det der kan sitte noe veldig i veggene og MÅ fikses skikkelig.

Har nå kunne brukt litt mer tid i leiligheten og innser at dette kommer til å ta tid. Taket er dekket av sot, gangen er fryktelig røykskadet og badet et vannskadet da brannvesenet brukte endel vann i etasjen over.

Jeg er forsikret i Gjensidige og kommunikasjonen med dem har vært bra. Det kom raskt et forskudd til klær, toalettartikler og så videre. På tirsdag skal vi gå gjennom leiligheten men de har allerede vært på befaring og er innstillt på å kondemnere hele inventaret.

Ursamlingen er innlevert Bjerke for rens