Erfaringer med Movado?

Medlem
30. juni 2013
Sted
Drammen
Er det noen her inne som har erfaring med Movado? Noen som kan si hvordan kvaliteten er i forhold til prisen?

Jeg vurderer innkjøp av denne klokken Movado | Datron Men's Stainless Steel Chronograph Bracelet Watch With Black Dial

Den ble forøvrig vurdert opp mot Movado Museum, da jeg synes den hadde vært morsom å ha i samlingen grunnet at den var første klokke på the museum of modern art. Men dette er kanskje et gimmick mer enn noe annet?

Er det noen her inne som har erfaring med Movado? Noen som kan si hvordan kvaliteten er i forhold til prisen?

Jeg vurderer innkjøp av denne klokken Movado | Datron Men's Stainless Steel Chronograph Bracelet Watch With Black Dial

Den ble forøvrig vurdert opp mot Movado Museum, da jeg synes den hadde vært morsom å ha i samlingen grunnet at den var første klokke på the museum of modern art. Men dette er kanskje et gimmick mer enn noe annet?

Dette er en quartz-klokke, og jeg antar at kvaliteten er som for en standard quartz-klokke. Det er mulig du betaler en premie for at det er en Movado. De fleste her inne på forumet er nok mer intereressert i mekaniske armbåndsur.

Selv er jeg en vintage-samler og kjenner til Movado fra 60-tallet. Da var Movado den amerikanske versjonen av Zenith, og modellene var så og si identiske (samme eier for begge selskapene). Ofte var det kun Movado og ikke Zenith som sto på skiva, ellers helt likt. Høy kvalitet på urene og vintage Movado er fra et kvalitetsståsted veldig mye bra klokke for pengene. Movado, som Zenith brukte såkalte high-beaters, dvs. klokker med 28800 og 36000 svingninger i minuttet, bl.a. Datron-modellene. Dette var tilsvarende El Primero-verkene til Zenith.

Denne koblingen finnes ikke i dag. Movado står på egne bein og produserer både quartz- og mekaniske ur. Slik jeg oppfatter det, er dette ikke et merke som ofte dukker opp i klokke-entusiastkretser. De er som du sier kjent for designer-klokka som finnes på Museum of Modern Art, noe jeg ikke var klar over. I mine vintage-kretser er dette ikke så interessant, så jeg vet ikke hvor mye akkurat det betyr... ;)

Dette er en quartz-klokke, og jeg antar at kvaliteten er som for en standard quartz-klokke. Det er mulig du betaler en premie for at det er en Movado. De fleste her inne på forumet er nok mer intereressert i mekaniske armbåndsur.

Takk for godt svar :)
Vil du heller anbefale en av de mekaniske klokkene til Movado da?
Movado | Automatic Collection

Grunnen til at jeg er interessert er at jeg får veldig gode priser på Movado på en Outlet-butikk i USA i forbindelse med 4. Juli :)

Takk for godt svar :)
Vil du heller anbefale en av de mekaniske klokkene til Movado da?
Movado | Automatic Collection

Sorry, kjenner ikke til moderne Movado, og det står heller ingenting om hvilket verk det er i disse selvtrekkende modellene. Kanskje noen andre kan hjelpe?

Movado, så vidt jeg vet, har ikke AD i Norge og jeg har heller ikke sett så mye av dem nede på kontinentet. Derfor er det ikke en klokke som dukker opp så ofte i klokke-kretser. Tror nok at klokkene er ok, men fra re-selling synspunkt tror jeg at du vil ha problemer med å selge den. Det er ikke et investeringsobjekt med andre ord.

Men hvis du liker klokkene så er det bare å kjøre på! :)

Jeg synes movado master serien ser spennende ut, så noen bilder i et blad og så veldig bra ut. Ellers er det jo automatisk versjon av den du tittet på også.

Egentlig er det ikke så viktig hva andre synes, prøv flere klokker og velg den du liker best selv. Automatisk eller quartz spiller liten rolle på brukskvaliteten for den jevne bruker.

Sorry, kjenner ikke til moderne Movado, og det står heller ingenting om hvilket verk det er i disse selvtrekkende modellene. Kanskje noen andre kan hjelpe?

Movado, så vidt jeg vet, har ikke AD i Norge og jeg har heller ikke sett så mye av dem nede på kontinentet. Derfor er det ikke en klokke som dukker opp så ofte i klokke-kretser. Tror nok at klokkene er ok, men fra re-selling synspunkt tror jeg at du vil ha problemer med å selge den. Det er ikke et investeringsobjekt med andre ord.

Men hvis du liker klokkene så er det bare å kjøre på! :)

Fant ut at automatic-modellene bruker ETA 2824-2. Er du kjent med det? Evt andre her som er kjent med det? Er i tidlig lærestadium så jeg setter veldig pris på all hjelp :)

ETA verket er det samme som finnes i veldig mange klokker, finnes ( korriger meg hvis jeg tar feil) 4 versjoner av det. Solid og trygt verk. Søk her inne eller på Google så finner du ut mer.

I hverfall ingen grunn til å styre unna en klokke med ETA verk.

ETA verket er det samme som finnes i veldig mange klokker, finnes ( korriger meg hvis jeg tar feil) 4 versjoner av det. Solid og trygt verk. Søk her inne eller på Google så finner du ut mer.

I hverfall ingen grunn til å styre unna en klokke med ETA verk.
Høres bra ut :)