Erfaringer med overhaling av ur kosmetisk

Medlem
27. nov. 2007
Sted
Sør Vest
Lurer på om det er noen på forumet som har konkret erfaring med å sende inn en klokke til urmaker eller direkte til produsent for full overhaling? Hvordan ble resultatet? Hvilke riper / merker kan fjernes etc. ?

Før / etter bilder? Trenger ikke å være deres egne :)

Jeg ordner småridser og lignende selv. Det er både let og hyggeligt tidsfordriv :) Blankt stål: Lunkent vand, middelhård neglebørste, Autosol, vatpinde, blød bomuldsklud, stålrens og en køkkensvamp er alt du skal bruge ;) Børstede flader er lidt vanskeligere at ordne selv, men det kan dog lade sig gøre, med mindre vi taler fint børstede/satinerede flader.

Jeg kjøpte en brukt Cartier Tank Francaise som var ganske så velbrukt og oppskrapt (lenken er børstet matt stål, med blank stål ytterst).
Leverte inn klokken til Bjerke som har en Cartier-spesialist for full overhaling og oppussing av lenken, da jeg fikk den tilbake så så den nesten (ikke helt) ut som en ny klokke. Det kostet i underkant av 2500 for hele behandlingen (quartz-ur, ikke mekanisk). Bare lenkepussingen tror jeg var litt under 1000 kroner.

Jeg kommer definitivt til å levere inn klokkene mine til oppussing ved jevne mellomrom, jeg tar ikke sjansen på å gjøre det selv.