Erfaringer med Stowa/Schauer eller andre gode forslag :)

Medlem
28. jan. 2009
Har kommet til ett veiskille i livet og har skalert ned klokkesamlingen fra ca 20 til 2. Av de 2 bruker jeg nå kun Speedmasteren og ser derfor for meg at Sinn U2S havner på blokka snart. Størrelsesmessig har jeg også gradvis gått nedover fra at jeg brukte klokker på 44-45 til nå hvor jeg er mest komfortabel med en størrelse på rundt 40-42mm. Har kikket veldig mye på Stowa den siste tiden og lurte på om noen har noen erfaringer med merket, dvs; service, ventetid med bestilling, fit og finish og nøyaktighet. Har kikket på chronographmodellene, Flieger Ikarus og Marine Automatic. Ellers er jeg åpen for forslag i 40-42mm segmentet :)

Mvh

Vegard

Har en Stowa Flieger, og har hatt en MO.
Mitt inntrykk er at du får mye klokke for pengene.
Du blir nødt til å bevege seg opp i prisklassene for tilsvarende.

Ventetiden er drøy. Gjerne 3 mnd.
Her ingen erfaring med service, men det sies (der ute på internettet) at kundeservicen er fortreffelig.
Nøyaktigheten er det ingenting å si på. Dessuten bruker de jo rimelig standard ETA-verk som lett bør la seg justere hos hvilken som helst oppegående urmaker.

Eneste bakdelen er at det ikke går an å få prøvd klokkene før kjøp. Med mindre du kjenner noen som har en da.

Jeg har en Marine Automatic og det eneste negative med den er leveringstiden.

Oppfølging i venteperioden ved kjøp er upåklagelig. Jeg har ikke prøvd meg på servicen deres, men de forsikret meg per mail om at ved en eventuell reklamasjon vil de selvfølgelig dekke fraktkostnadene (i grell motsetning til Laco, som kostet meg 90 EUR i returfrakt for en reparasjon de innrømmet var pga produksjonsfeil, og som heller ikke skjønte en millimeter av hvordan tolldeklarasjoner skrives slik at hadde jeg ikke fulgt med og selv ringt til FedEx dagen før levering hadde jeg måttet betale moms to ganger).
Fit og finish er verdt mye mer enn hva jeg gav for klokken, etter min mening.
Ang. nøyaktighet holder min COSC spec (ca. 5 sec +), men er da også sertifisert.

Hvis du er i Oslo kan du ta en titt på den.

Hei.
Hadde en Flieger som jeg solgte til et annet medlem her på forumet. Hadde kun gode opplevelser med den, fin størrelse og holdt tiden meget bra (chronometer). Rent klassisk design og god kvalitet, kjenner at jeg savner den litt. Fortsatt usikker på om ikke klokka hadde blitt enda penere med andre eller ensfargede visere, men det er det sikkert delte meninger om. Tror ikke du trår feil med en Stowa, selv om min reiste videre til et godt hjem pga en Omega som satte seg fast på håndleddet mitt.

Takk for flotte svar. Akkurat nå så heller jeg mot Marine Automatic, men så er det fargevalg på skiva...Sølv eller hvit, samt at jeg har sett en kremhvit på nettet. Hvordan er viserne IRL, de ser jo spektakulære ut på bilder med alle skivefarger og jeg synes det er veldig tøft at de blir anløpt med varme :D På fliegeren derimot så synes jeg det er litt crash med blåfargen mot sort bakgrunn, derfor liker jeg Ikarus best i den serien. Finnes det bilder så er det bare å legge de ut her :D

-V

Takk for flotte svar. Akkurat nå så heller jeg mot Marine Automatic, men så er det fargevalg på skiva...Sølv eller hvit, samt at jeg har sett en kremhvit på nettet. Hvordan er viserne IRL, de ser jo spektakulære ut på bilder med alle skivefarger og jeg synes det er veldig tøft at de blir anløpt med varme :D På fliegeren derimot så synes jeg det er litt crash med blåfargen mot sort bakgrunn, derfor liker jeg Ikarus best i den serien. Finnes det bilder så er det bare å legge de ut her :D

-V

Jeg synes de blå viserne på svart nologo-bakgrunn er helt topp, jeg... Kikker på en selv atm. Lurer på om jeg vil ha manuelt urverk. Ser temmelig koselig ut fra baksiden med de unitasverkene. Merker at jeg kanskje heller mer mot en MO manuell, eller kanskje faktisk en Antea. Undre, undre...

Jeg synes de blå viserne på svart nologo-bakgrunn er helt topp, jeg... Kikker på en selv atm. Lurer på om jeg vil ha manuelt urverk. Ser temmelig koselig ut fra baksiden med de unitasverkene. Merker at jeg kanskje heller mer mot en MO manuell, eller kanskje faktisk en Antea. Undre, undre...

+1 for blå visere på Flieger.:)
Her selv sorte visere på min Flieger, og mener bestemt at de blå hadde sett bedre ut. Pytt sann...er fornøyd uansett.:)

Unitas-verket ser mye bedre ut enn det noe intetsigende automatiske ETA-verket.