EspenKs lille klokkeverden

Medlem
30. mars 2015
Sted
Agder
Da tenkte jeg kanskje det var på tide å lage en liten tråd om klokkene jeg har og litt rundt dette.
Lager dette kort nå også kanskje jeg føyer inn litt etterhvert :)

Usikker på året jeg fikk øynene opp for klokker, men har jo eid quarts ur som alle andre gjennom tidene.
Har per dags dato denne Paul Hewitten som jeg kjøpte når alle andre kjøpte Daniel Wellington av ren protest mot DW. Utseende er ikke alt for galt egentlig

Også har jeg en annen "moteklokke" som jeg ikke gidder å laste opp bilde av en gang som jeg fikk i gave for noen år siden. :p ligger å støver med flatt batteri en plass, så vet ikke hvor den er uansett.

Men det var året 2015 det begynte skikkelig. Etter jeg arvet ett veggur og en Zenith lommeur begynte jeg å kikke litt rundt på nettet om disse og da oppdaget jeg hvor stor klokkeverdenen var. Gjorde ikke så mye videre med disse klokkene, men satt meg heller mer inn i hele universet av ur. Kikket selvfølgelig som mange andre her inne først på forumet før jeg fant en Certina DS Action som var til salgs og laget en konto for å ta kontakt med selger.
Kjøp ble det og ble lykkelig eier av denne:

Og interessen stoppet jo ikke der. Fikk fort øynene opp for TT Datejust. Ikke bare pga utseende og historie, men også fordi TT funker bra med å kombinere smykker (nei bruker igrunn ikke smykker, men greit å ha muligheter om det skulle interessere. Pluss billigere enn helgull :))
Fikk spart opp litt midler og etterhvert også tillatelse av fruen og jakten var i gang. Var dog lite av disse på markede som appellerte så smalt nesten på en AT i mellom tiden, men heldigvis dukket en DJ opp like etter at jeg fikk vite at denne var solgt.
Handelen ble avtalt med en øl i hånda i Hellas og det første som ventet når jeg kom ut av Gardermoen var Jonny Rolex. Etter en hyggelig prat tok jeg boksen under armen, 16233 på armen og dro av sted til hotellet med denne:

Dette lommeuret arvet jeg av min morfar som han mest sannsynlig fikk til sin konfirmasjon i 1932. Har dessverre ikke noe mer info om klokken og har heller ikke lykkes i å åpne det selv, men vurderer sterkt å få den til service og få litt info av urmaker i nærmeste fremtid.

Dette lommeuret kom fra min fars side, men har ikke klart å finne ut av hvem i familien som eide det. Det blir gjettet på min fars onkel. Er det noen her som klarer å hente informasjon ifra null og niks så får de heller si ifra :)

Er en krone øverst og noen ref.nr på innsiden av baklokket:

Klarte å få frem ett tydeligere bilde av krona:

Tok en sjefsavgjørelse, jeg ville kjøpe en liten billig bursdagsgave til meg selv.
Var mye frem og tilbake mellom Orient, Seiko og div, men måtte gi etter på nyskjerrigheten på Orient som så mange skryter av her inne.
Når merket var valgt var det ett meget enkelt valg på modell:
EM6500CD

Foreløpig super fornøyd med klokken mtp pris, og farge i skive og lume er nesten for godt til å være sant for under 1000-lappen!
Gummiremmen blir liggende i boksen med "tags" på. Kun Nato på denne :) (foreløpig)

Mangler da bare veggurene, men har ikke disse i hus så får ta de en annen gang ;)

Takk for titten og skal oppdatere når ur kommer eller går med tid og stund. Bare vær tålmodige. :)

Redigert:
Har fått satt små tanker om hva som skal ligge i boksen (når jeg får kjøpt meg en) når reisen er over. Dette blir en stund til og får bygge meg litt sakt oppover og stikke nesen borti flere merker forhåpentligvis, så er vel bare begynnelsen på reisen :)
"Destinasjonen" er vel helt forandret underveis også. :D

Gamle ur med egen familiehistorie er spesielt morsomt å ha. Når det gjelder armbåndsurene kommer du helt sikkert til å forandre smak og preferanser under veis, men det er det som gjør denne hobbyen så morsom:)

• Liker
Reaksjoner: EspenK
Hadde man bare klart å dra frem noe med info så hadde det vært enda gøyere :)
Har ett håp om at jeg en dag, ihvertfall innen barna begynner å komme litt oppi årene sitter igjen med de klokkene som jeg skal gi videre når tiden er inne. Forhåpentligvis klokker som de husker at pappa/mamma har hatt på armene så lenge de kan huske.
Likevel skjønner jeg ikke enda hvordan jeg skal klare å anskaffe meg klokkene innen den tid eller hvordan jeg skal klare å holde på de så lenge.o_O Må ihvertfall holde meg unna TS når klokkene er i hus. :D

• Liker
Reaksjoner: Utinaturen