Et hyggelig forum

Medlem
7. des. 2010
Sted
Bergen
Jeg frekventerer flere ulike fora for ting jeg er interessert i (og det er dessverre ikke så få), men det slår meg at det er en uvanlig hyggelig stemning her på tidssonen. Jeg har knapt sett noe kranglig eller usakligheter. Har ingen forumtroll funnet veien hit?

Jeg har lenge visst at en eller annen dag kom jeg til å gi etter for å ha mer enn en klokke og la det bli en fritidssyssel, men at jeg skulle bruke en del tid på et klokkeforum hadde jeg aldri trodd!

Jeg ville tro at folk med noble interesser som hifi, sykling, fotografering, osv er jevnt over oppegående, men det er mye rart å se, av og til helt sinnssykt. Har ikke sett noe som ligner på det her.

Hva er forklaringen? Er det fordi meninger om klokker er så grunnleggende subjektive at man ikke kan krangle om det, eller er det bare oppegående folk med dannelse og sosialt gangsyn som interesserer seg for slikt?

Tror det har mye med hvordan tonen ble satt i utgangspunktet fra de som var med fra oppstarten. De med lengst medlemskap og flest poster har jo på en måte satt standarden.

Hva er forklaringen? Er det fordi meninger om klokker er så grunnleggende subjektive at man ikke kan krangle om det, eller er det bare oppegående folk med dannelse og sosialt gangsyn som interesserer seg for slikt?

Tror nok du er inne på noe der. Det blir litt som å krangle om hvilken farge som er finest.
Også er det jo selvsagt en del tekniske ting som ikke lar seg diskutere da.:)

Dette forumet er fantastisk! Kjempe hyggelige og kunnskapsrike folk! :D

Ekke vits i å krangle vettu! ;)

Tror kanskje du har et poeng med det du sier om følelser... Men samme burde jo gjelde HiFi.. Opplevlesen av lyd er svært subjektiv..

Uansett er jeg helt enig, er en veldig fin gjeng her inne!

Jeg har etterhvert møtt noen av personene bak nikkene.
(jeg sitter ganske fyllesjuk og prøver å være artikulert - det går dårlig)
Dette dreier seg om en forsamling utrolig hyggelige mennesker.
Ingen forklaring. Bare bra mennesker. Rett og slett.:D:D:D

Er vel bare at vi alle er litt flaue over den nerdete hobbyen vi har, så vi holder oss litt ydmyke.

Ellers er jeg helt enig med TS, en utrolig hyggelig gjeng her inne, har selv møtt en del av de aktive nickene både på Nurk og GTGer, hyggelige folk i virkligheten også:)

Vil bare si at dette har slått meg også. Utrolig hyggelig stemning, og det er igrunn ganske sjelden når man gir folk anonymitet og et keyboard. Svært hyggelige mennesker og ikke sett noen usaklige diskusjoner enda. Utrolig bra :)

Jeg er jo en av de mer "erfarne" medlemmene her inne.

Og jeg føler at måten nye medlemmer blir tatt imot har mye å si. Uansett om man har sterke meninger som ny, "dumme" spørsmål, eller noe annet på hjertet, så blir alt mottatt med konstruktivt og hyggelige tilbakemeldinger.

Hvem har ikke lyst å fortsette praten da ?:D

Jeg har vært her inne siden et par dager etter at forumet ble opprettet (var det november 2008?), riktignok under et annet nick som jeg ikke fikk logget inn på plutselig.
Uansett; jeg har vært på mange fora oppgjennom, men har også forlatt en del etter usaklige diskusjoner og lavmåls fakta. På TS er jeg fortsatt! Stemningen er alltid hyggelig, og jeg må få bekrefte at alle jeg har møtt in persona har vært like hyggelige som på forumet. Rett og slett bra folk!

PS
Eneste grunn til ikke å være aktiv her inne er at det går kraftig utover lommeboken!

Helt enig i at dette er et forum med ekstremt god stemning!
Som nevnt tidligere har nok de tidlige aktive medlemmene satt tonen.
En annen indirekte grunn er jo hvor utrolig nerdete denne interessen er ;)
Som Mathfjeld sier er vi kanskje litt flau over dette. Venner og familie skjønner ingenting av interessen og vi sitter alene med all entusiasmen og et sterkt ønske om å dele dette med noen...... Og så kommer Tidssonen;) Massevis av folk med samme "sykdommen" og et sted å lære, spøke, handle og "omgås" likesinnede:)
Flere tråder i snikksnakk-underforumet viser at vi har et mangfold med ulike yrker, livssituasjoner og andre interesser. Men vi har én ting til felles, vår store entusiasme for klokker:D

Dette gjør nok at vi er villig til å strekke oss langt for å beholde forumet som det er. Du driter ikke i eget reir og tillater heller ikke at andre gjør det.. På et vis føler vi nok alle et visst eieforhold til Tidssonen som kommer til syne når noen tråkker over streken eller ikke følger både skrevne og "uskrevne" forumregler. Da blir det bråk...:cool:

Kanskje det bare er så enkelt at en viss type mennesker får denne type interesse?
Det kan være så enkelt at folk som blir WIS'er er født med "hyggelig-genet".;)
Hvis det hadde vært et bole- biff- og amfetamin forum så hadde sikkert tonen vært noe mer anstrengt...

Kanskje det bare er så enkelt at en viss type mennesker får denne type interesse?
Hvis det hadde vært et bole- biff- og amfetamin forum så hadde sikkert tonen vært noe mer anstrengt...

Hmmmm, bol og biff, mine liveretter :mrgreen:

+1

Fellesnevneren vår er vel kort og godt en genuin og fascinerende interesse for både mekanikk, historikk, design og søken etter ny kunnskap, og i dette vårt ønske og vilje til å ville dele dette med andre.
Jeg lar meg stadig fascinere av en beundringsverdig høy grad av "professional courtesy" blant medlemmene og alles grunnleggende respekt og aksept for hverandres synspunkter og smak.

Det er ikke selvsagt at det er slik.
Men desto hyggelig å nettopp være en del av et nettsamfunn med felles interesser - uavhengig av andre ytre faktorer - der saklighet, humor og kunnskap preger forumet, og ikke det motsatte.

Tillater meg en liten parentes nedenfor. Som en illustrasjon. Her "forklares" hva som gjør oss fascinerte av chronograph'er, men jeg mener den kan ses i en enda større sammenheng.

"WE ARE CONTENT TO DRIVE our family sedans but
we hunger for that super car to propel us to cerebellum-exploding speeds.
We love our wonderful nurturing wives, but we are inexplicably drawn to Brazilian supermodels, they of staggering genetic perfection. Fortunately for those of us not looking to end up in crutches or the divorce courts, there is another realm where unparalleled performance and incredible beauty meet. Welcome to the world of the high-end mechanical chronograph wristwatch.
Why do men love chronographs?
Firstly, there is the romantic association with adventure. From the Breitling Navitimer
chronographs worn by pilots, to the Omega Speedmasters that enabled the Apollo 13 astronauts to navigate their crippled spacecraft safely back home, chronographs have given us empowerment over time and at times, even saved our lives. Chronographs can help you calculate pulse rates, the speed of objects over one kilometre, the distance of an approaching storm, and even currency exchange rates. But beyond all this pragmatism,
there is a more poetic side to the chronograph that taps directly into our human experience. Because in an existence made up of fleeting moments, the chronograph lets us freeze a second of eternity and remember it forever."

Har bare gode erfaringer med forumet, samt flere f2f treff.

Det hele er vel ganske så opplagt, med all den tiden vi bruker på å titte på klokkearmen uten en gang å bry oss med hva tiden er, så blir det liten tid igjen til å krangle.:p
Kanskje vi får håpe at flere blir bitt av denne "klokkebasillen", og måtte det ALDRIG finnes en kur for dette.

Måtte dere alle ha en fortreffelig tikkende søndag kveld.

Jeg har og lang fartstid på ulike nettfora, helt fra Usenet i 1993 :D

Kan skrive under på at det er spesielt god steming her, bra folk! Det at vi også til en viss grad interagerer i det virkelige liv med handler, GTG og Nurk bidrar forhåpentligvis til å holde trollene unna.

Takk alle sammen for at dere gjør Tidssonen til et hyggelig sted å være :D

Dette er definitift et trivelig sted. Tror som andre er inne på at det har med takhøyde å gjøre, og en god evne til å skille sak og person. Selv om det er mange delte meninger her er det like vel gode muligheter for å diskutere ting.

Skal vel også sies at, for det meste, er dette en moderat kostbar hobby. Du må ikke være rik (jeg er dessverre ikke rik, da hadde jeg hatt mye flere morsome klokker), men du må ville prioritere hobbyen din som er sær nok til at fryktelig få mennesker jeg kjenner i det virkelige liv forstår hva jeg holder på med, selv på mitt begrensede nivå.

Kombiner det at man prioriterer hobbyen/lidenskapen/whatnot i livet med mangel på forståelse fra de man har rundt seg til daglig, så er det kanskje ikke så vanskelig å se at man ønsker å oppføre seg skikkelig når man mot alle odds har klart å finne en gjeng vattnisser som synes dette er like morsomt som en selv ;).

Det at dette koster litt betyr jo også at man gjerne har folk litt over 13 års alderen her, det er flere yngre medlemmer som til og med er yngre enn meg med mine 29 og det er jo bare koselig - dette er ildsjeler med genuin entusiasme og interesse. Slike skaper ikke dårlig stemning og uhygge.

Og så hjelper det sikkert som andre har sagt at man tidvis treffes ansikt til ansikt for å gjøre en handel eller bytte eller titte eller tafse på annen manns ur, da nytter det heller ikke å være en apeloff på forumet på forhånd. Blir ikke mye tillit av slikt.

Nei jeg må si jeg synes dette er et koselig sted med koselige folk. God søndag :).