Et lite..

Medlem
28. jan. 2008
Sted
.
hjertesukk. Når det legges ut klokker til salgs på tidssonen, og der prisene er akseptable, kan man ikke da respektere det!
Jeg mener, hvis noen prøver å få kunstig høye priser for klokkene sine kan de ikke heller da bruke Finn.no, eller hvis noen kommer med drittbud, kan de heller gjøre det
andre steder. Er klokken ikke interessant for deg, la være å gi bud.
De fleste som selger og kjøper her på forumet vet hva klokkene sine er verdt.

Samtidig ber jeg forumets medlemmer ha respekt for hverandre og holde de avtaler som gjøres. Det ble nevnt både på NURK møte og på Paneristi GTG`en enkelt tilfeller der kjøper/selger ikke
holder avtaler som blir gjort, eller "trikser" med pris. (sier en ting den ene dagen og en annen ting den andre dagen)

Dette er bare en oppfordring.

Peace :)

Frik

ArthurF skrev:
Folkeskikk er det du etterlyser...
Hva med å lage en "kategori" ala det danskene har: Good Guys / Bad Guys - eller noe slikt!
Klart om "alle" advarer mot en selger eller kjøper så er det lettere å sile ham ut...

Forslaget har vært oppe før, og skal gjennomføres så snart jeg får sett litt nærmere på hvordan man best mulig kan få til en slik løsning.

Helt enig med Frik, det er tross alt voksne mennesker vi snakker om her :roll:
Og for guds skyld la være å skriv vedkommendes navn..det er for det første ikke lovlig å heller ikke akseptabel!Og la meg ikke å begynne å skrive om såkalte "low ball offers" :eek:

Jeg er forsåvidt for en slik seksjon, men mener at den bør være strengt regulert for å unngå drittslenging og usakligheter. Det kunne vært gjort med at dette underforumet blir moderert, dvs at alle poster må godkjennes av en moderator før de blir synlig for medlemmene (hvis dette er en mulig funksjon i phpBB-softwaren).

Er ikke dette mulig bør det kanskje være flere moderatorer med redigeringsmuligheter som kan passe på, slik at poster med uakseptabelt innhold kan lukes bort raskt og effektivt.

Som den sunnmøringen jeg er så tenkte jeg at jeg skulle komme med et lite innspill....

Om en klokke legges ut til f.eks 25k, så må det være lov å tilby f.eks 20k for klokken. Hvis jeg gjorde dette f.eks så vet folk av tidligere erfaring at jeg er en seriøs person, og pengene er på konto dagen etter. Dette er da forutsetninger som gjør at de kanskje vil la klokken gå for en lavere sum enn hva som er utropspris.

Vet ikke helt hva Frik mente med "drittbud" men de fleste er vel av den oppfatning at prisene som klokkene selges for i 90% av tilfellene er lavere enn utropspris!

Håper ikke kulturen er slik at det ikke skal være "etisk" riktig å komme med et tilbud på klokken, selv om dette kan fremstå som lavt. Da tror jeg også omsetningshastigheten på dette forumet fort synker ned mot 0.

Good gays og bad gays er jeg helt for :mrgreen: . Dette vil gjøre prosessen for oss som handler klokker oftere enn melk mye enklere :D :mrgreen:

Personlig er jeg imot å stemple folk som "Good guys / Bad guys" bare for at vedkommende har prøvd å prute ned prisen til en mer fornuftig pris eller kommet med en skambud for den saks skyld! Når det er sagt så må jeg innrøme hvor frustrerende det er med å få en tilbud verdt 1/4 av hva klokka er verdt!

Og igjen såkalte "Good guys / Bad guys" egner seg kanskje mer for litt større forum(US/UK) der folk jobber bevist med å rundlure/scamme andre, og det problemmet har vi heldivigvis ikke på Tidssonen(håper jeg :eek: )!

Hadde navnet mitt stått på en såkalt liste ved litt pruting eller en annen lignende uheldig situasjon, da hadde jeg pakket mine saker å meldt meg ut!
Jeg må bare si at det blir for dumt! Jeg er mer fan av "referanse sjekk" ..

rkjersem skrev:
Good gays og bad gays er jeg helt for :mrgreen: .

Støtter den ! :D En egen gay-liste her på Tidssonen !

Seriøst; jeg tror heller ikke dette problemet er så stort her i forumet...avstandene er korte og bekjentskapene tette....en referanse bør en med fordel, fortsatt likevel kunne etterspørre.
Jeg mener at det er opp til den enkelte å by den summen han/hun mener er riktig, uten å bli mistenkeliggjort. Likeså må selger kunne sette den prisen han/hun ønsker, så får partene seg i mellom, sjekke hverandre ut og forhandle seg fram til endelig sum. :roll:

ArthurF skrev:
Det er fredag...

rkjersem skrev:
Good gays og bad gays er jeg helt for :mrgreen:

Sjekking av likesinnede kan du gjøre her: viewtopic.php?f=15&t=1848 :D :D :D

Not that there's anything wrong with that!

Haha! Pass deg, ellers stikker jeg deg med neglefilen min.

BTT: Jeg er litt skeptisk til spalte for good guys/bad guys. Å advare mot ren svindel er selvsagt ikke noe problem, men de fleste tilfeller hvor man er misfornøyd med en handel vil det være mer enn en versjon av sannheten, og da tror jeg avdelingen for "bad guys" fort kan bli en ubehagelig samling av mer eller mindre grunngitte påstander og motsvar, og med hyppig behov for moderering. Det er vel en grunn for at mange store fora ikke har slike spalter. Jeg er enig med Roham i at referansesjekk er bedre.

Tydeligvis er det delte meninger om dette, det hadde jeg regnet med også, og det
er sånn det skal være.
Jeg ville bare ha dette fra i lyset og få en diskusjon rundt det, selv om det ikke blir gjort noe med, så har vi i hvert fall hatt det oppe.

Håper forumets medlemmer kjøper og selger klokker som aldri før og gir bud i hytt og pine, men vis respekt for selger og kjøper her på dette forumet!!

peace and love ( to the gays ) :)

Frik

Hvis man holder et slikt forum kun til gjennomførte salg så burde det ikke vært et problem. Enten går salget smertefritt (good guy/gay) eller så oppstår det problemer (svin) Begrenser man forumet til det så kan man få en saklig debatt rundt det som evt gikk feil ved et salg og det er ett godt verktøy for å kjapt sjekke referanser her inne. Masse scams rundt omkring som er mye verre enn skambud, men lave bud og slikt følger med når man legger ut ting for salg og det er ikke et voldsomt stort problem for meg. Tror dette kunne vært ett nyttig verktøy for folk flest her inne ettersom salgsforumet og den generelle aktiviteten her har økt betraktelig siden starten.

PS: Det forumet kunne jeg brukt til å fortelle om den meget flotte transaksjonen jeg hadde med Hopalong i forrige uke. Raskeste klokkesalget mitt noensinne.

Vegard