Et par spørsmål om min 14060

Medlem
6. nov. 2011
Hei

Jeg har en 14060 som er en A-serie noe som forteller meg at den der fra år 98-99, lenken min er merket med AB noe som sier meg at den er fra år2000.
Vil det da si at det ikke er lenken som hører til mitt hode?

Når jeg først er i gang, originale deler er viktig i forhold til vintage ift patina osv. hvordan ser dere til at det blir slik ved en eventuell service?
Det samme lurer jeg på når det gjelder polering og bytte av deler på service, sett at jeg f.eks trenger ny krone da er jo ikke klokken original lenger eller?

Kan noen forklare meg dette så jeg at jeg har forstått ting riktig, på forhånd takk. :)

Sånn jeg har forstått er det ikke uvanelig at lenke/kasse kan ha et par år imellom. Du må også tenke på at produksjonsår tabeller man finner på nettet også er litt "omtrentelige"

Takk, tenkte nok at det kunne være noe i den duren der, men alle tabeller og slikt på nett er like. Det er ikke viktig for meg det er bare interessant å lære og få litt mer kunnskap. :)

Når det gjelder deler som krone og glass er det mindre forskjeller på servicedeler på
klokker som ennå ikke kan kalles vintage. Og på min 91 modell 16600 ble det på sist
service montert den nye heliumsventilen i titan. En modifikasjon jeg mener endrer
orginaliteten, men heldigvis hadde de lagt ved den gamle. På vintage derimot, er det
en helt annen greie.....

Er dette noe man kan be om på forhånd at orginale deler skal legges ved eller ikke byttes? Personlig synes jeg det er bedre med en liten ripe i glasset enn at det blir byttet ut til det nye med laserkrone.

I en normal verden er det kunden som er sjefen og bestemmer hva som skal, eller ikke skal gjøres med en klokke på service.
Når mine skal på service vil den heldig utvalgte urmaker få beskjed om at ingen polering skal utføres, og alle synlige originale deler skal følge med tilbake.
Hvis dette ikke lar seg gjøre er det bare å finne noen andre som er mer serviceinnstilt.;)