Et PC relatert problem

Medlem
11. nov. 2009
Sted
Sandnes
Har søkt etter en løsning på følgende problem uten å finne svar;

Får stadig beskjed om at det er lite ledig plass på c:. Samtidig ser jeg at d: mesker seg med ledig plass i lange baner. Hvordan endrer jeg forholdet mellom harddiskene, f eks slik at det er like mye lagringskapasitet på begge?

Regner med at det er noen med stålkontroll på dette her inne og blir veldig glad for litt hjelp.

Har søkt etter en løsning på følgende problem uten å finne svar;

Får stadig beskjed om at det er lite ledig plass på c:. Samtidig ser jeg at d: mesker seg med ledig plass i lange baner. Hvordan endrer jeg forholdet mellom harddiskene, f eks slik at det er like mye lagringskapasitet på begge?

Regner med at det er noen med stålkontroll på dette her inne og blir veldig glad for litt hjelp.

Har hatt dette problemet, og mange andre. Alt løste seg når jeg kjøpte Mac;)

Gitt at dette er to partisjoner på samme fysiske disk vil du med riktig programvare kunne endre størrelsen på partisjonene. Hvis du ikke har slik programvare for hånd, eller har to separate disker, ville jeg manuelt flyttet data fra C: til D:

Hvis du sliter med at C: ofte går full kan det være en idé å endre standard lagrings-sti til D:, samt å flytte "My Documents" til D:

Mogens må du ikke høre på, han prater bare tull :p

Gitt at dette er to partisjoner på samme fysiske disk vil du med riktig programvare kunne endre størrelsen på partisjonene. Hvis du ikke har slik programvare for hånd, eller har to separate disker, ville jeg manuelt flyttet data fra C: til D:

Hvis du sliter med at C: ofte går full kan det være en idé å endre standard lagrings-sti til D:, samt å flytte "My Documents" til D:

Mogens må du ikke høre på, han prater bare tull :p

Jeg har nå prøvd dette;

"......Det er nå mulig å endre størrelse på partisjoner i Vista uten tap av data i det nye diskbehandlingskonsollet.

Det gjøres på denne måten:

- Klikk Start, høyreklikk Computer / Datamaskin og velg Manage / "behandle?"
- Utvid Storage / Lagringsseksjonen og velg diskbehandling / Disk management
- Høyreklikk hvilken som helst partisjon og utvid eller krymp størrelsen........"

Det resulterte i at jeg fikk krympet d: men ikke økt c:. D: kan jeg (ved å høyreklikke) redusere og øke, C: lar seg bare redusere. Jeg har nå C: D: og (som resultat av redusert d: ) et tredje lagrinssted som er helt uten mening;)

PC partisjonerer automatisk slik at det er en "oppstartsdisk" som inneholder operativsystemet pluss det meste av programmer og en disk for resten av dritten...den idiotiske PC'en har alltid for lite plass på c: etterhvert som man kjører endel programmer over lengre tid.

1. Ta en restart (ordenltig ned med svenskeknappen)
2. sjekk partisjonen og hvis mulig øk plass på oppstartsdisken som du beskriver
3. flytt manuelt over programfiler

4. KJØP EN MAC:D

...enig Mogens..:cool:

hvorda gjør jeg det på maccen da?

+

flott om noen også kan bistå trådstarter - utover mobbing... :D

Hjelp til problemer på PC

Takk for mange gode forslag og hjelp så langt.

Har forstått det slik at jeg har to valg;

1. Bli ekspert på PC
2. Kjøp Mac

Har jeg misforstått det hele ? ;)

Jeg har mac!

Og har nettopp bestilt meg Dell med Windows 7!

:cool: Kjærringa mot strømmen ;)

Tror du skal kunne utvide C: partisjonen også. Jeg har hvertfall gjort det med seperat programvare. Skal opp å ta en titt på en annen maskin med windows 7 på her. Gi meg noen minutter ;)

4c05c8ba5ce5eee4d276f3a8f.jpg

+

gold-rolex.jpg

=

Kongen på Tidsonen

Okey, tid for konklusjoner.

Partisjonhåndteringen som er innebygget i W7 kan ikke utvide partisjoner hvor det ligger en windows install.

Denne begrensingen har ikke 3.parts programmer.

Så:
Lær deg å bruke to partisjoner, hvilket er greit når/om windows må reinstalleres.
Det er egentlig ikke så vanskelig.. bare flytt alle de blå filmene dine over på D:.

Eller:
Kjøp software som kan utvide C:.

Eventuelt:
Kjøp deg en mac! Det er virkelig et genialt operativsystem. Det er med litt sorg i hjertet at jeg går tilbake til windows. (Lommeboken derimot jubler...)

Jadda, med blå filmer mente jeg selvsagt bluray... :rolleyes:

Takk for mange gode forslag og hjelp så langt.

Har forstått det slik at jeg har to valg;

1. Bli ekspert på PC
2. Kjøp Mac

Har jeg misforstått det hele ? ;)

Ja, du har missforstått.
Dette er et klokkeforum, ikke et PC forum:D
Meld deg inn i forumet på Hardware.no og spør der.
Jeg hadde tilsvarende utfordringer på min PC. Det tok en kompis ca 2 minutte å fikse dette med å flytte Mine dokumenter (som har vært nevnt her før). Jeg vet ikke hva han gjorde, men som sagt - bruk et fagforum...

Mac er pen, moro og dyrt og enkelt, men PC er value for money = mer penger til klokker (IMO)

Du kan også forsøke dette tipset: http://tinyurl.com/32x63lx og velge første link.
Lykke til

En veldig fin greie når man kjører Windows plattform er å alltid bruke 2 harddisker. En til OS og programmer, og en til musikk, video, dokumenter etc.

Maks fleksibilitet med tanke på harddiskoppgraderinger, formatering osv.

En veldig fin greie når man kjører Windows plattform er å alltid bruke 2 harddisker. En til OS og programmer, og en til musikk, video, dokumenter etc.

Maks fleksibilitet med tanke på harddiskoppgraderinger, formatering osv.

Og har du laptop med kun 1 HD ville jeg brukt to partisjoner. Slik jayeff nå sliter med. :cool: :razz: