Et urverks nøyaktighet

Medlem
22. jan. 2014
Sted
København
Usikker på om dette er korrekt underforum, men prøver meg her...

På IWC's nettsider skriver at de har strengere krav til nøyaktighet/avvik, og at ikke under noen omstendigheter, vil en av deres klokker gå for sakte. Tilsvarene sa de stolt på Breguetbutikken i New Bond st. at et Breguet-urverk aldri vil gå for sakte.
Så til mitt spørsmål, som jeg ikke klarer å forstå om er veldig banalt eller avansert, hvordan oppnår de dette, og hva skal fordelen med at klokkene utelukkende går for fort? :)

Ha en fremdeles fin dag!

Usikker på om dette er korrekt underforum, men prøver meg her...

På IWC's nettsider skriver at de har strengere krav til nøyaktighet/avvik, og at ikke under noen omstendigheter, vil en av deres klokker gå for sakte. Tilsvarene sa de stolt på Breguetbutikken i New Bond st. at et Breguet-urverk aldri vil gå for sakte.
Så til mitt spørsmål, som jeg ikke klarer å forstå om er veldig banalt eller avansert, hvordan oppnår de dette, og hva skal fordelen med at klokkene utelukkende går for fort? :)

Ha en fremdeles fin dag!

@thomask - *disclaimer* denne posten er fritatt for vitenskapelig input */disclaimer*

Et urverk kommer gå i forskjellige "hastigheter" avhengig av hvilken vei den ligger - krone opp eller ned.
Disse avviken kan du måle og urverkets hastighet kan reguleres opp og ned. Så selv om et ur ikke går på sekunden riktig så kan du se at den går innenfor et intervall - på til eksempel +2 til +5 sek/min.

Mine tanker om at du ikke vil at den skal gå for sakte er vel av praktiske hensyn at det er bedre å være tidlig ute enn seint.
Jeg vet også noen er veldig flinke til dette og kjenner urene sine s¨å godt at de, hvis den går +5 per dag lar den ligge en viss vei på natten for å bremse dette ( mener det er krone opp?)

Redigert av en moderator:
Vet ikke hvordan det er mulig, men vet at jeg aldri har hatt en klokke som har gått for sakte. De fleste har hatt litt dårlig tid.

Fordelen er jo å ikke kommer for sent...

"Aldri" er nok et stort ord her. Hvis de mener at klokken aldri kommer til å sakke av er jeg mildt sagt imponert. Da ville det strengt talt ikke vært nødvendig med en service noensinne? Når olje blir gammel vil uansett delene i verket bevege seg langsommere og med mer friksjon, som igjen vil føre til at klokken vil miste litt tid.

"Aldri" er nok et stort ord her. Hvis de mener at klokken aldri kommer til å sakke av er jeg mildt sagt imponert.

Aldri si aldri:)

Da ville det strengt talt ikke vært nødvendig med en service noensinne? Når olje størkner vil uansett delene i verket bevege seg langsommere og med mer friksjon, som igjen vil føre til at klokken vil miste litt tid.

De klokkene jeg har hatt og som har hastet mest har også hatt størst behov for service... Eks: min nyservede SD gikk ca 5 min for raskt i mnd, nå går den "korrekt".

Vet ikke hvordan det er mulig, men vet at jeg aldri har hatt en klokke som har gått for sakte. De fleste har hatt litt dårlig tid.

Fordelen er jo å ikke kommer for sent...

Litt OT, men min seks mnd gamle SD4000, går konsekvent 2-3 sek feil i døgnet.

Fordelen med at et ur heller går jevnt for raskt enn for sakte, er jo at du enkelt kan holde det igjen noen sekunder f.eks. 1 gang hver uke.
Sikkert veldig praktisk på ekspedisjoner/atlanterhavskrysninger uten tilgang til en referanse tid:eek:.

De klokkene jeg har hatt og som har hastet mest har også hatt størst behov for service... Eks: min nyservede SD gikk ca 5 min for raskt i mnd, nå går den "korrekt".

Det er godt mulig det, men gi den mer tid og du ville nok sett den sakke av igjen.

Forøvrig så trenger ikke det at den går for fort å ha noe med oljen å gjøre :) Når den går for fort er det som regel fordi amplituden blir lav.

Redigert:
Tar jeg ikke helt feil så gir lav amplitud en rask klokke. Kan jo sikkert justeres , men har vel ikke hatt en klokke som har gårr for sakte enda. Dette av 20+ klokker.

Skal man ha en nøyaktig klokke er det bare å kjøpe quartz ( Kjenner det grøsser litt i meg når jeg skriver det..)

Tar jeg ikke helt feil så gir lav amplitud en rask klokke. Kan jo sikkert justeres , men har vel ikke hatt en klokke som har gårr for sakte enda. Dette av 20+ klokker.

Lav amplitude gir rask klokke ja. Fikses f. eks ved å justere høydeluft, bytte slitt verksten eller ny dreietapp, alt etter hva som er årsaken selvfølgelig.

Skal man ha en nøyaktig klokke er det bare å kjøpe quartz ( Kjenner det grøsser litt i meg når jeg skriver det..)

GS Quartz må da sies å være greit. Om man ikke har sett noe til det anbefales det i alle fall å ta en titt. +10/-10 i året er jo helt fantastisk, og det er bare kravet (chronometer kravet til quartz er vel +25/-25?). De ser jo til og med pene ut, i tillegg til å være de eneste(?) quartz verk som kan reguleres etter bruk.

Takk for informative svar! Da har man fått man stillet nysgjerrigheten og lært noe nytt!

@thomask

Jeg vet også noen er veldig flinke til dette og kjenner urene sine s¨å godt at de, hvis den går +5 per dag lar den ligge en viss vei på natten for å bremse dette ( mener det er krone opp?)

Skal definitivt forsøke på holde sakne klokken med krone opp, for å se om det har noen effekt. Vil det være mulig å gjøre det på både manuelle og automatiske klokker? :)

SKILLE

Hva gjelder produsentenes påstand om at de aldri skal gå for sakte, er nok det heller idealet; jeg måtte levere inn min IWC tidligere i år da den begynte å miste mellom 10 og 12 s/døgnet. Nå går den særdeles mye bedre!

Redigert av en moderator: