ETA 2824-2 TOP vs Soprod A10

Medlem
1. jan. 2014
Innlegg
21
Tenker å bestille en Stowa Marine og lurer på hva jeg bør velge?
- Automatic med ETA 2824-2 TOP urverk og hvit skive
- A10 med Soprod A10 urverk og søvlskive

Er det noen viktig grunn til å velge sølvskive annet enn utseendemessig?
Er Soprod A10 et mye bedre urverk enn ETA 2824-2 TOP?

ETA med hvit skive er ca. 140€ rimeligere før mva. Med mindre det er god grunn for å velge A10 med sølvskive tror jeg valget faller på denne, men ønsker gjerne innspill før jeg bestemmer meg.
 
Jeg oppgav feil i opprinnelig innlegg. ETA 2824-2 TOP er ca. 192 Euro rimeligere enn A10 (inkl. moms, men før frakt). Drøyt 1600 kr med dagens kurs.
 
ETA 2824-2 er et godt urverk, som mange produsenter bruker i klokkene sine. I tilleg så kan de fleste av urmakerene i landet skru på dem.

Soprod A10 vet jeg ikke så mye om, og det er godt mulig det er noe bedre urverk. Men det er forholdshvis få produsenter som bruker det pga. bla. høyere produksjonspris.

Hvis du liker skiven som er på ETA modellen, så gå for den. ;)
 
Litt synsing fra min side:

Soprod A10 er et litt mer "ekslusivt" verk enn ETA 2824-2. Ekslusivt som i at det produseres færre av dem, og færre klokkeprodusenter bruker dem. Hvorvidt det er et bedre verk enn 2824-2 vet jeg ikke, men jeg regner med at litt googling vil gi deg svaret på det. A10 ble vel produsert for å være en konkurrent/alternativ til ETA 2893, så i utgangspunktet er det jo et litt finere/bedre verk.

Imidlertid ville jeg gått for 2824-2 hvis jeg var deg. Det er en arbeidshest som går og går, og samtlige urmakere i Norge kan ta service på det. (Med mindre du gjerne vil ha A10-verket fordi det rent horologisk kanskje er litt mer interessant).
 
Vær litt gærning og kjør soprod A10 sier nå bare jeg! Ikke noe dårlig rykte på seg dette!

Syntes kanskje 2824 blir et litt kjedelig valg i en sånn klokke.
 
Da har jeg (nesten) bestemt meg for Soprod A10. Grunnen er at jeg foretrekker matt kasse og sølvskive over den blanke kassen med hvit skive på grunnmodellen, urverket har ikke så mye å si. Men selvfølgelig en bonus at A10 kommer med blå skruer og geneva stripes som standard, samt at klokka blir ca. 10% -> 1 mm tynnere!

Det med service var likevel noe å tenke på. Kjedelig å måtte sende tilbake til Tyskland hver gang jeg må få gjennomført service. Får tenke litt til, men regner med det blir A10 til slutt...
 
Jeg tror ikke du trenger å sende klokken til Tyskland for service. Helt sikkert noen urmakere i Norge som kan ta service på A10. Poenget mitt var bare at ETA-verket er et så vanlig, velprøvd og "gammelt" verk at ALLE urmakere kan det inn og ut. :)
 
Sikkert et dumt spørsmål her inne, men hvor ofte bør en slik klokke på service (og hva pleier dette å koste)? Noen som vet om urmakere i Norge med A10-erfaring/-kompetanse?
 
I og med at A10 er en ETA 2892-klone tipper jeg at enhver erfaren urmaker med respekt for seg selv kan serve det verket for deg.
 
I og med at A10 er en ETA 2892-klone tipper jeg at enhver erfaren urmaker med respekt for seg selv kan serve det verket for deg.

Det er vel ikke det? Det er laget som en konkurrent til 2892, men er vel (så vidt jeg har forstått) et helt annet verk og har mer til felles med Miyota 9105 enn 2892.
 
Det er vel ikke det? Det er laget som en konkurrent til 2892, men er vel (så vidt jeg har forstått) et helt annet verk og har mer til felles med Miyota 9105 enn 2892.

Soprod A10 er et urverk produsert på lisens fra Seiko (Seiko cal. 4L25).
 
Redigert:
Da ble det en Stowa Marine med Soprod A10 verk - bare å smøre med tålodighet...

SoprodA10.png
 
Redigert: