Jeg er relativt ny innenfor denne spennende klokkeverden, men har skaffet meg noen fine klokker. Jeg har blandt annet 2 stk. med samme ETA 7750 verk. Det er en Hamilton maestro og en Super Avenger. Ser også at dette verket sitter i mange andre forskjellige klokker. Jeg lurer på om det er kvalitetsforskjell på dette verket avhengig av i hvilken klokke det sitter? Jeg ser det er store prisforskjeller på de ulike klokkene dette verket sitter i.
Prisforskjellene kommer av kvaliteten på klokka i seg selv, men mest av hvilken grad urverk som sitter inni uret.
Vanlig for et ETA verk er 4 forskjellige grader, og de går som følger:
Standard (billigeste)
- adjusted in 2 positions: CH and 6H (click HERE for details on positional timekeeping terminology)
- average daily rate: +/- 12 seconds
- maximum positional variation: 30 seconds
- isochronism between 0 and 24 hours: +/- 20 seconds
Elabore (dekorert standard verk, små eller ingen forskjell på det tekniske.)
- adjusted in 3 positions: CH, 6H, 9H
- average daily rate: +/- 7 seconds
- maximum positional variation: 20 seconds
- isochronism between 0 and 24 hours: +/- 15 seconds
Top grade (oppgraderte deler)
- adjusted in 5 positions: CH, FH, 6H, 9H, 3H
- average daily rate: +/-4 seconds
- maximum positional variation: 15 seconds
- isochronism between 0 and 24 hours: +/- 10 seconds
Chromometer grade (COSC certifisert top grade verk. Små eller ingen forskjell fra top grade.)
- Average daily rate: −4/+6 seconds
- Greatest variation in rates: 5 seconds
- Difference between rates in H & V positions: −6/+8
- Largest variation in rates: 10 seconds
- Thermal variation: ±0.6
- Rate resumption: ±5
ETA 7750 verket derimot kommer bare i 3 forskjellige "grades". Elabore, top og chronometer.
I Breitlingen din sitter det et "Breitling B13" som er et chronometer grade verk som Breitling har oppgradert videre. Akkurat hva de har gjort er jeg usikker på, men det er ikke et helt vanlig 7750 verk.
I Hamiltonen sitter det mest sannsynlig et Elabore verk.