topale skrev:
Pent bilde av to flotte ur HerrUr
Jeg er litt nysgjerrig på hvordan du vil sammenligne Eternaen med andre kvalitetsur med utgangspunkt i finish og generell "kvalitetsfølelse"?
Jeg synes absolutt at finishen er veldig bra både på kassen og lenken med både matte og polerte overflater. Låsen er solid og glir fint i ett med lenken som også gir en god kvalitetsfølelse med de nederste leddene festet med skikkelige skruer. Synes egentlig ikke den står tilbake for hverken Omega Breitling eller Rolex sånn sett.
Mener å huske at det står et ETA 2836-verk i denne modellen men aner ikke hvilken kvalitetsgrad verket har eller om Eterna selv har gjort noe med verket. En egen viser for datoen er vel definitivt det mest spesielle med klokken og den modulen er laget av Eterna selv. ETA stammer fra Eterna så klokken har jo et inhouse-verk kan man si hvis man trekker det litt langt
Etter det jeg vet eies Eterna i dag av Porsche Design.
Litt rart kanskje at Eterna ikke er mer populært blant entusiaster siden merket tross alt er ganske viktig horologisk. Gamle Eterna-verk var vistnok også fullt på høyde med samtidens Omega og Rolex-verk. Et virkelig respektabelt merke som i dag tydeligvis har mistet sin glans.