Excel wiz?

Medlem
30. juni 2010
Innlegg
438
Sted
Oslo
Har satt opp en oversikt i excel på jobben, men skulle så gjerne ha sortert litt bedre.

Det ser noe sånn her ut ;) bare veldig mye større.

---------- Ventilasjon Lys Varme Tepper Stoler
Bygg 1 ----- x----------x------------x-------
Bygg 2 ----------------x-----x-----------x
Bygg 3 ------------------------------------x

Altså at i Bygg 1 så har de ventilasjon, lys og tepper. Men ikke stoler og varme.
Finnes en måte slik at jeg kan trykke på cellen "stoler" og få opp kun de byggene som har stoler?
 
Tja.

Marker cellene som inneholder kategorie du vil filtrere etter. Gå på øverste meny i excel og finn "data" sånn Ca midt på verktøylinjen er det noe som heter filter. Trykk der. Da får du opp rullegardinsliste over feforskjellge alternativene.

Alternativt kan du bruke pivot-tabell. Google det hvis du ikke får til overnevnte filtrering
 
Enkleste her er nok autofilter på øverste raden, skal ligge i data menyen beskrevet over om jeg ikke husker feil.