Expat Tilværelse & Rolex på utførsel

Medlem
4. jan. 2011
Jeg er for øyeblikket i startgropen for å tilbringe de neste 2 år som fulltid expat i Sør Korea.
Det vil ikke bli en turnus reising, og jeg vil med unntak av 2 -3 kortere hjemturer i året være bosatt i Korea full tid.

Om det er noen som har erfaring med dette, så lurer jeg på følgende:

Vil dette medføre rettighet for å kunne kjøpe en Submariner på fks Bjerke, og få moms reduksjon på denne ?
Hvor mye reduksjon vil dette utgjøre, er det 25% eller mindre ?
Jeg må vel tolle klokken inn i Korea ved ankomst regner jeg med...usikker på hva det utgjør, men hva blir da prosessen når jeg da etter 2 år forlater Korea & kommer tilbake til Norge. Må alt reverseres igjen ?

Takker for innspill

Vilkåret etter meverdiavgiftloven § 6-25 (varer til turister) er at en må være bosatt utenfor Norge. På vei til Sør Korea vil du ikke være ansett som turist i alle tilfelle. Om du ansees som turist på dine korte hjemturer kan tenkes, men bør vel besvares av noen med tyngre tollfaglig bakgrunn. I tillegg bør du undersøke om det kreves mva ved innførsel - tilbakeførsel - til Norge.

Ok. Riktig det. En kompis flytta til Singapore for å jobbe der en periode. Han kjøpte fullt Audiovector / Primareanlegg fra Soundgarden - på nettopp utførsel. Usikker på hva han gjorde på returen noen år senere - men komponentene var med på flyttelasset hjem igjen.

Du får refundert i størrelse 18/20 %. Tror det er en fordel om du kan vise til arbeids/oppholds/langtids visa når du dukker opp i bua på Gardermoen. Fordel om du har en adresse og oppgi også. Ihvertfall ble ste-datteren spurt om dette når hun reiste ut. Vet ikke om dette er absolutte krav , eller vedkommende var litt ivrig i tjenesten.

Det er ikke krav om utenlandsk pass for å kjøpe på utførsel; det holder med adresse i utlandet. Bjerke kan nok kravene for dette, spesielt etter at de fikk en smell for litt vel kreativ bruk av reglene på nittitallet. Dersom du har bostedsadresse i utlandet i minst ett år kan du ta med klokker og andre verdigjenstander som flyttegods når du flytter tilbake. Det svares ikke mva eller toll av flyttegods.

• Liker
Reaksjoner: Callahan
Uten at jeg kan momsreglene i Korea så vil jeg tro at du kanskje må momse det inn der (hvis du har fått fradrag for mva i Norge)...

Takker for mange gode innspill.
Jeg vil jo ha en fast adresse i Korea, og varigheten vil ble 2 år.
Får ta en prat med Bjerke også.

Når jeg ser dagens priser, så må jeg si jeg angrer litt på at jeg solgte den forrige komplette & strøkne 2003 mod submarineren i 2012....