Explorer 1 - noen spørsmål

Medlem
11. april 2011
Sted
Tønsberg
Hei

Er i beitet for en Rolex Explorer 1, ser på den som et bortimot ultimat allroundur.
Vet ikke ennå om jeg kan føle den er litt liten, men har forstått det på andre her at den gjør ett større inntrykk enn 36 mm skulle tilsi.

Min 40 mm Stowa Flieger er vel omtrent passe på mitt håndledd, noe over 42 er nok for stort.

Har fra før nevnte Stowa, en Seamaster 120, en eldre Seiko, en gammel penklokke etter bestefar, ett Omega Geneve lommeur, og nylig en Carrera som forsvant ut igjen, da jeg ikke syntes den var særlig komfortabel.

Sommeren står for tur, så man er også fristet av f.eks en Aquatimer.
Men, har ikke anledning til å kjøpe to i denne prisklassen, har derfor lyst til å kjøpe ett ut som kan brukes til det meste av tøy, går alltid i pent på jobb.
Derfor er Explorer den naturlige følgesvenn, en rimeligere Diver kan heller kjøpes som supplement.

Føler også at det er et greit sted å starte med Rolex og en sakte, men sikker oppbyggning av en liten samling. Submariner synes jeg ikke er i overkant pen, da heller en SD. Men, den er i overkant dyr for meg og ikke helt innenfor "pent ur-segmentet".

Back to topic: det virker som at Exploreren er nok man kjøper for keeps og at man blir lykkelig med den. Tar gjerne noen innspill på generelle erfaringer, betraktninger rundt størrelseopplevelse etc.
Gjerne også noe om hva ett pent eksemplar bør ligge på i cirkapris. Ser Brilliant watches har ett til ca 23 k. Explorer II er ikke aktuelt.

På forhånd tusen takk for svar.

Du vet det ikke før du har prøvd den på hånda noen ganger. Jeg liker ideen om Explorer, men når jeg får den på hånda smiler den ikke til meg. For meg er det 40mm Rolex som gjelder. Selv om jeg små håndledd og således burde være mitt i målgruppen. Så prøv den på!

Takk for svar.

Når jeg tenker meg litt om; den er 36 mm. Min Seamaster 120 er 37 mm, og jeg opplever den som ett par hakk for liten, så her må det prøves ja.

Takk for svar.

Når jeg tenker meg litt om; den er 36 mm. Min Seamaster 120 er 37 mm, og jeg opplever den som ett par hakk for liten, så her må det prøves ja.

Nå vet jeg ikke hvordan Seamaster du har men en 36mm klokke uten roterende
bezelring virker større enn en i 36mm med. Jeg syntes Exp I er den perfekte klokke,
gjerne med tritium og "lug holes";)

Jeg har med roterende bezelring.

Det er vel kanskje nettopp derfor jeg opplever Stowaen på 40 mm som stor nok, den er uten.

Nå vet jeg ikke hvordan Seamaster du har men en 36mm klokke uten roterende
bezelring virker større enn en i 36mm med. Jeg syntes Exp I er den perfekte klokke,
gjerne med tritium og "lug holes";)

Det med størrelse er en vanesak, men til en viss grense selvsagt. Det er jo en historisk klokke, og den skal være akkurat slik. Jeg har 183mm håndledd og syntes størrelsen var i grenseland men ok. Jeg gjorde den tabben å prøve den samtidig med den nye 39mm-modellen, og da så den plutselig ynkelig liten ut. Litt senere så den riktig ut igjen. 39mm var flott, men for meg helt uaktuelt siden jeg er ute etter den opprinnelige skiven med runde tall. Konklusjonen blir uansett som nevnt over: Prøv den på!

Jeg har flere 40 mm Rolex og et par 36 mm, deriblandt 14270.
For min del smiler den absolutt, og jeg har noen beist av noen håndledd. Jeg hadde en i fjor som nå har gått rundgang hos andre TSere, og savnet ble så stort at jeg nå har en igjen. Kommer IKKE til å selge denne gangen.

Funker til det meste, føles større enn feks Datejust i samme størrelse. Glasset og skiven på 14270 er like stort som på 14060M, så den byr på litt optisk illusjon.

Prøv på og kjøp.

Du sier du ikke liker så godt Submariner men SD kunne vært aktuell. Da regner jeg det pga dato-cyplopsen. Har du sett på Submariner No-date (14060)? Den er både rimeligere og ørlite mindre enn Sub (39.5mm)
Den er også tynnere enn SD.
Du finner et fint eksemplar for 22-24k.

Ikke til pent?
1965_submariner1.jpg

Du spør godt. Svaret mitt blir vel at SD rett og slett er penere, men jeg synes personlig at ingen av de passer til penskjorte med genser, tweed og denslags jeg ofte bruker på jobb. Det blir noe "forstyrrende" i sammensetningen, det var derfor jeg synes Explorer virket glimrende.
Stowaen med sin enkle oppbygning og en pen rem på, fungerer temmelig greit til dette.

Jeg synes den er den perfekte allrounder. Av og til, på bilder eller om jeg tilfeldigvis klokkespotter meg selv i et speil, kan den se litt liten ut. Når du sjekker tiden på håndleddet er det en helt annen sak, og komforten er uslåelig. Jeg synes også den "forsvinner" litt på lenke, så det går mest i nylon.

Nå har jeg ikke prøvd den nye 39mm, kanskje den er et bedre alternativ for deg?

IMG_6728.jpg

IMG_6930.jpg

IMG_7874.jpg

xIMG_1530.jpg

Donald-Draper-Rolex-Explorer-1.jpg

Fantastiske bilder, JoLu.

Du mener fortsatt Explorer 1, men i 39mm-utgave?
Er de da mye nyere og med høyere pris?

Igjen, takk for kjapp respons og fine svar, alle sammen.

Den nye 39mm utgaven har en prislapp på 40 800 veiledene. Sikkert perfekt for deg.

Jeg synes Exploreren er bortimot det perfekte ur - strippet for unødvendigheter, behagelig å bære, lesbar, balansert diskret, pen nok til å fungere som selskapsur og tøff nok til det meste du vil finne på å utsette den for. Rolex har modeller som er mer ikoniske, penere, tøffere eller mer prangende, men ingen balanserer så godt som Exploreren. For meg er den essensen av Rolex. Skulle jeg engang bli full og gal og kvitte med meg alle klokkene bortsett fra en, ville jeg antakelig beholdt Exploreren. Heldigvis pleier jeg sovne før jeg når en slik grad av beruselse.

Personlig foretrekker jeg 36mm, både fordi jeg har små håndledd og fordi jeg er en surmaget småbykonservativ som mener det meste som er designet, innspilt eller tenkt etter 1980 er noe nymotens ræl. Klokken føles ikke liten i forhold til Rolex` 40mm sportsur. 39mm passer kanskje bedre for mange, men du burde prøve den mindre varianten først. Det er mange tømmerhuggernevede Explorereiere her inne som både bærer og kler gigantiske klokker men likevel foretrekker den mindre modellen.

PA090089.jpg

P1000612.jpg

P1000293.jpg

P1000283.jpg

Akkurat. Noen idè om hva de går for ca. brukt?

Jeg er en kar som i alle år har brukt toskete mye på hifi og musikk. Jeg er vant med å spytte inn litt av gangen, men siden klokkeinteressen er noe fersk, er jeg usikker på priser og det sitter fortsatt noe langt inne å bruke over tyve tusen på en klokke ;)

Den nye 39mm utgaven har en prislapp på 40 800 veiledene. Sikkert perfekt for deg.

Takk for balansert og nyttig svar.
Jeg er forøvrig også det du kaller surmaget og konservativ,
og regnes for å ha nådd pensjonsalder av mange, til tross for at jeg er under 40.
Gi meg en linse eller ett stykke Napoleonskake når som helst.

Jeg synes Exploreren er bortimot det perfekte ur - strippet for unødvendigheter, behagelig å bære, lesbar, balansert diskret, pen nok til å fungere som selskapsur og tøff nok til det meste du vil finne på å utsette den for. Rolex har modeller som er mer ikoniske, penere, tøffere eller mer prangende, men ingen balanserer så godt som Exploreren. For meg er den essensen av Rolex. Skulle jeg engang bli full og gal og kvitte med meg alle klokkene bortsett fra en, ville jeg antakelig beholdt Exploreren. Heldigvis pleier jeg sovne før jeg når en slik grad av beruselse.

Personlig foretrekker jeg 36mm, både fordi jeg har små håndledd og fordi jeg er en surmaget småbykonservativ som mener det meste som er designet, innspilt eller tenkt etter 1980 er noe nymotens ræl. Klokken føles ikke liten i forhold til Rolex` 40mm sportur. 39mm passer kanskje bedre for mange, men du burde prøve den mindre varianten først. Det er mange tømmerhuggernevede Explorereiere her inne som både bærer og kler gigantiske klokker men likevel foretrekker den mindre modellen.

Takk for balansert og nyttig svar.
Jeg er forøvrig også det du kaller surmaget og konservativ,
og regnes for å ha nådd pensjonsalder av mange, til tross for at jeg er under 40.
Gi meg en linse eller ett stykke Napoleonskake når som helst.

hahaha

+1

Jeg har alt fra massive dykkere og pilotur til smale dressur.
Som kloke menn tidligere har fremhevet, er dette (Explorer) et tilnærmet perfekt ur når det gjelder design & dimensjoner. Uret passer praktisk til alle anledninger fra sport til galla.

Løp&kjøp!:D

Akkurat. Noen idè om hva de går for ca. brukt?

Jeg er en kar som i alle år har brukt toskete mye på hifi og musikk. Jeg er vant med å spytte inn litt av gangen, men siden klokkeinteressen er noe fersk, er jeg usikker på priser og det sitter fortsatt noe langt inne å bruke over tyve tusen på en klokke ;)

Vet ikke, jeg følger ikke bruktmarkedet så nøye.

Hvis du likevel vil kjøpe denne ny, ville jeg tatt en telefon til Lervik Ur i Haugesund og hørt hvilken pris du kunne få. Jeg tipper at urmaker Bjerke på pris trolig er mer surmaget og konservativ enn både du og Hopalong til sammen.

Ser ut som om det er gått et par for 21000 her på sonen.

Sliter med samme som deg. Synes klokken er dødsfet, men litt redd den blir for liten. Var innom Bjerke for en stund tilbake for å se på den, men de hadde den ikke inne og visste ikke når de fikk den inn siden 39 mm er på gang.

Prøvde en 36 mm Oyster bare for å få et innrtykk av størrelsen, ble vel egentlig positivt overrasket.