Explorer II og Tudor Sub - gamle men med god lumen?

westmouth

Støttemedlem
Medlem
19. sep. 2012
Sted
Sørlandet
I dag kom det 2 for meg meget aktuelle objekter for salg, en Tudor Sub og en Explorer II 16570. Har hatt begge i kikkerten en stund men de har ikke egentlig vært inne på min wanted list. Men skjønte jo snart at begge to var tildels uten lume, og da duger de ikke som daglige bruksklokker, synes jeg. Men en Explorer II med sort skive seiler absolutt inn på lista over super aktuelle kandidater. Men fra hvilken årgang leveres de med mer varig lumen? Er det siste generasjonom gjelder eller hva?

Etter dagens kraftige rykk i kjøpefoten endte det med at jeg bestilte en ny Seiko Sumo.....

I dag kom det 2 for meg meget aktuelle objekter for salg, en Tudor Sub og en Explorer II 16570. Har hatt begge i kikkerten en stund men de har ikke egentlig vært inne på min wanted list. Men skjønte jo snart at begge to var tildels uten lume, og da duger de ikke som daglige bruksklokker, synes jeg. Men en Explorer II med sort skive seiler absolutt inn på lista over super aktuelle kandidater. Men fra hvilken årgang leveres de med mer varig lumen? Er det siste generasjonom gjelder eller hva?

Etter dagens kraftige rykk i kjøpefoten endte det med at jeg bestilte en ny Seiko Sumo.....

Du behøver absolutt ikke kjøpe 216570 for å få lume på Explorer II. Mener Rolex sluttet å produsere tritium skiver omtrent rundt 1998. Det betyr altså at 16570 modellene du finner etter dette årstallet vil ha luminovamateriale, som kjent lades opp av lyset.

Tritium benyttet i modellene før 1998 er et radioaktivt stoff med halveringstid på omtrent 12 år. Det betyr at klokker som er passert halveringstiden med god margin begynner naturlig nok å være mer eller mindre fri for lume. Man kan selvfølgelig alltids diskutere hvorvidt dette er heldig eller ikke, men påfølgende patinering av tritium er svært ettertraktet av samlere og verdsatt langt høyere enn luminova;)

Eldre ur tom 60-tallet benyttet radium, som inneholder Fosfor. Radioaktivt stoff også, men det interessante er at halveringstiden er langt større med sine 1500-1600 år. Mener imidlertid at strålingen fra radium bryter ned Fosforet, og lumen er dermed ofte minimal på urene den dag i dag. Gjerne skarp, men kort. Patineringen på disse urene har ofte et grønnskjær over seg.

Det er flere på sonen som vet langt mer om dette enn meg, men dersom du gjør et Google-mission kan du garantert lese i timesvis om disse temaene.

Lykke til med jakten! 16570 kan jeg imidlertid anbefale på det varmeste, og da spesielt sort skive:)

Redigert:
Kjøp av explorer ii med sort skive støttes herfra også. Og jeg kan bekrefte at lumen er god på min 2009 modell.

Inspirasjonsbilde; rolex i solnedgang

image-9.jpg