Får ikke opp skrue på lenke !?!?!?!?!?!?!

Medlem
25. jan. 2013
Sted
Trondheim
Hei Rolex venner ;)

Jeg har endelig fått på plasse en GMTIIc på lanken men det er et lite problem :confused:
Jeg har nå 4 ledd på venster side og 7 legg på høyre side samt har den lille clapsen i låsen oppe så klokka skal passe fin.
Jeg ønsker og sette inn et ledd til på venstre side men får f...n ikke opp skruen!!!
Urmaker lian i Trondheim har prøvd men de ga opp og satt da inn ledd på høyre og jeg føler nå at låsen er litt feilplasert.
De hever at det brukes av og til lock tight på disse skruene og prøvde med en varmeplate uten hell ?

Noen her inne med samme problem ? evt. noen som har knekt koden på og få disse opp ?
Jeg kan leve med det men jeg har lyst og sette på RubberB/Everest Gummi å da må låsen av skal jeg få det som jeg vil :mad:

Takker for alle tips som ikke skader lenke og skrue !

Varme er såvidt jeg vet beste løsning. Jeg hadde også en skrue på min som satt noe vanvittig, men det løste seg med varme.

Loctite bør brukes på disse skruene, bedre at de sitter godt enn at lenken faller fra hverandre.

@jeprex En av skruene på lenken til submarineren min satt også bom fast. Jeg holdt lenken under varmt vann fra springen og prøvde å skru den ut samtidig, og etter litt så glapp den sakte men sikkert. Kunne omtrent kjenne at motstanden fra skruen ble "seigere" etterhvert som den ble varmere og lock-tighten ble mykere.

Om din sitter helt bom fast, så ville jeg først prøvd å koke litt vann i en vannkoker og legge enden av lenken med skruen du skal ha ut oppi. Etter den er blitt skikkelig varm tar du den kjapt ut og prøver å skru. Om ikke dette går så vet jeg sannelig ikke helt, det er jo varme som skal til for å få dem til å slippe. Kanskje et loddejern som du holder inntil skrue-enden kunne virket? Vet ikke helt om et loddejern blir for varmt, og om det kan for eksempel skape misfarging på stålet, men skulle tro dette ikke var noe problem.

Ellers er det sant som @akr sier, når du fester leddet på lenken igjen så bør du bruke litt loctite med styrke 222 på skruen slik at den ikke kan "jobbe" seg ut igjen over tid. Kjipt om klokken skulle gå i asfalten fordi lenken bare slipper taket. Loctite 222 holder godt fast, men er enkel å skru ut igjen.

Lykke til! :)

Redigert av en moderator:
@jeprex En av skruene på lenken til submarineren min satt også bom fast. Jeg holdt lenken under varmt vann fra springen og prøvde å skru den ut samtidig, og etter litt så glapp den sakte men sikkert. Kunne omtrent kjenne at motstanden fra skruen ble "seigere" etterhvert som den ble varmere og lock-tighten ble mykere.

Om din sitter helt bom fast, så ville jeg først prøvd å koke litt vann i en vannkoker og legge enden av lenken med skruen du skal ha ut oppi. Etter den er blitt skikkelig varm tar du den kjapt ut og prøver å skru. Om ikke dette går så vet jeg sannelig ikke helt, det er jo varme som skal til for å få dem til å slippe. Kanskje et loddejern som du holder inntil skrue-enden kunne virket? Vet ikke helt om et loddejern blir for varmt, og om det kan for eksempel skape misfarging på stålet, men skulle tro dette ikke var noe problem.

Ellers er det sant som @akr sier, når du fester leddet på lenken igjen så bør du bruke litt loctite med styrke 222 på skruen slik at den ikke kan "jobbe" seg ut igjen over tid. Kjipt om klokken skulle gå i asfalten fordi lenken bare slipper taket. Loctite 222 holder godt fast, men er enkel å skru ut igjen.

Lykke til! :)

@Kohe321 Takker for tips jeg skal prøve og koke opp litt vann så får vi se.

Gasslighter. Du får ikke nok varme ved hjelp av vannet. Pass på at det ikke blir altfor varmt.
Normalt er det i gjengene det sitter, men har det vært en skikkelig klodrik på ferde kan det hende den sitter fast ved skruehodet i tillegg. Da må begge ender varmes og du får det travelt med skrutrekkeren. Stor fordel om du får spent fast lenken på en eller annen måte.

Hvis du ikke får det til får du sende den til meg, så får du den tilbake med ny Everest ;)

Gasslighter. Du får ikke nok varme ved hjelp av vannet. Pass på at det ikke blir altfor varmt.
Normalt er det i gjengene det sitter, men har det vært en skikkelig klodrik på ferde kan det hende den sitter fast ved skruehodet i tillegg. Da må begge ender varmes og du får det travelt med skrutrekkeren. Stor fordel om du får spent fast lenken på en eller annen måte.

Hvis du ikke får det til får du sende den til meg, så får du den tilbake med ny Everest ;)

Du kan også bruke en mini brenner type slik som kokkene bruker (til Creme Brulee), den har tynnere flamme enn en lighter og lettere å treffe riktig med varmen, men det blir fryktelig varmt. Poenget er å varme leddet rundt skruen slik at det utvider seg (og ikke skruen). Jula har slike til under hundre kroner. Lykke til !
PS kan jo hende at nevnte "klodrik" har brukt Araldit eller epoxi i stedet for LockTite ?

Går det greit å varme med brenner eller gasslighter direkte på lenka uten at det soter eller setter merker på annen måte? Sitter og lurer på om det kan være et triks å bruke en bit med 1,5 kvadrat strømleder (avisolert selvfølgelig) eller lignende. Holde i ledningsbiten med tang, ene enden borti lenkeskruen og lighter på andre enden.

Ikke at jeg trenger å gjøre dette for øyeblikket (heldigvis) :)

Høres ut som en case for @Mathfjeld - drille den opp?
Å helle sprit på ville vel ikke hjelpe siden det antagelig er tett?

Hmm, en urmaker burde da ha verktøy til å klare dette?

Du kan også bruke en mini brenner type slik som kokkene bruker (til Creme Brulee), den har tynnere flamme enn en lighter og lettere å treffe riktig med varmen, men det blir fryktelig varmt. Poenget er å varme leddet rundt skruen slik at det utvider seg (og ikke skruen). Jula har slike til under hundre kroner. Lykke til !
PS kan jo hende at nevnte "klodrik" har brukt Araldit eller epoxi i stedet for LockTite ?

Tenkte litt mer på denne, hadde muligens prøvd å legge lenken (BARE LENKEN) i ultralyd bad (Teknikk Magasinet), hvis det da var locktite eller annet grums på gjengene ville jeg tro at det løste seg opp ?
Erfaring med ultralyd bad anyone ?

Da har jeg gitt opp og må gå tilbake til Urmaker Lian :mad:
Tør ikke prøve mer da jeg begynner og bli redd for at klokka havner i vegge!

Redigert:
Da har jeg gitt opp og må gå tilbake til Urmaker Lian :mad:
Tør ikke prøve mer da jeg begynner og bli redd for at klokke havner i vegge!

Du kan også prøve å ta den til urmaker Asklund, selv om han ikke er Rolex AD. Når jeg spurte Lian om de kunne bytte glasset på en Tissot jeg hadde så fikk jeg klokken tilbake med beskjed om at de ikke klarte å få av bezelen en gang. Bezelen klarte jeg å ta av selv med bare å bruke tommelen! Urmaker Asklund kunne fikse glass og alt, no problem :)
@jeprex

Du kan også prøve å ta den til urmaker Asklund, selv om han ikke er Rolex AD. Når jeg spurte Lian om de kunne bytte glasset på en Tissot jeg hadde så fikk jeg klokken tilbake med beskjed om at de ikke klarte å få av bezelen en gang. Bezelen klarte jeg å ta av selv med bare å bruke tommelen! Urmaker Asklund kunne fikse glass og alt, no problem :)
@jeprex

@acnorway ja har kontor ikke lang unna så skal stikke en tur innom han i morgen!

Hva med å banke forsiktig på skrutrekkerhodet samtidig som du skrur? Du bør spenne fast lenken, på en forsvarlig måte først. Dette etter at du har varmet opp skruen en del. Bruk i alle fall en korrekt skrutrekker som fyller sporet i bredde så vel som lengde. Når det gjelder varme bør du nok opp i kanskje 120-150 grader, eller mer i noen tilfeller også. Jeg bruker gassbrennere og slagtrekkere på bolter som sitter, men da mest på litt større ting enn ur, men prinsippet er vel det samme.