Første innlegg! Generelle spørsmål om daglig bruk av litt mer eksklusive klokker.

Medlem
23. sep. 2013
Innlegg
22
Sted
Oslo
Dette er første forum jeg er medlem i og mitt førsteinntrykk er at medlemmene her diskuterer på en god og saklig måte. Takk for mye interessant lesning!

Men jeg har et par spørsmål som jeg gjerne vil høre litt synspunkter på.

Når man kjøper et ur i høyere prisklasse, tør dere å gå med de til daglig? Jeg tenker på kvelder på byen, skole, jobb og diverse andre hverdagssituasjoner. Jeg er på vei mot mitt første kjøp av et litt mer eksklusivt ur (Tudor sub) og er redd for at denne klokken bare vil bli brukt i ensomt selskap, låst inne på et rom med dobbel sikkerhetslås.

Hva betyr WIS?

Gleder meg til gode svar :)
 
Velkommen hit skal du være. Generelt vil jeg si at det er svært trist om flotte ur ikke blir brukt. Kjøper du deg et ur du er stolt av så bruk det!!

WIS er bare noe vas.
 
Brukskunst skal brukes. Enten dette er veteranbiler, trebåter, klokker eller high-end designprodukter.
Klokken du vurderer er oansett en klokke som kler slitasje.

Nå som du er i startfasen er det et apr spørsmål du kan stille deg selv;
Er du en person som skal kjøpe ÈN klokke og være fornøyd? (mest ment som et hypotetisk spørsmpl mtp at du har meldt deg inn her)
Vil du samle klokker for å studere, og være med på GTG, eller for å nyte de i hverdagsens små øyeblikk og bruke de rullerende?
Er du manisk mtp riper osv og vil ha alt i "ny-stand" uansett eller aksepterer du at service og deler etterhvert skal byttes med nye orginaldeler?

Som en liten tilleggsinformasjon på slutten. Enkelte klokker bør faktisk tikke for å ikke stå seg i stykker. Om du kun vil bruke uret på søndagsmiddager og fine anledninger kan du vurdere å kjøpe en winder, en klokkeboks som elektronisk holder det automatiske uret i bevegelse slik at det går.

Velkommen skal du være, vi gleder oss til å bli "kjent" med deg.
 
Klokker skal brukes, men jeg må innrømme at dersom jeg skal på fest og har en mistanke om at kvelden blir i overkant fuktig så lar jeg de dyreste klokkene ligge.
 
Takk for svar!

Entropy: Nå som jeg er ny i verdenen av klokker, vil jeg nok kjøpe ett ur og det vil jeg være superfornøyd med. Om jeg får samlet nok mot, så vil den bli brukt i alle hverdagssituasjoner utenom de mest risikable mht tyveri og ran.

Føler det er litt som når man kjøper nye hvite sko: Man er veldig bekymret i starten for å få de skitne, men etterhvert så tåler man å se de litt skitne? Stemmer dette med den generelle oppfatning?
 
Velkommen og jeg må få si at det er et flott valg av "første" klokke :D Jeg var som mange andre "overforsiktig" med mangel på bedre ord i starten. Men klokker er ment til og brukes, noen er nok mer robuste enn andre men generelt så er de fleste laget for og tåle det meste. (Innen sunn fornuft). Jeg har ikke på meg klokke når jeg skrur bil og sjeldent når jeg trener styrke. Ja de tåler jobben som skal gjøres, men hva om noe går galt som f.eks slå den borti noe eller lignende. Ellerså bruker jeg klokken hele tiden. Nå skal det også sies at hvis det skulle skje noe, så er det sjeldent aldri mer enn en service unna og bli som "ny" igjen. Når man bruker så mye penger på en ting så bør det jo kunne brukes og nytes så ofte man kan eller hva :)
 
Jeg pleier å være lite å glad i å bare bruke noe nytt (være det seg en ny dress, sko etc) uten anledning eller formål første gangen. Deretter er jeg veldig forsiktig med det i lang tid, før jeg blir mindre forsiktig med det etter hvert. Slik er jeg ikke med klokker. De skal brukes med en gang. Den dyreste klokken jeg har er en Breitling SOH til ca 25K (langt unna det jeg vet folk bruker på klokker her, men allikevel en betydelig sum å bruke på noe som viser tiden), og den bruker jeg så og si hver dag. Jeg lar den ligge i boksen til fordel for noe rimeligere hvis jeg skal gjøre noe fysisk arbeid eller dra på en bytur jeg vet blir fuktig, men ellers brukes den mye.

Klokker skal brukes, det er da du får igjen for det du har betalt.
Det er forskjell på å bruke og å være uforsiktig :)
 
Enig med resten, er jo lite poeng å kjøpe noe du ikke skal bruke:)

Wis = watch idiot savant = over middels engasjert i klokker :p
 
Takk for svar!

Entropy: Nå som jeg er ny i verdenen av klokker, vil jeg nok kjøpe ett ur og det vil jeg være superfornøyd med. Om jeg får samlet nok mot, så vil den bli brukt i alle hverdagssituasjoner utenom de mest risikable mht tyveri og ran.

Føler det er litt som når man kjøper nye hvite sko: Man er veldig bekymret i starten for å få de skitne, men etterhvert så tåler man å se de litt skitne? Stemmer dette med den generelle oppfatning?

Hvite-sko situasjonen din er et godt eksempel. Man behandler klokken så pent som overhode mulig, og håper aldri den første ripen skal komme, men da den først kommer gir man litt blanke og begynner å bruke klokken som den skal. Det du tåler, tåler klokka!

WIS betyr Watch Idiot Savant. Ergo = klokke idiot. :)

Akkurat når du skal bruke klokka mtp ran, og tyveri er jo litt opp til deg, men så lenge du ikke legger den fra deg på/i ulåste steder mener jeg at det skal gå bra.

Noen hadde kanskje ikke tatt med klokka på ferie til Syria, men hva er en dag uten litt spenning?
 
Definisjon på WIS stjålet fra bruker LStone på timezone.com:

Definitions of a Watch Idiot Savant


Posted by LStone on June 03, 1998 at 23:38:47:

self trained to sleep in 5 positions with wearing his/her COSC certified chronometer in bed.
opens the back of a new Patek on the first day of acquisition and hand winds the rotor in tighten up the main spring.
takes the 200 meter water proof Seadweller off from the wrist and puts it into the deepest pocket before walking into a storm without any rain gear.
waits every 60 minute in front of a radio controlled clock all weekend in order to adjust all his/her 14 mechanical watches to the accuracy within -2/+2 seconds per 24 hours.
spends $500 plus on polish equipment and materials and works 20 hours in order to refinish a $200 worth SS bracelet.
has a annual budget of $500 on the purchase of a new watch and posts the question on the Timezone forum "which one is better? a Rolex or a TAG?"
wears a triple date chronograph with moon phase everyday, but cannot even tell time from the basic hour and minute hands on the dial without a pair of reading glasses.
memorizes all serial numbers of the Rolex watches made in the past 60 years but keeps forgetting the wedding anniversary.
Regards,

LStone


Edit: Velkommen på forumet!!
 
Redigert:
Bruk og bær klokken med stolthet!

Om/når den får riper etc vil dette bare være sjarmerende og et tegn/minne om det livet som klokken har levd :)

Tacoking
 
Velkommen til verdens desidert beste forum.

Bruk klokka som om hver dag er den siste. En av de tøffeste gutta her inne bruker sin klokke i krig og kjærlighet som om dommedag skulle komme i morgen. Og her snakker vi ikke kinesiske replicas.

Enkelte - eller kanskje de fleste - her inne på forumet setter nok kaffen og det som verre er i vrangstrupen når de ser enkelte av mine bilder. Men såpass må vi tåle:




Legger for ordens skyld til at ingen klokker eller lenker ble skadet under fotograferingen.
 
Velkommen til verdens desidert beste forum.

Bruk klokka som om hver dag er den siste. En av de tøffeste gutta her inne bruker sin klokke i krig og kjærlighet som om dommedag skulle komme i morgen. Og her snakker vi ikke kinesiske replicas.

Enkelte - eller kanskje de fleste - her inne på forumet setter nok kaffen og det som verre er i vrangstrupen når de ser enkelte av mine bilder. Men såpass må vi tåle:




Legger for ordens skyld til at ingen klokker eller lenker ble skadet under fotograferingen.

Rått bilde! :)
 
Takk igjen til alle som har svart på innlegget! :)
Skjønner nå at et godt og dyrt ur skal sitte på armen og bli med på ferden, uansett hvor den går.

@Minuteman kjente en liten antydning til hjerteinfarkt, men du reddet deg inn med kommentaren under bildet :) Utrolig kult bilde!
 
Redigert av en moderator:
Bruk Tudor Sub'en hver dag. Trist med klokker som ligger i en skuff.
Et forslag; Styr unna klokker med mange polerte flater, de får lett små riper som kan være irriterende, hvis du bryr deg om slikt.
Nå skal jeg og Tudor Pelagos hogge ved. Det har den bare godt av;)