Første klokke kommer til å bli en Omega Seamaster

Medlem
17. mai 2012
Hei!

Etter et par måneder med skattejakt etter min første klokke har valget falt på en Omega Seamaster diver. Er i utlandet nå og der fikk jeg prutet den ned til 2600 euro. Ringte min lokale urmaker i Tromsø og han hadde en gamlere versjon for 23 lapper, mens den nyeste lå på 26 høvdinger, forhandlet litt over tlf og han kunne tilby meg det han kalte "litt avslag". Dette vil vel si de omtrent 15% en pleier å få på klokker kjøpt hos forhandler? Hva vil dere anbefale å gjøre? Er det sansynlig å få så mye rabatt på denne i Norge?

Hei!

Etter et par måneder med skattejakt etter min første klokke har valget falt på en Omega Seamaster diver. Er i utlandet nå og der fikk jeg prutet den ned til 2600 euro. Ringte min lokale urmaker i Tromsø og han hadde en gamlere versjon for 23 lapper, mens den nyeste lå på 26 høvdinger, forhandlet litt over tlf og han kunne tilby meg det han kalte "litt avslag". Dette vil vel si de omtrent 15% en pleier å få på klokker kjøpt hos forhandler? Hva vil dere anbefale å gjøre? Er det sansynlig å få så mye rabatt på denne i Norge?

Hei.

Med en Eurokurs på 7,4890 spot (as I write) får du vel ca 7,7 i kurs når du trekker kortet ditt. Da kommer klokken på 20.020,-. Tollvesenet opererer frem t.o.m. 22.07 med omregningskurs 7,49. Det vil si at du i tillegg må betale 4868,50 i mva når du kommer hjem. Så da er du oppe i 24.888,50.

Så kan du jo trekke fra mva i kjøperlandet. La oss si, for å gjøre det enkelt, at den er 20%. Da får du tilbake 433,33 Euro. Som da tilsvarer omtrent 3.250,-

Klokken din kommer altså på 21.638,50 (sånn ca) hvis du importerer den selv.
Så da er jo frågan hva du greier å prute ned en klokke hjemme.

Jeg hadde alltid valgt å kjøpe på hjemmebane om forskjellen ikke er større. ADene må ha noe å leve av de også!

Jeg hadde alltid valgt å kjøpe på hjemmebane om forskjellen ikke er større. ADene må ha noe å leve av de også!

Jeg er enig. Får du litt rabatt på de i Tromsø hadde jeg heller kjøpt der.
Men det tenkte jeg at godeste trådstarter skulle få velge selv :)

Nok skriving. Ut å få seg en pils.

Ja på mange av merkene har AD mye å gå på og det er realistisk å få 10-20%rabatt på eks Omega Tag Breitling++ Bjerke er dog kjipe på det, så Panerai, Audemars og Patek er det værre med.. Man må jo forhandle litt og høre hva de forskjellige klarer.

Jeg kjøpte nyeste Seamaster Diver som min første i desember 2011, og fikk 20% avslag hos norsk AD så det er mulig ja :)

Endte opp med å kjøpe en av modellen som kom ut tidlig jan/sent desember for ca 18 lapper. God pris mao!! Hvordan er det med moms? Må jeg selv fortolle klokken?

Husket du taxfree refund skjema hos forhandleren?

Gratulerer med ny klokke også naturligvis.