Første klokke og første Panerai

Medlem
24. feb. 2012
Sted
Slemmestad
Hei

Første klokke skal handles inn, og Panerai seiler opp som en soleklar favoritt.
I "ledelsen" foreløpig ligger Luminor Marina, men har ikke helt lagt fra meg Radiomir heller.
Uansett står jeg på ganske bar bakke, og trenger litt hjelp fra Dere andre Paneristi's :cool:

Før det skal handles trenger jeg litt hjelp på veien, hvilken modell vil dere anbefale. Dette blir som sagt min første klokke, og kommer til å bli brukt mye, både til hverdags som til fest.

Er det greiest med manuelt opptrekk (base) eller er det automatic som gjelder?

Brukt eller nytt?

Hva gjelder pris har jeg ikke helt bestemt meg enda, men tenker alt fra 20k og oppover.
Greit med litt rimligere og brukt kanskje, når det er første klokke og den skal brukes mye, men ser jo at utvalget og valgene stiger i takt med budsjettet!

Ha en topp dag!

Er jo ikke så veldig kjent, men er ikke soleklart favoritt en Pam 111 for begynner Panerai. Skyt meg hvis jeg tar feil !:D

For egen del er jeg glad jeg valgte en med automatikk.. Ser for meg at jeg ikke hadde hatt disiplin til å huske å trekke den.

Standard Panerai er ganske stor, så jeg er også glad for at jeg valgte en av de små ( PAM048, dia 40mm). Er nok mange her som ikke er like begeistret for den som det jeg er , men jeg har blitt utrolig glad i min i alle fall!!

Lykke til med jakten!!

De to nevnte har forskjellige kasser, og er fullverdige forslag. 111 har standard kasse som er polert mens 312 har 1950 kasse som er mattere men har polert bezel.
1950 kassen er populær og får nok ikke like lett hairlines som 111.

Mitt personlige råd er å gå for en modell med sandwich skive. Også hvis du går for en radiomir.

Radiomir er litt mer dressy, men feks en black seal variant funker nok til daglig bruk.

Hvis dette er din første og du har bestemt deg for å ikke selge, kjøp nytt. Litt dyrere, men da blir opplevelsen også en annen, og slitasje vil være knyttet til dine minner.

Lykke til med valget!

Mitt råd vil være å gå til en AD og prøve de ulike modellene på armen.
Det er en ting å sitte å se på bilder på nett til øyet blir vått og lese side opp og ned om de ulike modellene, det er noe helt annet å ta og kjenne på klokkene.. Hva passer på din arm og hva "føles" riktig for deg.
Luminor Marina og Radomir er beggee flotte serier, men det er en rekke forskjeller blant modellene.
Jeg var klar for et stålur når jeg gikk inn i butikken for å handle, men gikk ut av butikken med et titanur.

Brukt vs nytt.
Det er noe eget med å handle nytt, men det er også mye fint på bruktmarkedet. Mange har minimalt med brukspreg.

Mitt råd vil være å gå til en AD og prøve de ulike modellene på armen.
Det er en ting å sitte å se på bilder på nett til øyet blir vått og lese side opp og ned om de ulike modellene, det er noe helt annet å ta og kjenne på klokkene.. Hva passer på din arm og hva "føles" riktig for deg.
Luminor Marina og Radomir er beggee flotte serier, men det er en rekke forskjeller blant modellene.
Jeg var klar for et stålur når jeg gikk inn i butikken for å handle, men gikk ut av butikken med et titanur.

Brukt vs nytt.
Det er noe eget med å handle nytt, men det er også mye fint på bruktmarkedet. Mange har minimalt med brukspreg.

Uten å noe stort ønske om å skyte meg selv i foten, men det er vel ingen AD på Panerai i Norge?

Jeg har 2 Panerai homager som kostet meg tilsammen 200usd ink. frakt. Så du kan jo eventuelt kjøpe deg noen sånne for å prøve hvem kasse som passer deg. Kassene er vel så og si like som orginalen. Finner du en du liker, å vill ha deg Panerai så veit du jo fort hvem som passer deg! :)

Edit: Ser ut til at Bjerke har blitt forhandler for Panerai :)
http://www.urmaker-bjerke.no/content/view/70/81/

Uten å noe stort ønske om å skyte meg selv i foten, men det er vel ingen AD på Panerai i Norge?

Jeg har 2 Panerai homager som kostet meg tilsammen 200usd ink. frakt. Så du kan jo eventuelt kjøpe deg noen sånne for å prøve hvem kasse som passer deg. Kassene er vel så og si like som orginalen. Finner du en du liker, å vill ha deg Panerai så veit du jo fort hvem som passer deg! :)

Bjerke er AD for Panerai i Norge :)

Bjerke er forhandleren av Panerai i Norge. De har to butikker i Oslo, Karl Johans gate og Prinsensgate, og en i Bergen.
Om de er AD eller "bare" en forhandler vet jeg ikke;)

Bjerke er AD for Panerai og selger disse i sin butikk Karl Johansgate.

Som nevnt, Pam 111 er en bra start. Pam zero er også en klokke som er ok å starte med.
Videre er 312 og 320 (GMT) gode alternativer. Også har du selvfølgelig 233/270 og 372 (47mm) Det blir då i øvre prissjikt.
Lykke til på jakten.

Ja, redigerte meldingen i det du svarte! ;) Veit du om de har mye i butikkene, eller må det bestilles opp? :)

Det er en stund siden jeg var på Bjerke og prøvde Panerai. Tipper det var sommeren 2010. Da hadde de i hvertfall 6-8 modeller inne. Blant annet 312. Ellers er jo Panerai kjent for lange ventelister, så det kommer vel litt an på hvilken modell du søker.

Ser du er mest interessert i Luminor, det er kule klokker, men hadde jeg vært deg hadde jeg gitt Radiomir litt ettertanke også. Hadde selv en Rad 197 og savner den kjempemasse. Den ligger perfekt på hånden og hadde et fantastisk JLC verk. Du får nesten samme modellen i stål, her får du i mine øyne det beste Panerai har å tilby med et kjempeflott urverk. Om den ikke er solgt har J.CAT modellen jeg mener, husker ikke referansen i farta.

Lykke til, gleder meg til å følge jakten.