Første klokke tips

Medlem
22. mars 2014
Hei! Jeg er på utkikk etter en første klokke, og ønsker dermed noen forslag/tips om hvilken klokke jeg bør velge(er en ungdom da). Jeg ønsker og ligge på en prisklasse mellom 5000kr-8000kr. Samme hvilket merke.

til den prisen er selvfølgelig svaret en mekanisk Seiko!
007/009 om du vil ha diver, eller en SARB hvis du er ute etter dressklokke.
sport 5 hvis du vil ha flere klokker til samme prisen :mrgreen:

hvis du ikke vil ha japansk er kanskje steinhart et greit sted å begynne?

Hei @Maskin og velkommen til forumet :)

I den prisklassen ville jeg sett nærmere på Longines. Hvilken modell kommer litt an på hvordan du har tenkt å bruke klokka. Skal den kunne bades med eller holder det at den tåler litt vannsprut? Skal den være tøff eller elegant?

Du kan også se litt nærmere på Tissot Powermatic 80. Der får du nok kanskje mest klokke for pengene i denne prisklassen :)

Redigert av en moderator:
Skal den være ny fra butikk? Utvalget blir langt større om man er villig til å kjøpe brukt.
Slenger opp Hamilton som mitt forslag. Utrolig mye klokke for pengene!
Eller som alltid, spare opp til en sub:p

5-8 i butikk i Norge, Certina Action Diver eller Longines Hydroconquest. De fleste av modellene av Certina og Tissot mangler finnishen til Hamilton og Longines, men Hamilton finner du ikke i butikkene og Longines er som regel dyrere. Men de jeg nevner over er greie klokker. Om du ikke ønsker en diver, er Certina First også en bra gjennomført klokke. Certina 1 & 4 har av en eller annen grunn ofte dårligere finnish, IMO.
Ønsker du å handle usett på nett er Hamilton og Seiko gode alternativer, der Seiko er all inhouse, mens Hamilton fremdeles har sitt særpreg fra tiden de var selvstendige og hadde inhouseverk. Brukt er en skremmende verden, både når man er ny og mer dreven, jeg ville holdt meg til kjøp og salg sidene her på forumet.

OG - jeg ville lagt meg på nedre sjikt i prisklassen din, for å få en grei klokke fort, men for å ha mer på konto til neste klokke, som garantert blir dyrere.

5-8 i butikk i Norge, Certina Action Diver eller Longines Hydroconquest. De fleste av modellene av Certina og Tissot mangler finnishen til Hamilton og Longines, men Hamilton finner du ikke i butikkene og Longines er som regel dyrere. Men de jeg nevner over er greie klokker. Om du ikke ønsker en diver, er Certina First også en bra gjennomført klokke. Certina 1 & 4 har av en eller annen grunn ofte dårligere finnish, IMO.
Ønsker du å handle usett på nett er Hamilton og Seiko gode alternativer, der Seiko er all inhouse, mens Hamilton fremdeles har sitt særpreg fra tiden de var selvstendige og hadde inhouseverk. Brukt er en skremmende verden, både når man er ny og mer dreven, jeg ville holdt meg til kjøp og salg sidene her på forumet.

OG - jeg ville lagt meg på nedre sjikt i prisklassen din, for å få en grei klokke fort, men for å ha mer på konto til neste klokke, som garantert blir dyrere.

Synes finishen på denne er ganske så bra jeg da ;) I tillegg er den chronometer-sertifisert :)

Tissot_Luxury_Black_Background-1024x905.jpg

Hva med denne Certinaen? Samme verk som i Tissot, Powermatic 80. Det må vel være noe ungdommen liker? Jeg synes i alle fall den var fin (forbehold: ikke ungdom). Jeg lurte ei stund på hva de hvite prikkene nederst på skiva skulle forestille, men det er vel blinker?

Beklager dårlig mobilbilde av reklameside i Bil nr 5, 2014. Jeg finner den ikke på nett.
2014-03-23185922_zpsf82d719e.jpg

Redigert: Fant den:

C026.407.16.087.10.jpg

Certina-Bjorndalen.jpg

Ole-Einar-Bjorndalen.jpg

Todda

Redigert: