Første klokkekjøp - en Breitling?

Medlem
6. jan. 2014
Innlegg
42
Sted
Molde
Hei!
Har selvfølgelig hatt klokker før, men ikke slike KLOKKER som stort sett blir diskutert her inne :)

Nå har det seg sånn at jeg, etter noen års hard jobbing, har klart å bygge opp et lite selskap som for første gang skal utbetale utbytte. I den anledning vil jeg ikke bare dra på en sydentur, eller kjøpe noe "fornuftig", men jeg vil ha noe som kan minne meg på denne (for meg) milepælen i årene som kommer og da har valget (etter time på time med lesing av tråder her inne) falt ned på at en klokke må jo være midt i blinken!?!?

Er i gang med husbygging, så pengene burde vel strengt tatt gått inn i det sluket, men jeg ser for meg å bruke rundt 30 000 på klokken og heller ofre noen hagetrær eller spotter til fordel for en flott klokke :)

Men så kommer spørsmålet: Hva skal man velge for 30 000?
Jeg har sett på en del Breitling-klokker, noen Rolex-modeller og Omega. Førsteinntrykket mitt er at jeg liker f.eks. Breitling Windrider Blackbird og Super Avenger-klokkene veldig godt, men er dette et litt "useriøst" valg? Burde jeg heller tatt en Rolex? De fleste Omega Seamaster-modellene synes jeg er veldig delikate, men jeg tror jeg vil ha en klokke med litt mer robust utseende.

Jeg vil ikke ha en for liten klokke, og mener at en Blackbird er perfekt størrelsesmessig for det jeg er ute etter. Hvordan blir en Rolex Submariner 16610 i forhold til denne?
Super Avenger.. Blir den for stor? Er den sett på som "oversized".

Setter pris på alle innspill og at dere tåler en del newbie-spørsmål :)
 
Det eneste "riktige" svaret her er at du må kjøpe det du har mest lyst på ;)

Samtlige Rolex-modeller ligger over budsjettet ditt på 30.000, forøvrig, men de fleste kan nok skaffes brukt til den prisen. Mange vil nok nevne Sub som en klar kandidat.

Når det gjelder Omega, har du sett på Planet Ocean modellene? De er forholdsvis robuste. Ellers vil jeg helt klart nevne Omega Speedmaster. Tidløs klassiker.

Personlig liker jeg ikke Breitling noe særlig. De har et par OK modeller som Transocean Chronograph og SuperOcean Heritage, men generelt synes jeg det fleste modellene dems er rotet og over the top. Jeg forstår selvsagt de som er uenige. Min preferanse er litt mer stilrene klokker.
 
Synes absolutt ikke Breitling er en useriøs klokke. Dersom du liker Breitling så synes jeg du skal gå for det. Selv synes jeg at de har mange fine klokker og har en liten forkjærlighet for merket :eek:

Personlig så ville jeg, i denne prisklassen, sett om jeg klarte å finne en brukt med in house-urverk, som B01, til rundt den prisen du er ute etter (mulig du må littegrann opp i pris). Dette skal være et veldig bra urverk og det er alltid stas med in house :)
 
Redigert:
Takk for svar! Ja, man bør vel gå etter smaken, men hos meg blir smaken litt preget av hva som er ansett som "bra" fra ekspertisen også ;) Må vel gå for å kjøpe brukt klokke vel? Har hørt at ved å kjøpe nytt så er verditapet større som med bil?

Skal se litt mer på de PO'ene - skulle nesten vært i en klokkebutikk og prøvd noen på, men har forstått det sånn at å prøve klokker i butikk for så å kjøpe andre steder blir ansett som ganske så barbarisk oppførsel? :)
 
Takk for svar! Ja, man bør vel gå etter smaken, men hos meg blir smaken litt preget av hva som er ansett som "bra" fra ekspertisen også ;) Må vel gå for å kjøpe brukt klokke vel? Har hørt at ved å kjøpe nytt så er verditapet større som med bil?

Skal se litt mer på de PO'ene - skulle nesten vært i en klokkebutikk og prøvd noen på, men har forstått det sånn at å prøve klokker i butikk for så å kjøpe andre steder blir ansett som ganske så barbarisk oppførsel? :)

Verditapet er stort, ja.

Synes du skal ta deg en tur innom en urmaker jeg. Det er ikke noe galt i å prøve selv om du sannsynligvis ikke kjøper der. Det vet jo ikke de, samt at du sannsynligvis vil legge igjen penger der på et senere tidpunkt. Annen klokke, service, klokkeboks, reim, etc.

Eventuelt kan du ta deg en tur innom Thune. Her i Oslo fører de Omega hvertfall. De lever jo ikke kun på klokker ;)
 
Takk for svar! Ja, man bør vel gå etter smaken, men hos meg blir smaken litt preget av hva som er ansett som "bra" fra ekspertisen også ;) Må vel gå for å kjøpe brukt klokke vel? Har hørt at ved å kjøpe nytt så er verditapet større som med bil?

Skal se litt mer på de PO'ene - skulle nesten vært i en klokkebutikk og prøvd noen på, men har forstått det sånn at å prøve klokker i butikk for så å kjøpe andre steder blir ansett som ganske så barbarisk oppførsel? :)

Jeg prøver stadig vekk klokker i butikk som jeg enten ikke har tenkt å kjøpe i hele tatt eller som jeg vurderer å kjøpe brukt. Slik jeg ser det så får jo selgeren en mulighet til å selge deg en ny klokke dersom han er en nok god selger og kan gi deg en OK pris. Har tidligere handlet nytt da planen egentlig bare var å prøve, så jeg har ikke dårlig samvittighet. Urmakeren jeg prøver klokkene hos vil jo også kanskje få servicen på klokken dersom jeg kjøper brukt så sånn sett får jo urmakeren også noe igjen. Muligheten for klokkekjøp hos urmakeren en gang i fremtiden er jo også definitivt tilstedet.

Ellers så er det jo bare å invitere til GTG for klokkeinteresserte i ditt nærmiljø så dukker det kanskje opp noen som har en klokke du vil prøve :eek:
 
Verditapet er stort, ja.

Synes du skal ta deg en tur innom en urmaker jeg. Det er ikke noe galt i å prøve selv om du sannsynligvis ikke kjøper der. Det vet jo ikke de, samt at du sannsynligvis vil legge igjen penger der på et senere tidpunkt. Annen klokke, service, klokkeboks, reim, etc.

Eventuelt kan du ta deg en tur innom Thune. Her i Oslo fører de Omega hvertfall. De lever jo ikke kun på klokker ;)

Det er forsåvidt sant - det er jo lifetime-verdien til en kunde som teller. Urmaker Jermstad her i Molde fører Omega (og Raymond Weil mener jeg), så det kan hende jeg tar turen innom der og sjekker ut Omega. Ellers så er jeg mye i Oslo, så jeg får ta meg en windowshopping-runde på neste tur.

Sitter og kikker på en Rolex Submariner til 32 000 på Finn nå - må si jeg liker den godt også. En stor Breitling går vel ikke ubemerket gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen heller kan jeg tenke meg? Uff, valgets kval(me)...:confused:
 
Jeg prøver stadig vekk klokker i butikk som jeg enten ikke har tenkt å kjøpe i hele tatt eller som jeg vurderer å kjøpe brukt. Slik jeg ser det så får jo selgeren en mulighet til å selge deg en ny klokke dersom han er en nok god selger og kan gi deg en OK pris. Har tidligere handlet nytt da planen egentlig bare var å prøve, så jeg har ikke dårlig samvittighet. Urmakeren jeg prøver klokkene hos vil jo også kanskje få servicen på klokken dersom jeg kjøper brukt så sånn sett får jo urmakeren også noe igjen. Muligheten for klokkekjøp hos urmakeren en gang i fremtiden er jo også definitivt tilstedet.

Ellers så er det jo bare å invitere til GTG for klokkeinteresserte i ditt nærmiljø så dukker det kanskje opp noen som har en klokke du vil prøve :eek:

Ja, jeg ser den :) Vet ikke om det er noe utpreget klokkemiljø her oppe, men skal absolutt begynne å pugge klokkemodeller og kjøpe meg en bok eller to sånn at jeg kan ha et øye åpent etter skatter på håndleddene til folk - kanskje man blir overasket! :)
 
Kjøp deg "Nesten velkledd" som de har i shopen her. Der dukker det opp en masse morsomme klokker man ikke har tenkt så mye på før, i tillegg til gamle kjenninger da. Også er det veldig bra lesing.

Hvis det har seg sånn at du er i oslo med jevne mellomrom, prøv å dra på et av møtene til NURK. Der mangler det ikke på klokker å se på for å si det mildt!!
Koster 50kr for kaffe og kaker, og masse interesserte klokkemennesker...
 
En sub eller en explorer 1 er opplagte valg her:) Klokker du "aldri" går lei. (aldri i hermetegn fordi flippesyken tar oss alle her inne..)
 
Breitling er absolutt ikke feil som første klokke. Dette var merket som åpnet for min klokkeinteresse for mange år siden, og som jeg fant ut at skulle være min første "ordentlige" klokke. Har ikke angret på det.
Jeg har forøvrig en Superocean heritage 46. Ikke den mest macho-voldsomme klokken til Breitling, men veldig pen
 
Bare for å ta tak i det viktigste først.
Det finnes ikke noe fornuft i å kjøpe seg en klokke til 30k+. Dvs, kjøp det du liker med de midlene du har til rådighet.
Ellers vil jeg selvsagt anbefale deg å legge på en ca. 5-10-20 tusenlapper i budsjettet og kjøp deg noe nytt og fett.;)

Når det gjelder verditap vil du tape big time på enhver klokke du kjøper ny. Kanskje noe mindre med Rolex og muligens Panerai, men for ethvert annet merke går det rett ned i kjelleren. Tenk ny bil.:rolleyes:

Breitling er solide og pålitelige klokker som er litt overpriset. Lenkene er av 1.klasses kvalitet. Litt negativt med boler/dørvakt stempelet. De er litt "blingy" men jeg liker dem godt. Navitimer er jo en klassiker.
Med ditt budsjett ser du på en Superocean av et eller annet slag.
Har selv hatt to Breitlinger, og har vært storfornøyd med begge. Høy posør-faktor.:mrgreen:

Personlig har jeg lite til overs for Omega. Har opplevd elendig kundeservice fra importør, og flere enn meg har opplevd upålitelighet når disse møter hverdagen. Men så mange fanboys kan vel ikke ta feil?:confused:

Hvis du er ute etter brukt er du i nærheten av Rolex sportsur-land.
Hva med en PAM 111?

Kan ellers anbefale denne boken:
gswatchcover1.jpg
 
Redigert:
Bare for å ta tak i det viktigste først.
Det finnes ikke noe fornuft i å kjøpe seg en klokke til 30k+. Dvs, kjøp det du liker med de midlene du har til rådighet.
Ellers vil jeg selvsagt anbefale deg å legge på en ca. 5-10-20 tusenlapper i budsjettet og kjøp deg noe nytt og fett.;)

Når det gjelder verditap vil du tape big time på enhver klokke du kjøper ny. Kanskje noe mindre med Rolex og muligens Panerai, men for ethvert annet merke går det rett ned i kjelleren. Tenk ny bil.:rolleyes:

Breitling er solide og pålitelige klokker som er litt overpriset. Lenkene er av 1.klasses kvalitet. Litt negativt med boler/dørvakt stempelet. De er litt "blingy" men jeg liker dem godt. Navitimer er jo en klassiker.
Med ditt budsjett ser du på en Superocean av et eller annet slag.
Har selv hatt to Breitlinger, og har vært storfornøyd med begge. Høy posør-faktor.:mrgreen:

Personlig har jeg lite til overs for Omega. Har opplevd elendig kundeservice fra importør, og flere enn meg har opplevd upålitelighet når disse møter hverdagen. Men så mange fanboys kan vel ikke ta feil?:confused:

Hvis du er ute etter brukt er du i nærheten av Rolex sportsur-land.
Hva med en PAM 111?

Kan ellers anbefale denne boken:
gswatchcover1.jpg


Takk for godt svar! Det blir bruktkjøp her i første omgang og så får man heller øke på etterhvert :) jakta begynte på samme måte for meg og har selvsagt eskalert inn i det hinsidige hva angår optikk og børser, hehe :)

Ja, Breitling er litt posør, men det kan jeg leve med. Har lyst å ha en litt low key klokke også, men må begynne med noe litt flashy ;) Jo mer jeg leser om og ser på Rolex, jo mer vokser disse urene på meg! Flotte klokker!

Har prøvd en Omega PO nå, men for meg var ikke denne klokken helt hva jeg er ute etter.