Første klokkekjøp

Medlem
16. jan. 2013
Hei,

Jeg er på jakt etter min første klokke, prisklasse 5k-7k. Etter diverse diskusjoner har jeg blitt henvist til dette forum.

Målet mitt er å ha en bruksklokke med sjel. Gjerne mekanisk, men jeg forstår det slik at det er vanskelig i denne prisklassen.

Jeg er ikke fremmed for å kjøpe brukt, men siden jeg er ikke er en ringrev, vet jeg ikke hva/hvem som er troverdig.

Klokker jeg har blitt anbefalt er

Certina DS
Seiko 5
Longines ...
Tissot ...

Har jeg råd til en kinect?

Setter pris på alle tips!

Hei,

Jeg er på jakt etter min første klokke, prisklasse 5k-7k. Etter diverse diskusjoner har jeg blitt henvist til dette forum.

Målet mitt er å ha en bruksklokke med sjel. Gjerne mekanisk, men jeg forstår det slik at det er vanskelig i denne prisklassen.

Jeg er ikke fremmed for å kjøpe brukt, men siden jeg er ikke er en ringrev, vet jeg ikke hva/hvem som er troverdig.

Klokker jeg har blitt anbefalt er

Certina DS
Seiko 5
Longines ...
Tissot ...

Har jeg råd til en kinect?

Setter pris på alle tips!

Du klarer å få råd til mekanisk bruksklokke i den prisklassen. Ta en titt på Seiko Monster-serien. Kraftig dykker som tåler en støyt og som skal ha et ganske presist urverk :)

Ta deg en runde blant trådene i startgropen, mange tips å få der. Feks denne ferske tråden:

http://www.tidssonen.no/forum/start...-hva-finnes-egentlig-i-dette-segmentet-17888/

Siden du ber om en klokke med sjel bør du absolutt gå for en mekanisk klokke (enten automatisk/selvopptrekkende eller med manuelt opptrekk). Hvis du vet med deg selv at du i praksis kommer til å irritere deg over å måtte stille klokken innimellom bør du gå for quartz... :) Du bør også tenke litt på om du skal lene mot sportslig eller klassisk utseende, samt hvor stor klokken skal være.

"Usual suspects" blant nye klokker i denne prisklassen er feks

Certina (feks DS Action Diver eller First)
Seiko (mye bra både innen dykkere og klassisk utseende klokker. Søk opp Krilles ferske review av Seiko Alpinist.)
Hamilton (feks Jazzmaster-serien)
Longines (feks Hydroconquest/Conquest hvis de ikke blir for dyre)
Tissot (feks Visodate, Le Locle eller Seastar)

Det er også en haug med mindre klokkemerker som lager fine klokker, bare styr unna de mest åpenbare "kopiene" av kjente klassikere.

Når det gjelder brukte brukte klokker i denne prisklassen er jeg jammen ikke sikker på hva du kan utvide listen med. Muligens noe høyere opp på stigen fra Longines. Enkelte brukte modeller fra Sinn.

Dette ble tatt fra hodet og har helt sikkert store hull - igjen, les litt på trådene i Startgropen så finner du mye god hjelp.

PS! "Kinect" eller Kinetic refererer vanligvis til en Seikoklokke med quartz urverk, men der batteriet lades av en rotor (på tilsvarende måte som en automatisk mekanisk klokke trekker opp fjæra ved hjelp av en rotor). Det er mange som bruker dette begrepet om automatiske klokker, men det er altså ikke riktig :)

Takk skal dere ha for svar.

Det ser ut som om jeg kanskje må opp litt i prisklasse.

Jeg var på en lokal klokkebutikk og fant denne skatten:

Official Longines website - Longines Swiss Watchmakers since 1832

Hva er fordeler/ulemper ved å kjøpe en slik klokke på nett vs. i butikk?
Og ikke minst brukt?

Sitter med denne rundt håndleddet as we speak! Veldig fin klokke :)

Selv fikk jeg såpass god pris i butikk at jeg ikke vurderte å kjøpe den på nett. Jeg hadde tapt penger på å bestille fra jomashop for å si det sånn (etter moms).

Edit: husk at det er lov å prute :)

Redigert:
La meg svare i god Tidssonen-ånd.

Hamilton (Jazzmaster-serien), og de rimeligere Nomosene er mye klokke for pengene i den priskategorien. Samtidig er det bra value i de neste tusenlappene opp til en brukt GO. Og når du da først er i det relativt vide GO-sjiktet kan du like godt snuse på en brukt JLC - dette er jo tross alt high-end! Konklusjonen er dermed at AP RO er det riktige valget.

Men husk at Patek er Patek.

Redigert:
La meg svare i god Tidssonen-ånd.

Hamilton (Jazzmaster-serien), og de rimeligere Nomosene er mye klokke for pengene i den priskategorien. Samtidig er det bra value i de neste tusenlappene opp til en brukt GO. Og når du da først er i det relativt vide GO-sjiktet kan du like godt snuse på en brukt JLC - dette er jo tross alt high-end! Konklusjonen er dermed at AP RO er det riktige valget.

Men husk at Patek er Patek.

I god tidssonen ånd glemte du Rolex Submariner;)

Ser at Longines har blitt nevnt, og dette er fine klokker som jeg absolutt vil anbefale. De mekaniske klokkene er nok noe over din prisklasse, men verdt å ta en titt, eventuelt lete opp noe brukt. Ellers er jeg personlig stor fan av Oris. Fine klokker til en rimelig pris (kommer ann på hvordan man ser det, men hvertfall ikke så veldig høyt opp i markedet av automatiske klokker), og er også ett merke som er up and coming image-messig. Blir bare mer og mer populært, og får flere og flere tilhengere. Er personlig ikke noen stor fan av Rolex, men man kommer ikke unna at det objektivt kan være et lurt valg. Kan du strekke deg litt på pris, finnes det mye brukt som holder seg i pris. En anbefaling her er og ta en titt på brukte Datejusts. Jo nyere, jo dyrere, men strekker du deg til 90-tallet kommer de med safirglass, noe som gir deg en stor fordel.

Legg på ett par kroner å kjøp deg en speedmaster pro reduced :) Sexy utseende men litt mindre enn orginalen. spar videre å flipp den til en fullsize :)

Oris og speedmaster er notert. Rolex blir helt feil retning å gå. Longines Conquest Gmt - er favoritten sålangt.