Første skikkelige, explorer 1

Medlem
27. mai 2013
Sted
Vest
Hei alle,

Etter å ha sondert forumet her i vel 2 år har jeg måttet melde meg inn..
Har vert på let etter en ny skikkelig klokke i lengre tid, og har vært gjennom en lang liste fra blant annet seamaster,sub, aqua terra, og har som tittelen sier landet på explorer 1. Om jeg finner den riktige kjøper jeg gjerne brukt her fra forumet. Spørsmålet er bare hvilken.

Den nye frister med tanke på blå og fin lume, oppdatert urverk og mer solid lenke. Størrelsen på 39mm er jeg mer usikker på. har en certina ds1 på 39mm og en podium som er litt større, begge mer enn store nok på min smale hånd. Exploreren virker å være større enn sine 39mm, har ikke prøvd den, men har sett den live..

36mm tror jeg vil være en bedre fit på hånden, den lider ikke av kort viser (det kan jeg forøvrig leve ned) og er mer lik originalen. Men ettersom jeg vil ha en forholdsvis ny klokke må det bli en 114270 om det skal bli en 36mm, helst nærmere 2010 enn 2000... Vil helst ikke kjøpe en 200x mod som muligens snart trenger en service? Så er det tilgjengelighet..

Pris spiller også en rolle, men er ikke det viktigste. Inntil videre fortsetter sparingen til en avgjørelse er tatt;)
Hva tenker folk om de to?

Ta kontakt med @Mogens, sonens store brukt-dealer og super good guy, er nok en sjanse for at du kan score noe hos han snart :cool:

Redigert av en moderator:
En fin 114270 høres perfekt ut for deg. Jeg har en selv, og det er så godt som den perfekte klokke. Har blitt utrolig glad i min, og blir i like godt humør hver gang den settes på armen...

Den nye på 39mm er fantastisk fin den også, men klarer ikke helt å bli fortrolig med mangelen på kontrast i tallene (de er blankpolert, den gamle har hvite inlays). Kortere visere og litt større kasse har jeg ikke noe problem med, det er faktisk denne lille detaljen med tallene som er hovedgrunnen til at jeg foretrekker den gamle. Blå versus grønn lume betyr også lite for meg.

Støtter forslaget til Guybrush om å kontakte Mogens! Om ikke han har en til deg, så er DavidSW på TRF å anbefale også, men da kommer selvsagt frakt og toll i tillegg - men om det viser seg å bli vanskelig å skaffe her på sonen snarlig, og du vil ha et prakteksemplar nå før sommeren, så kan det være verdt den ekstra prisen å handle fra utlandet. Jeg gjorde det med explorer 2. :)

Lykke til, og masse skryt for et kanonbra valg av første skikkelige ur! :D

Explorer er nydelig. Følg hjertet og kjøp en 36mm. Den er litt liten for meg, men det høres ut som den vil passe ditt håndledd.

Mogens fikser biffen for deg.

Mogens slapp også akkurat en 114270. Så her kommer mulighetene på rekke og rad.