Første ur? Hvilket?

Medlem
22. okt. 2012
Hei, jeg er ny både her inne på TS og forsåvidt også i klokke-universet. Et pent ur har alltid tiltalt meg, men det er først nå jeg har lysst og investerei et litt" penere" klokke. Jeg har vært mye innom finn og urverket, sett meg ut noen klokker jeg kunne tenkt meg. Jeg har og sniksett litt her inne på TS, ser atmange mener at longines er et fornuftig valg for førstegangskjøpere.

Jeg ønsker først og fremst et litt sportslig ur, f.eks longines conquest chronograph, men jeg er åpen for andre forslag sånn at jeg ikke kun fokuserer på longines uret.

Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å bruke mye mer enn max 15K. Det jeg vil oppnå med mitt valg er at jeg sitter igjen med en god kvalitetsfølelse, å uten anger på at jeg har brukt 15000 på en klokke, jeg håper og vekke en interresse for klokker med mitt første kjøp.

Takk.

Hei,velkommen skal du være;)
Jeg har veldig sansen for Longines Legend Diver, disse er det mulig å få brukt for rundt 8-9 og nye for 14;)
Ellers så er du akkurat i grenseland for hva du må betale for en brukt Omega Planet Ocean.

Her har du Longinesen
DSC_0281.jpg

... Og PO XL (45,5mm)

20120908_145420.jpg

Takk for det, jeg glemte å nevne at jeg helst ser for meg en klokke med stållenke. Fant en Planet ocen på finn som så veldig fin ut, men da nærmer jeg meg fort 20 000.

Beklager alle skrivefeil som jeg ser jeg har hatt, sitter med ipad, ikke optimalt med tanke på rettskrivning !

Mitt første spørsmål er; har du hatt noen klokker på armen? Noen kler LLD, andre ikke. Jeg ville ha en, men syntes ikke den lå godt på armen. Alle har forskjellige preferanser, men god følelse ved å bære klokken må være det man jakter etter. Hvertfall i mitt hode.

Derfor er første råd; prøv prøv prøv.

Mitt andre råd er; kjøp brukt. Det går ikke å være uenig i at man får mer horologi for gasjen om man lever med at andre har eid klokken før deg.

Mitt tredje råd; følg hjertet, ikke lommeboka. Da mener jeg faktisk ikke at du skal overskride budskjett. Jeg mener simpelthen at du ikke skal vektlegge annenhåndsverdi så mye at du kjøper noe alle andre har.

Jeg foreslår en brukt OMEGA Speedmaster Pro.

35705000-60.jpg

Da får du et meget andvendelig ur som funker like bra til hverdags som til fest. I tillegg får du et viktig historisk ur, en av de mest kjente og kjære kronografer som finnes. Noen synes manuelt opptrekk er en bakdel, det synes ikke jeg.

Lykke til med valget! :)

Takk for tipsene :D i fare for virke som en total id... , hva betyr LLD? Å kjøpe brukt har jeg ingen problemer med, men vil da helst at det er i nærheten av der jeg bor slik at jeg kan se klokken fysisk før jeg kjøper, så det må bli i rogaland eller i vest-agder. Ditt tredje tips er jeg helt enig i, faller jeg for en klokke som er litt dyrere en jeg hadde tenkt så er ikke det krise. Det kan jo være jeg vil beholde den første klokken jeg kjøper, så annenhåndsverdi er ikke et tema jeg tenker så mye på.

LLD=Longines Legend Diver. BTW en riktig priset brukt Speedy Pro vil være et trygt kjøp i forhold til annenhåndsverdien.

Uten å være ekspert tipper jeg fra 15-20k. For 20k får du en helt strøken i hvertfall.

Stemmer bra det. 20k bør gi deg en rimelig strøken og kun måneder gammel Speedy ;)

Skal du ha den til 15k blir den nok noen få år utenat det betyr noe om tilstanden er bra (les: har fått service og god pleie)

Hva, ingen har foreslått det for dette forumet obligatoriske "spar litt-kjøp sub?" Nå går det nedover altså...

De sinn urene var og pene å se til, finnes det forhandlere i norge som selger disse? Hvilken prisklasse ligger de i?

Såvidt meg bekjent har ikke Sinn noen forhandler i Norge. Det du derimot kan gjøre er å sende de en email på hva du er interessert i så kan du få priser og kjøpe rett ifra produsenten :)

Jeg ville også anbefalt deg å ta en titt på Oris sine klokker, jeg personlig syntes også de har en del fine i den prisklassen!

De sinn urene var og pene å se til, finnes det forhandlere i norge som selger disse? Hvilken prisklasse ligger de i?

Ingen forhandlere i Norge, men du kan som sagt bestille direkte fra produsenten. Enkleste måten å finne prisene på er å se på denne siden: Sinn Uhren - Made in Germany - Jetzt bestellen im classic watch Uhren Shop. De har de samme prisene som hvis du betiller direkte fra Sinn. Prisene er inkludert tysk mva., så for å få prisen det vil koste deg må du trekke fra 19% og legge til 25% norsk mva.

Hvis du søker her på forumet vil du finne flere som er godt fornøyd med Sinn-klokker, bl.a. jeg. Lykke til med klokkekjøp. :)

Støtter Speedmaster Pro - måneklokken. Jeg, og mange med meg, mener denne hører hjemme i en hver klokkesamling.

Tror nok du finner et absolutt brukbart eksemplar ned mot 15.000,-.