Første urkjøp - Tag Heuer Aquaracer 500m (evt andre forslag?) - Nett vs AD

Medlem
13. okt. 2013
Sted
Nøtterøy, Vestfold
Hei.

Jeg er ny på dette forumet, men jeg har søkt litt rundt for å finne litt informasjon innen jeg stiller det spørsmålet jeg skal stille nå, bare så det er sagt.

Jeg går forbi David-Andersen hver dag på vei til jobb, og har i det siste sett meg ut en Tag Heuer Aquaracer 500m Calibre 16 kronograf med sort skive og selvlysende visere. (CAK2111.BA0833). Dette er mitt første inkjøp av ur i denne kategorien og jeg tenkte dermed at jeg skulle be om noen råd.

Jeg har forhørt meg om pris på David-Andersen og fikk oppgitt 34.000. Jeg ser samtidig at urverket.no har dette uret til 25.195,-. Jeg er inneforstått med at urverket.no ikke er en AD, men at man får "2 års autorisert world-wide garanti" som innebærer at jeg kan levere uret til hvilken som helst AD dersom en garantisak oppstår.

Så til mine spørsmål:

1. Hva får jeg egentlig av en AD, som ikke jeg får av urverket.no i dette tilfellet? Konsensus i forumet er tilsynelatende at man får et personlig kundeforhold, noe som er godt å ha når man kjøper noe til 25-35'. Jeg har litt problemer med å rettferdiggjøre å kjøpe hos AD når det er snakk om en differanse i pris på 8805,- som utgjør nesten 26%. Kan det være noe annet som gjør at det er fordelaktig å kjøpe hos AD?

(Jeg merket meg forøvrig at noen påpeker at man har anledning til å forhandle pris hos AD, men samtidig merket jeg meg at Marius77 (som tilsynelatende jobber på David-Andersen) mente at dette i hovedsak var for utgåtte modeller og spesielle kundearrengement)

2. Er denne modellen et godt kjøp i denne prisklassen? Jeg har ikke så god oversikt i markedet egentlig, dersom noen har forslag til andre modeller i 25-35' klassen, tar jeg gjerne imot. Jeg er i utgangspunktet ute etter et nytt ur, men kan kanskje vurdere brukt i spesielle tilfeller. Jeg kan kanskje vurdere å gå opp i pris litt også :)

Hei

Noen kjappe svar: Du vill trolig få tilsvarende rabatt om du maser litt på de, evt litt mindre men dog kundeforhold som du sier også letter ift garanti osv. Ikke minst så bidrar du til at de norske AD`ene består :)

Mitt tips, gå litt opp i pris, til rundt 40` og kjøp deg en lett brukt Rolex submariner evt en Explorer 1 til 30+! Disse holder mye bedre på verdien:)

Velkommen til forumet @TomEinar

Jeg ville heller gått for en pent brukt Omega om jeg var på jakt etter en dykkerchrono, gjerne en PO 9300 :)

Omega Seamaster Planet Ocean 9300 XL - FINN Torget (Anerkjent bruktselger)

http://www.tidssonen.no/forum/klokker-9/omega-seamaster-planet-ocean-chrono-9300-a-18972/ (God pris med gummirem og foldespenne i tillegg til lenke, ser veldig bra ut med dette alternativet)

Omega Seamaster Chronograph Titan - FINN Torget (Litt annerledes Omega, utrolig fin i mine øyne)

Du får nok en bedre deal enn 34' på Aquaraceren, det finnes mange flere Tag Heuer forhandlere i Oslo.

Lykke til med valget!

Redigert av en moderator:
Er jo en del mennesker som spør om råd, kjøper klokke og melder seg ut av forumet. Er du ikke en av de ville jeg lett etter klokken brukt for å redusere tapet når den selges om noen måneder.
TH er et merke jeg mener du bør få en grei rabatt på.

Takk for et velskrevet innlegg. Alt for mange som hiver ut et spørsmål og forventer masse svar.

Støtter @Mathfjeld i hvert et ord, men kan ikke dy meg ...

Kjøp deg en pent brukt Submariner. Da taper du ikke nevneverdig med penger om du MED alle odds kommer til å bytte til noe annet om en stund ;)

Redigert av en moderator:
Takk for responsen folkens...

Når det gjelder Omega, så er det liksom ikke helt min smak av en eller annen grunn. Kan ikke si helt hvorfor. Kan være at de james bond reklamene har ødelagt merket for meg.

Jeg har vurdert brukt rolex, men jeg har vært litt småredd for å bli "lurt" i den forstand at jeg ikke kjenner klokkenes verdi godt nok. Når det er sagt, har jeg ikke tenkt å kjøpe meg noen klokke før nærmere våren neste år (når bonusen for 2013 kommer), så det kan godt tenkes at jeg finner noe innen den tid.

Jeg har surfet litt igjennom forumet i løpet av dagen og lest litt her og der (http://www.chronocentric.com/ bl.a.) og jeg får inntrykk av at Rolex (i motsetning til TH) holder seg nogenlunde godt i pris, dersom man kjøper dem brukt. Når det er sagt, så var jo utgangspunktet mitt at jeg skulle kjøpe et ur og ha det i mange år uten å selge, men det er vel litt sånn "famous last words" for mange på dette forumet.

Tror jeg forsetter å saumfare forumet og finn.no en stund, så kanskje jeg får litt oversikt over bruktmarkedet.

Tar gjerne imot flere gode forslag btw :D

Nå glemmer vel endel i sin lovprising av submariner at det er en hvis størrelses forskjell på klokken som blir nevnt og suben. Tag'en er også en chrono, kan jo hende at det er noe som er ønsket?

Ikke alltid lurt å ta råd fra noen som har kjøp og salg av klokker som hobby....

Hvis du er ute etter å kjøpe deg en klokke for å bruke og beholde er det mye viktigere at du er fornøyd med hvordan klokken er en hva andre sier og synser. Regner med at du har prøvd den på hånden og at den sitter bra? Da ville jeg ha satset på magefølelsen og kjøpt den klokken jeg hadde lyst på. Ellers kan du fort havne på den evige rundansen med bytting av klokker...

Har selv en Aquaracer 300m caliber 16 jeg er veldig fornøyd med.

Nå glemmer vel endel i sin lovprising av submariner at det er en hvis størrelses forskjell på klokken som blir nevnt og suben. Tag'en er også en chrono, kan jo hende at det er noe som er ønsket?

Ikke alltid lurt å ta råd fra noen som har kjøp og salg av klokker som hobby....

Hvis du er ute etter å kjøpe deg en klokke for å bruke og beholde er det mye viktigere at du er fornøyd med hvordan klokken er en hva andre sier og synser. Regner med at du har prøvd den på hånden og at den sitter bra? Da ville jeg ha satset på magefølelsen og kjøpt den klokken jeg hadde lyst på. Ellers kan du fort havne på den evige rundansen med bytting av klokker...

Har selv en Aquaracer 300m caliber 16 jeg er veldig fornøyd med.

Joda, du har et poeng, jeg har virkelig sansen for kronografer og egentlig klokker med skiver som ser "litt tekniske" ut. Sånn som breitling navitimer og montbrillant f.eks. Man kan jo ikke akkurat påstå at submariner faller innenfor denne kategorien, men jeg liker dem veldig godt likevel.

Det skal være mulig å få prutet på disse klokkene hos AD. Hvor mye vet jeg ikke, men noen tusen burde det bli.
Nå er ikke jeg verdens største tilhenger av TH, men det er du som skal ha klokke og jeg synes da at dette er et godt alternativ fra TH. Som noen nevner her så bør du ta deg tid og se på forskjellige modeller og klokker. Du sier jo selv at du ikke skal ha klokke før på våren. Mitt råd er bare å ta tiden til hjelp og prøve mye forskjellig. Hva man liker den ene dagen liker man ikke neste dag og omvendt. Så hold mulighetene åpne:)
Lykke til med valget og veien videre.

Hvis du bare er ute etter å kjøpe deg en TH og bli ferdig med det ville jeg selvsagt gått til den billigste.
Det er flere som har hatt god erfaring med urverket her inne.
Det som er viktig å vite er at du risikerer å vente lenge på klokka da de bruker endel tid på å skaffe den.
Hvis du får en ok rabatt hos AD kan det være greiere å betale noen få lapper ekstra for den tryggheten det innebærer.

Når det kommer til TH er jeg ingen stor fan for å si det litt diplomatisk.
I mine øyne er dette et merke som putter svært generiske urverk inn i kasser av middelmådig kvalitet og selger for overpris. Mange modeller tåler heller ikke tidens tann særlig godt. (les moteklokker...:rolleyes:)
Litt mer objektivt kan det sies at TH har en utrolig variert kolleksjon med klokker i enhver prisklasse.
Det er nok heller urene i den øvre klassen som fremstår som interessante. Her finner du eksklusive og innovative urverk som ikke står tilbake for noe annet der ute. Men, i de lavere prisklasser mener jeg at du ikke får særlig mye "bang for the buck".

For 25k ++? ville jeg sett på IWC Aquatimer.
Kanskje til og med Breitling. Ok. B setter ikke in-house verk i klokkene i lavere prisklasse, men opplevd kvalitet er det ingenting å si på.
Seiko MM er en fet klokke som danker ut det meste i den klassen.
Longines Legend diver.
Tudor BB eller Pelagos. <--- No-brainer.;)
Jeg mener at alle ovenfor burde vurderes lenge før en TH.

Lykke til med jakten.

Redigert:
Hvis du bare er ute etter å kjøpe deg en TH og bli ferdig med det ville jeg selvsagt gått til den billigste.
Det som er viktig å vite er at du risikerer å vente lenge på klokka da de bruker endel tid på å skaffe den.
Hvis du får en ok rabatt hos AD kan det være greiere å betale noen få lapper ekstra for den tryggheten det innebærer.

I mine øyne er dette et merke som putter svært generiske urverk inn i kasser av middelmådig kvalitet og selger for overpris. Mange modeller tåler heller ikke tidens tann særlig godt. (les moteklokker...:rolleyes:)
Litt mer objektivt kan det sies at TH har en utrolig variert kolleksjon med klokker i enhver prisklasse.
Det er nok heller urene i den øvre klassen som fremstår som interessante. Her finner du eksklusive og innovative urverk som ikke står tilbake for noe annet der ute. Men, i de lavere prisklasser mener jeg at du ikke får særlig mye "bang for the buck".

Kanskje til og med Breitling. Ok. B setter ikke in-house verk i klokkene i lavere prisklasse, men opplevd kvalitet er det ingenting å si på.
Longines Legend diver.

Lykke til med jakten.

Jeg har sett flere omtale TH som middels kvalitet og overpriset. Jeg vet egentlig ikke så mye om kvaliteten inne i klokkene, så jeg synes denne informasjonen er interessant. Hvor får man tak i denne informasjonen? Er den tilgjengelig i produktbeskrivelser på de forskjellige merkene/modellene?

Longines Legend diver.

Lykke til med jakten.

Takk for mange interessante forslag forresten :)

Til de som sier at Breitling og IWC er av så mye bedre må jeg kommentere litt. Ingen er vel mer overprisede enn IWC, med tilnærmet ufinisherte eta og sellita verk i så godt som alle modellene sine- bortsett fra "in-house" verkene deres, som igjen lages av Jaeger, og Cortech (AKA TAG Heuer). Breitling sitt B01 verk blir ofte satt bort til Longines når de selv har for liten kapasitet. Osv osv osv. Hadde selv flere Breitlinger når jeg var ung, og hadde enormt mye krøll med de. Verkene gikk bra (ETA!), mens kasse og lenke ramlet fra hverandre. Hvor mange Shark og Colter finnes igjen på bruktmarkedet? Omega- Co-axciale smøreproblemer og Seamasterlenker hvor alle stiftene er gåene etter 5-6 år, og lenken etter 8.. Nok om det.

Kjøp deg en Rolex, gjerne flippet rundt, duppa i flesk og rullet i mel av titalls andre eiere før deg, med "ektehetsbevis fra Bjerke", kjøpt F2F- og få stående applaus fra ganske så mange her inne. Lite imponerer mer her enn en godt brukt Submariner.

Eller kjøp uret DU liker, og vær fornøyd med det.

Peace out,
Trollebolle

Til de som sier at Breitling og IWC er av så mye bedre må jeg kommentere litt. Ingen er vel mer overprisede enn IWC, med tilnærmet ufinisherte eta og sellita verk i så godt som alle modellene sine- bortsett fra "in-house" verkene deres, som igjen lages av Jaeger, og Cortech (AKA TAG Heuer). Breitling sitt B01 verk blir ofte satt bort til Longines når de selv har for liten kapasitet. Osv osv osv. Hadde selv flere Breitlinger når jeg var ung, og hadde enormt mye krøll med de. Verkene gikk bra (ETA!), mens kasse og lenke ramlet fra hverandre. Hvor mange Shark og Colter finnes igjen på bruktmarkedet? Omega- Co-axciale smøreproblemer og Seamasterlenker hvor alle stiftene er gåene etter 5-6 år, og lenken etter 8.. Nok om det.

Kjøp deg en Rolex, gjerne flippet rundt, duppa i flesk og rullet i mel av titalls andre eiere før deg, med "ektehetsbevis fra Bjerke", kjøpt F2F- og få stående applaus fra ganske så mange her inne. Lite imponerer mer her enn en godt brukt Submariner.

Peace out,
Trollebolle

So.. much.. hate.. :rolleyes:

Peace out,
Trollebolle

Kan se argumentene dine rundt enkelte IWCer og spesielt Breitlinger, men å sette TAG høyere enn IWC blir vel ganske drøyt. IWC lager fantastiske kasser av god kvalitet, selvom en del av dem har tildels modifiserte ETA verk. TAG derimot er etter min mening for det meste moteklokker som lever alt for godt på ekstrem markedsføring ut av en annen verden. I tillegg har IWC et helt annet image som appelerer mye mer til meg enn det TAG noen gang kan komme i nærheten av. TAG lager alt fra quartz klokker i en lav prisklasse, til noe bedre klokker med mekaniske ur. IWC lager etter min mening kvalitetsklokker som jo også selges i en lavere skala enn TAG (spesielt i Norge), noe som gjør merket mer spesielt. I tillegg er TAG etter hva jeg kan se blitt standard konfirmasjonsgave i deler av landet. Dette er en kundegruppe som for meg som faktisk er interresert i klokker, ikke er spesielt attraktiv. Så å klage på IWC og Breitling, når en vesentlig del av TAG sine klokker er moteklokker med quartz urverk synes jeg interresant. Og når det gjelder bruktmarked kan jeg ikke huske å ha sett så mange TAGer eldre enn 6-8 år liggende ute for salg. Heuer ja, men vintage Heuer er langt ifra det samme som brukt TAG.

Men nok om det. Jeg vil personlig anbefale IWC, men ellers er det jo umulig å ikke si seg enig at en brukt Rolex nok er noe av det lureste du kan kjøpe. Uavhengig av om du ender opp med å bli en manisk flipper som enkelte på forumet (ikke noe hate her, men fakta er fakta;)), eller om det er en klokke du skal ha i mange år. MEN fornuften seirer jo ikke alltid, så kjøp den klokken du liker og har lyst på, uavhengig om det er en TAG, Rolex, IWC eller noe annet.

Når det gjelder urverket.no har jeg ikke noen personlig erfaring, men har hørt om folk som har kjøpt klokker hvor nummeret er slipt bort og lignende. Som sagt så har jeg ikke noen erfaringer derfa selv, men synes det er verdt å nevne. Også er det jo også sånn at det å kjøpe hos AD er alltid hyggelig, og gode kunderelasjoner kan man nyte godt av senere.

Det er mange sterke meninger på dette forumet må jeg si :D

Om jeg ender opp med å kjøpe meg en Rolex, så blir det en som har hatt en eier, uten spesielle tegn til bruk. Etter å ha fulgt med her noen dager, virker det ikke helt urealistisk å få en Rolex Submariner til 30'-35', som ikke har hatt mer enn en eier og som ikke er mer enn noen få år gammel.

Jeg tror ikke at jeg kommer til å selge klokka igjen om jeg kjøper en, men det er det sikkert mange som har sagt det. Det vil tiden vise...

Takker for mange gode innspill av lidenskapelige klokkefantaster i alle fall.

Takk for responsen folkens...

Når det gjelder Omega, så er det liksom ikke helt min smak av en eller annen grunn. Kan ikke si helt hvorfor. Kan være at de james bond reklamene har ødelagt merket for meg.

Jeg har vurdert brukt rolex, men jeg har vært litt småredd for å bli "lurt" i den forstand at jeg ikke kjenner klokkenes verdi godt nok. Når det er sagt, har jeg ikke tenkt å kjøpe meg noen klokke før nærmere våren neste år (når bonusen for 2013 kommer), så det kan godt tenkes at jeg finner noe innen den tid.

Jeg har surfet litt igjennom forumet i løpet av dagen og lest litt her og der (Chronocentric: Home bl.a.) og jeg får inntrykk av at Rolex (i motsetning til TH) holder seg nogenlunde godt i pris, dersom man kjøper dem brukt. Når det er sagt, så var jo utgangspunktet mitt at jeg skulle kjøpe et ur og ha det i mange år uten å selge, men det er vel litt sånn "famous last words" for mange på dette forumet.

Tror jeg forsetter å saumfare forumet og finn.no en stund, så kanskje jeg får litt oversikt over bruktmarkedet.

Tar gjerne imot flere gode forslag btw :D

I dag må jeg spise mine ord, ettersom jeg kjøpte min første skikkelige klokke og det ble en omega.

Nærmere bestemt, en omega seamaster planet ocean 42mm (oransj, 8500).

Aldri si aldri