Første vintage unboxing

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
Jeg er nyfrelst vintage entusiast! Og etter noen seanser på ebay her jeg fått 2 nye favoritt-ur!!

Utrolig flotte og stilrene ur. Jeg ble overrasket over build quality'en på disse. Får mine nyere seikoer til å se ut som en moteklokke fra finn.no!

Urene er 37 og 36mm. Passende størrelse for slike stilrene ur synes nå jeg!

så til sakene:

IMG_2560.jpg

IMG_2561.jpg

IMG_2562.jpg

IMG_2565.jpg

IMG_2566.jpg

Stot forskjell på utformingen av glasset:

King Seiko:

IMG_2567.jpg

Lord Marvel:

IMG_2568.jpg

IMG_2569.jpg

Flotte ur! :D Fra betegnelsene på skivene regner jeg med det er 36000bph verk i begge, det ene manuellt og det andre automatisk?

Flotte ur! :D Fra betegnelsene på skivene regner jeg med det er 36000bph verk i begge, det ene manuellt og det andre automatisk?

KS er faktisk 28800. LM er riktignok 36000. Betegnelsen highbeat kommer av at Seiko gikk vekk ifra lowbeat (18k/19,8k) på begynnelsen av 60-tallet og den høyere frekvensen i de nye modellene ble naturlig kallt Highbeat uavhengig om de var 28,8 eller 36k.

urverkene:

SEIKO LORD MARVEL 36000 MANUAL 5740-8000 67mod
VINTAGE KING SEIKO HI-BEAT 5625-8000 AUTOMATIC 75mod

Veldig kule ur! En King Seiko har stått på ønskelista mi lenge, men jeg har aldri fått realisert en.

Gratulerer, og takk for titten! Super kjekt at slike flotte ur kommer til Norge! :D

Gratulerer! Dette var to nydelige skapninger som åpenbart har eldes med stil!

anbefales

Til alle aspirerende Seiko samlere så vil jeg anbefale Seiko Lord Marvel. Den første modellen ble lansert i 1958 og ble produsert i flere varianter frem til tidlig 60-tallet. Lord Marvel serien ble i starten tiltenkt Seiko sitt "high end" marked.

Arbeidet/eksperimenteringen (f.eks 36.000vph) som ble lagt ned i LM-serien grunnla teknologien til de senere Grand/King Seiko som ble Seiko sine nye flaggskip.

Midt på 60-tallet når GS/KS ble lansert så ble LM plassert noen hakk ned i hierarkiet og ble ikke lengre ansett som en del av high-end satsingen til Seiko. LM serien ble deretter masseprodusert og det finnes derfor en del eksamplarer av disse (Ebay:p +/-200$)

Så for en billig penge kan man få tak i en interessant del av Seiko sin historie, nemlig forgjengeren til KS/GS serien. Foruten den interessante historiske betydningen er det urets stilrene utseende som gjorde at jeg fallt pladask!

Hvis noen er interessert så har jeg tilgjengelig en excel fil med alle mekaniske vintage-verkene til Seiko, med info om ulike variasjoner, årstall produsert, antall juveler i verket, ganghastighet osv. Dette er fin informasjon for å sikre at man ikke kjøper en frankenSeiko. Bare send en pm med mailadresse!

Takk for bra info! Lord Marvel er utrolig cheesy modellnavn, men flott ur :D

Vintage Seiko er flott! Kom akkurat over en LM med tilnærmet rektangulær kasse. Ikke pen, men spesiell. Skal se om jeg får staset den opp såpass at den kan fotograferes:D

Gratulerer, forresten!