Førstegangs Sub - hva da og hvor mye?

Medlem
5. sep. 2013
Sted
Bergen
Har hatt i bakhodet en stund å kjøpe en Sub som neste klokke, men da ikke før omtrent om et halvår når jeg har fått lest meg opp og har finansene på plass. Men.. Som kjent hjelper det ikke å henge rundt her dersom planen er å vente. Så jeg vil handle asap. Det jeg er ute etter er ikke "The Sub" i første omgang, men en jeg kanskje kan ha et par år uten å gå på et betydelig verditap. Et innsteg inn i verdenen først, før jeg går gradene etter hvert. Noen som har tips om hva og hvor jeg bør se etter her? Jeg ser for meg et pristak på 30k, gjerne mindre, svart bezel og det virker som at no-date kan være veien å gå på et førstekjøp på begrenset budsjett. Det ligger for eksempel en 14060 på finn nå som kan være noe i det leiet jeg ser for meg. Noen kommentarer på den?

Setter pris på all hjelp her, ikke lett å være så hardt enablet på noe man ikke har kjempepeiling på. :)

Du bør få en ok 14060 for rundt 30K. Service er viktig, kanskje avgjørende, for klokkens verdi. Så, får du en relativt nyservet for rundt 30 høres det fornuftig ut.

Men, det er greit om noen av gutta her inne kikker litt på annonsen og hjelper deg på vei. Jeg fikk senest for noen timer siden gode råd her inne om en Rolex på Finn. Den er ikke helt legitim, virker det som.

For ordens skyld bør kanskje tillegges at det ikke var en 14060.
Men som en sub å starte (og fullføre) med er en servet 14060 sub genialt valg.
Ikke se bort i fra at den kan vekke gløden og bli værende lenge.

Den på finn har jeg fått oppgitt til å være en 2000-modell, sist servet i 2011. Hvordan er serviceintervaller og kostnader på en slik? Den ligger nå ute til 29900,- Fair pris eller kan det være rom for litt pruting?

Service i 2011 gir deg omtrent 3 år til med bruk om du skal følge det som er "standard" serviceintervall på 5 år (pluss minus når på året den ble servet). Strekker du det lengre kan det komme unødvendig slitasje på delene i verket etterhvert som oljene tørker ut og friksjonen øker, og dette kan gjøre servicen dyrere hvis det må byttes ut flere deler enn vanlig. Har fått med meg at spesielt rotoren i Rolex urverkene trenger å være godt oljet for ikke å skape friksjon da den ikke har kulelager, men bare spinner rundt på en aksling. En vanlig service på en submariner koster rundt 4000kr.

Nå er ikke jeg veldig oppdatert på priser, men 30000kr høres en smule høyt ut i mine ører. Som @Minuteman sier så bør du poste link og bilder her inne for å sjekke at alt er på stell - å kjøpe på finn krever en god del mer "due diligence" enn å kjøpe her inne på sonen.

Redigert av en moderator:
For ordens skyld bør kanskje tillegges at det ikke var en 14060.
Men som en sub å starte (og fullføre) med er en servet 14060 sub genialt valg.
Ikke se bort i fra at den kan vekke gløden og bli værende lenge.

Hva er det du mener med at det ikke var en 14060? @adamskater

Synes forresten at 30 var litt drøyt for en 13 år gammel klokke, men service i 2011 betyr en del. Det er en sabla fin klokke og det er ikke hver dag det dukker opp en flott two-liner heller.

Du tenkte vel på den deepsean som var fishy @Minuteman - either way, man må selvsagt være skeptisk og gjøre due diligence på alle kjøp

Jeg ville kjøpt en sen 5513 modell, fra ca 1985-89, fremdeles plexiglass, skiva er ganske lik 14060 som har hvitt gull rundt markeringene. 5513 med hvitt gull skive er av de fleste vurdert som mindre attraktiv enn de tidligere modellene men personlig foretrekker jeg faktisk den nyere skiva.

Sene 5513 har fremdeles ikke tatt av prismessig slik modellene fra 60-70 tallet har gjort, tipper disse vil se en pen prisstigning de neste 10-20 år, klokker er ganske likt biler på dette området; når de passerer 30 år begynner prisene å stige på attraktive og velholdte eksemplarer.

En pen 5513 med boks, papirer etc fra denne perioden bør man kunne få for ca 35k.

Redigert:
Fant ikke noen bedre plass å putte denne, og syntes ikke det er verdt å opprette egen tråd.

Hva må jeg regne med å måtte betale for en Tudor Snowflake med blå dial. I god tilstand, men med mest mulig (helst alt) orginalt. Ikke re-dial, originale visere, bezel, etc.

Orginal lenke er det ikke så farlig med.

25-30.000 realistisk?

Ser de ofte på bukta for rundt 20-25.000, men det er ofte fra Hong Kong og lignende og jeg er usikker på om jeg tør stole på at det da er kosher.

Fant ikke noen bedre plass å putte denne, og syntes ikke det er verdt å opprette egen tråd.

Hva må jeg regne med å måtte betale for en Tudor Snowflake med blå dial. I god tilstand, men med mest mulig (helst alt) orginalt. Ikke re-dial, originale visere, bezel, etc.

Orginal lenke er det ikke så farlig med.

25-30.000 realistisk?

Ser de ofte på bukta for rundt 20-25.000, men det er ofte fra Hong Kong og lignende og jeg er usikker på om jeg tør stole på at det da er kosher.

Jeg er absolutt ingen ekspert, men 25 hørtes lite ut for en snowflake i god stand med alt orginalt. Ryktes om at de som er fra Hong Kong kan være tuklet med (dette er bare noe jeg har lest her på sonen). Svarer deg her, slik at jeg får bumpet tråden litt, så kanskje de mer erfarne guttene kan gi deg et bedre svar.

Edit:
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?151068-Tudor-Snowflake-Blue-Dial-Price-guidance-please
http://www.hodinkee.com/blog/2010/7...r-snowflake-a-legit-vintage-sub-for-2600.html

Beklager, kanskje jeg tar feil alikevel :p Uansett, lykke til :)

Redigert:
Prisen på disse er vel (dessverre?) fortsatt på vei opp, så hvis du er på jakt etter et rimelig strøkent eksemplar vil jeg nok regne med å bruke ihvertfall 30' (med moms).

Her er et fint eksemplar, til ~27' før moms.

Når det er sagt, så er vintage Tudor (og Rolex..) langt ifra min sterkeste side, så det kan godt hende man bør/skal betale mindre. Men utifra prisene jeg har sett på nett de siste månedene, så er det nok vanskelig å få gode eksemplarer under 30000.

Redigert:
Jeg hadde slått til på Dag Braanaas Sub 16610, en rimelig inngangsbillett som i mine øyne er bra priset, Dag er en 100% GoodGuy og du kan aldri tape på denne dealen, ligger på KS.
Tom

Jeg hadde slått til på Dag Braanaas Sub 16610, en rimelig inngangsbillett som i mine øyne er bra priset, Dag er en 100% GoodGuy og du kan aldri tape på denne dealen, ligger på KS.
Tom
Takk for hjelp og innspill. Uansett noen måneder før jeg realistisk har konto til å være i markedet, har bare begynt med research.

Det blir definitivt en Snowflake og ikke en Rolex Sub (sa han på dette tidspunkt...). :mrgreen:

Prisen på disse er vel (dessverre?) fortsatt på vei opp, så hvis du er på jakt etter et rimelig strøkent eksemplar vil jeg nok regne med å bruke ihvertfall 30' (med moms).

Her er et fint eksemplar, til ~27' før moms.

Når det er sagt, så er vintage Tudor (og Rolex..) langt ifra min sterkeste side, så det kan godt hende man bør/skal betale mindre. Men utifra prisene jeg har sett på nett de siste månedene, så er det nok vanskelig å få gode eksemplarer under 30000.
Takker. Mer eller mindre akkurat hva jeg er ute etter....om noen måneder.