Førstegangskjøper - forslag til kjøp

Medlem
3. sep. 2015
Sted
Oslo
Hei.
Skal kjøpe min første ordentlige klokke. Har sett en del rundt, men er usikker på hva jeg skal gå for.

Noen tanker om hva jeg ønsker:
-enkelt (tidløst) design
-ikke for stor, helst rundt 40mm
-budsjett 25-50k
-helst lys(hvit) eller blå urskive
-bør kunne brukes til flere anledninger hverdag/jobb og til en dress (så godt det lar seg gjøre)

Usikker på om jeg skal gå for en med lærrem eller stållenke, tanker her (fordeler/ulemper)?
Hvor er det fornuftig å kjøpe klokker? er feks urverket.no en seriøs aktør? eller bør man gå til en forhandler?

Noen klokker jeg liker:
IWC ingenieur automatic 40mm ref:IW323904,
Rolex Oyster, 41 mm, steel DATEJUST II,
IWC portugieser automatic (kanskje litt i største laget)
Jeager Lecoultre Master, liker flere av modelene her
Baume&Mercier Classima 10214
Vet av noen av disse kan havne utenfor budsjett, men for å gi en pekepinn på hva jeg liker..

Jeg er klar over at jeg ikke er veldig presis her, men tar imot alle forslag og innspill med takknemlighet!

Hvis du er villig til å strekke litt på budsjettet kan du gå for en Rolex Submariner, da får du et tidløst design, 40mm og den kan brukes hvor som helst, når som helst :)

Nå vet jeg ikke om du er veldig bestemt på fargen du vil ha på skiven, men du bør ikke utelukke en svart submariner. Det er kanskje noe av det mest tidløse du får. Du får også Submariner med blå dial, men da må budsjettet strekkes enda lengre.

Når det kommer til hvor du skal handle, så tror jeg prisene på urverket.no og AD (authorised dealer) er ganske lik. Hvertfall på de mest kjente Rolex sportsmodellene. Men det er heller ingenting galt med urverket.

0bTH2C4.jpg

Er selv stor fan av Classimaen. Nydelig skive og visere, og det ikke bare på bilder. Kjør på med den :cool:

Datejust ll med den skiven du liker best.

Sub er standard forslag her inne uansett hva du spør om, men I ditt tilfelle ville jeg som sagt valgt DJ.

+1 gå for Datejust i å med at du allerede liker designet, så har du ikke samme som samtlige naboer, men jeg hadde også prøvd Datejust 36mm. Datejust ll bærer stort til å være 41 millimeter.

Men aller helst velg en jaeger Le Coultre,

• Liker
Reaksjoner: Minuteman
Hvis du ikke er helt avhengig av å kjøpe ett sveitsisk ur, så hadde jeg også tatt en titt på sidene til Nomos fra den lille tyske byen Glashütte. Disse har jo ett enkelt og tidløst design i flere farger på skivene

• Liker
Reaksjoner: Celter
Kjøp min 2015 DJ2 ;) Rimelig classic, og skiven er grå, ikke svart!

Må slå et slag for Omega Aqua Terra. Etter min oppfatning en svært anvendelig klokke, som går utmerket til alle anledninger, i motsetning til dykkerklokker... Har noen fellestrekk med GSen noen poster opp, fin den og...

Forøvrig ville jeg alltid kjøpt med lenke dersom det er en mulighet. Vesentlig enklere, og billigere, å supplere med rem(mer) senere.

Tøyer budsjettet litt, i god TS-ånd. Men bare litt :)

JLC Master Ultra Thin Moon eller Rolex Oyster Perpetual. To 39-millimetere som bærer perfekt!
Kjøper du Rolexen får du en deilig lenke, og du kan når som helst slenge den på en rustikk eller elegant lærrem om du ønsker.

Master-jlc-1368420-zoom.jpg

2015-Rolex-Oyster-Perpetual-39mm-7.jpg

• Liker
Reaksjoner: Minuteman og MrMstone
Vet ikke om du har vært rundt og sett og prøvd noen av klokkene du har listet opp. Eller andre for den saks skyld. Det vil jeg anbefale deg å gjøre, siden du er førstegangskjøper. Mange av de som svarer her er nok ganske rutinerte veteraner i forhold, med sine preferanser og smak, og har sett prøvd og så gar eid (eller eier) urene de anbefaler.

Ikke uten grunn.

Blant de du nevner, er de fleste å regne som dressklokker. Det er det noen som mener at en sub også er, men for meg er det som å med gummistøvler til dress.

Da er Rolex OP eller DJ mer i din gate, om jeg skal legge kravene du lister opp til grunn. Et lite tips forresten, du bør vurdere om du kan leve med cyclopsen mange Rollier med dato har. Den samler støv som en magnet og selv om den er ikonisk for en Rollie, er det mange som ikke digger den.

En annen ting er lenkene som Rolex, som selv om de er blitt langt bedre enn for 20 år siden, ikke nødvendigvis er like komfortable på alles håndledd. Derfor bør den prøves på. Lenkene er selvsagt forskjellige på de ulike modellene, og bærekomforten varierer.

Sammenlign gjerne med en IW323904 for eksempel, dersom butikken har en inne, den lenken er i en litt annen klasse, for å si det forsiktig.

Nomos Tangente, mange av Glashüttes modeller, enkelte fra Frederique Constant, stort sett alt av JLC, er kosher og vanvittig flott bygget - og langt fra så vanlig som Rolex, TAG eller Omega. Som du kommer til å se mye til, når din nyvunne interesse for ur utvikler seg med tiden.

Omega Seamaster Aqua Terra med 8500-verket, er et godt alternativ med fin finish og et verk man kan snakke mye og lenge om. En pent brukt IWC Ingenieur med 80110-verket er innenfor kravene, flere av Zenith-modellene med med El Primero-verket - ikke kronografene - anbefaler jeg å vurdere, og enkelte av modellene til Girard-Perregaux er virkelig undervurderte både hva finish og verkene angår.

Stål eller lærrem? Sistnevnte må du regne med å bytte ut når den blir slitt. Den kan leve lenge med litt pleie og tørre omgivelser, men tåler naturlig nok ikke bading eller en utålmodig Champagne som prematurt trenger seg ut og dynker uret med dyre bobler.

Jepp, been there done that....; )

Lenker er langt mer robuste, kanskje ikke like komfortable alle - hvert fall de billigste, men de trenger polish, brushing og rengjøring for å holde seg fine. I mange år.

Uansett kan det være smart å kjøpe en lenke eller en lærrem i tillegg til lærremmen eller lenken uret leveres med. Da kan du bytte fra skinn til stål når det er mer praktisk, og gå tilbake til skinn når det er mer dressy occasions.

Verktøy for slikt, får du kjøpt på nettbutikken her.

Skaffer du deg flere klokker, kommer du til å bruke dem i rotasjon. Da varer alt lengre, også læret, siden de ikke får like mye armtid når flere slåss om plassen.

Mange nettbutikker er seriøse og tilbyr rask service og stort utvalg, men de mangler ofte kunnskapen til personalet i fysiske butikker, og er ikke alltid mye billigere. Urverket.no er helt ok, men de har ikke alt på lager, og leveringstiden kan være lang.

Hvis vi ser på kravene og holder stållenke eller lærrem utenfor, kan man jo lage en short-list med anbefalinger:

-enkelt (tidløst) design
-ikke for stor, helst rundt 40mm
-budsjett 25-50k
-helst lys(hvit) eller blå urskive
-bør kunne brukes til flere anledninger hverdag/jobb og til en dress (så godt det lar seg gjøre)

JLC Master Control
Rolex Oyster Perpetual
IWC Ingenieur IW323904
Frederique Constant Manufacture
Zenith El Primero
Nomos Zürich

Ganske dressy alle sammen, men holder man kronografene og dykkere unna, blir det fort utfallet av søket.

Gå for noe annet enn Rolex. Og spesielt Sub. Noe mer overpriset og kjedelig får du ikke. Omtrent alle har en sånn.
JLC, IWC og Seiko har meget gode alternativer. Hvis du ikke på liv og død skal flashe en Rolex på BI da...

• Liker
Reaksjoner: Oscr og pvaagem
Gå for en Rolex. Spesielt Sub. Noen sikrere investering og tidløst klassisk design får du ikke. Derfor har "alle" en sånn.

JLC, IWC of Seiko har meget gode alternativer. Men, en Rolex gir garantert full uttelling hos BI-damene på første studentfest...

;)

• Liker
Reaksjoner: Solli
Gå for Patek Philippe!! Tømmer garantert kontoen din, men nudler er billig. Og lavt næringsintak gir sixpack neste sommer. Øl kan du hente hjemme hos mor og far.

evt støtter jeg en klassisk Rolex type datejust2 eller sub/gmt

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Doffen50
Sporty, klassisk og akkurat passe sær. Jeg er ihvertfall helt forelsket i min:
unnamed_zpskoaqvcmp.jpg

-enkelt (tidløst) design - Check
-ikke for stor, helst rundt 40mm - Check
-budsjett 25-50k - Bruktmarkedet, check
-helst lys(hvit) eller blå urskive - kommer også med hvit skive (se bilde under), check
-bør kunne brukes til flere anledninger hverdag/jobb og til en dress (så godt det lar seg gjøre) - check

Fordi du ser etter hvit skive:
818CB00329396972CD7BE449F0156995.jpg

• Liker
Reaksjoner: jonhan3
Mange gode forslag er allerede nevnt :)
Og av de forslagene vil jeg slå et slag for IWC ingy. Lenka går, etter min mening, alt fra rolex en høy gang, og designet er i samme gate som PP Nautilus og AP Royal Oak.

Det sur ut som at Bjerke nå har inne 3239 med hvit skive, i tillegg til en limitert utgave med blå skive, som ser veldig tøff ut. http://www.nettbutikk.urmaker-bjerke.no/produktkategori/klokker/iwc-klokker/ingenieur/
Nyprisen er dog litt over budsjett.

Mange gode forslag er allerede nevnt :)
Og av de forslagene vil jeg slå et slag for IWC ingy. Lenka går, etter min mening, alt fra rolex en høy gang, og designet er i samme gate som PP Nautilus og AP Royal Oak.

Det sur ut som at Bjerke nå har inne 3239 med hvit skive, i tillegg til en limitert utgave med blå skive, som ser veldig tøff ut. http://www.nettbutikk.urmaker-bjerke.no/produktkategori/klokker/iwc-klokker/ingenieur/
Nyprisen er dog litt over budsjett.

Jeg er enig med MrJensen i hans bedømming av IWC-lenken. 3239 har også Gerald Gentas signatur over hele uret, en (antagelig) uslåelig antimagnetisk heritage, og stikker seg ut på en attraktiv måte, i et hav av nesten like Rollier.

Urverket.no skal ha litt mindre for den, men der risikerer du å måtte vente noen uker.