Førstegangskjøper

Medlem
6. aug. 2015
Sted
Telemark
Som tittelen viser, det er tid for innkjøp av første "ordentlige" klokke!
Har tidligere hatt mer praktiske klokker til allround bruk (g-shock, Nixon etc) men har lenge tenkt på å kjøpe en (etterhvert også flere?) finere klokke.

Valget stod etterhvert mellom Omega Seamaster PO eller Breitling SOHC og det ser ut til at valget havner på sistnevnte.

Men allverdens å finne på disse var det ikke her inne, mest kjøp/salgstråder så derfor fyrer jeg løs:

Å kjøpe denne ny virker som en svært dårlig investering da disse halveres i pris på bruktbørsen virker det som, men hva er en fornuftig pris å betale for et bra eksemplar av denne? De ligger ute til alt fra 25-35k brukt og ofte 5-6 år gamle uten at service er tatt.

Har hatt kontakt med div selgere og har tidligere blitt tilbudt en ett år gammel klokke i veldig pen forfatning til 28k , høres dette ut som en ok pris?

Er 46mm det er snakk om. Har ikke prøvd den på, og forstår det slik at denne er voksen, men nå er jeg vant med de store 50 klokkene fra Nixon så tror denne skal gå fint. Prøvde en Speedmaster som ble fryktelig tassen da jeg var vant til større :)

Alle innspill mottas med stor takk!

Skal ikke begi meg ut på å si hva som er riktig pris(syns ikke 28k høres ille mye ut hvis den er norskkjøpt og under garanti) men vil oppfordre deg til å prøve klokkene i butikk først. Det er ikke alltid så lett å se for seg hvordan en klokke føles på bare basert på bilder og spesifikasjoner.

Og så må jeg si at SOHC er en utrolig lekker klokke. Kulere enn Omega PO. Men, til gjengjeld er Omegaen kulere på innsiden... Lykke til med jakten. :)

Desverre er det slik at Breitling og diverse andre kjente merker ikke holder seg like godt i pris som f.eks Rolex, Audemars Piguet, Vacheron Constantin, PP med flere. Du må nok regne med verditap uansett.

Når det gjelder størrelse så er jo det en smakssak - og smaken utvikler seg jo.
Til å begynne med ønsket jeg selv så store og kraftige klokker som mulig, men nå har smaken utviklet seg dithen at jeg foretrekker størrelse fra 38 til cirka 41 mm. Plutselig en dag ser ikke den Speedmasteren så "tassen" ut likevel ;)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Teddy91
Veldig enig i det @HadronCollider skriver. Startet på 46mm Breitling SOH selv, men tar meg nå i å synes at en Rolex Datejust II er i grenseland av å bli for stor.

Men på den andre siden kan det hende det ikke endrer seg. Ville uansett unngått de største "klumpene" til Breitling. SOH-serien er ganske kurant til å være Breitling, og tapte selv ikke store pengene på å selge min som var kjøpt ny i sin tid.

Etter å ha kikket og prøvd litt har jeg slått Breitling SOH litt fra meg faktisk! Ble bare ikke "riktig" . Så skal det sies at jeg også prøvde en Submariner som gjorde at alt annet bleknet litt i forhold. :( Så da har jo jakten tatt en helt ny vending, og blir sansynligvis noe lenger enn antatt :cool:.

Budsjettet var opprinnelig 15-18k for en klokke , deretter øket dette til 25-30k så nå må jeg gå noen runder å se hva jeg mener er en ok pris å betale for en evt Sub.

Tiden der man fikk disse i et ok eksemplar for 35 +/- ser ut til å være forbi så jeg får smøre meg med litt tålmodighet å se hva som dukker opp til en ok penge.

Er det i det hele tatt mulig å oppdrive disse til under 40k ?