Fabrikkbesøk: Cabestan (Mye bilder)

Medlem
26. mai 2010
Sted
Innlandet
For ca ett år siden ble det planlagt at jeg og faren min skulle reise til Sveits for å besøke slekten. Besøket ble lagt til midten av mars siden det da var muligheter for å reise på bilutstillingen i Geneve. Familien min har mildt sagt lagt merke til at jeg har blitt veldig interessert i klokker, så dette måtte vi jo også titte litt på . Noen uker før avreise begynte jeg og faren min (som også er en stor fan av ingeniørkunst generelt) og snakke om hvor kult det hadde vært å få besøke en fabrikk hvor de lagde klokker. Jeg tenkte at dette er sikkert vanskelig å få til siden vi ikke er storkunder hos noen merker, ingen invitasjon hadde vi heller ikke. Faren min startet arbeidet med å ta kontakt med mildt sagt alt av klokkefabrikker som var av interesse og som lå i en normal avstand fra hvor vi skulle bo. Det endte dessverre som jeg tenkte.. "Det lar seg dessverre ikke gjøre med noe besøk på så kort varsel". Jaja, tenkte jeg, men det skulle da allikevel bli en fin tur med bilutstilling og det hele. Så ca en uke før avreise tikket det inn en mail fra faren min hvor det stod, "Har du hørt om Crealuxe? De produserer visst high end klokker" Et kjapt google søk viste at dette var Cabestan. Reponsen ble "Ja, men det vel klokker som ligger litt utenfor vårt område?". "Onkelen din har ordnet slik at vi kan besøke dem!" Da viser det seg at onkelen min kjenner den ene ingeniøren som jobber hos Cabestan. Dagene kunne ikke gå fort nok til avreise!! Programmet var spikret, fredag bilutstilling, helgen til å slappe av, mandag window shopping i Geneve og tirsdag fabrikkbesøk. Etter noen dager med noen kulinariskeopplevelser utenom det vanlige og en mandagen med dehydrering som følge av window shopping, kom endelig tirsdagen. Jeg våknet såklart før vekkerklokker ringte og hadde vel en hvilepuls på ca 130… som en liten unge julemorgen. Etter en kjapp frokost etterfulgt av en drøy time i bil var vi endelig der…

Le Chenit. Men…

P1000962.jpg

Ehm, skjer´a :confused:

P1000961-1.jpg

Joda, stemte visst. Dette er Cabestanfabrikken og vil ble mottatt av denne mannen,
Pierre.
P1010006.jpg

Pierre er en av tre ingeniører hos Cabestan og har tidligere jobbet hos Jaeger Le-Coultre.

Her er de to andre:
P1000963.jpg

P1000964.jpg

Cabestan er et lite privateid manefaktur med totalt åtte ansatte. De har to lokaler i Le Chenit hvorav ett er for montering/service og det andre er mekaniskverksted (sliping av kasser osv).

Nok chit-chat

P1000979.jpg

Pris: 350.000 CHF

P1000992.jpg

P1000990.jpg

P1000982.jpg

P1000977.jpg

P1000967.jpg

P1000984.jpg

Fra mekaniskverksted
P1010007.jpg

P1010010.jpg

Klokken begynte nå å nærme seg lunsjtider, så vi tok med oss Pierre og dro på andre siden av "byen".
Nemmen, hvilke naboer har Cabestan da:
P1010011.jpg

P1000998.jpg

Blancpain, AP og flere ligger også bare noen kilometer unna

Og det var først nå jeg virkelig forstod at dette er en klokkebygd uten like.
For det første jeg ser når jeg går mot bordet vårt er dette:
P1010016.jpg

P1010015.jpg

Etter mye klokkesnakking ble det litt chit-chat under lunsjen før jeg fyrte av de vanlige spørsmålene:
"Hvilke manefaktur setter du øverst?"
"Hvilke kunne du tenkt deg?"
"Hvor får jeg kjøpt slike veggklokker?" ;)
Osv osv…

Og for de som vil ha svarene:
Han setter klart Patek øverst som manefaktur og han kunne gjerne tenkt seg en Daytona :)
Mot slutten av vår lunsj kom det inn et følge på 10-12 personer og jeg ser Pierre hilser på de første.. "Jaeger!" sier han bare.
Det var Jaeger som hadde med seg salgsrepresentanter på opplæring.

Vel hjemme i Norge sitter jeg nå med et minne som få får oppleve. Det var en utrolig hyggelig og rolig gjeng som møtte oss hos Cabestan. En gjeng som viser at de elsker faget og kunsten å lage klokker. Cabestan er veldig spesielle klokker og jeg vet mange ikke synes det er veldig pene, men her har dere noe av det litt mer spesielle.

Det ingen wrist shot på meg, men som et lite bevis
P1000993.jpg

• Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Kult, flotte bilder.

Jeg vurderer en tur til Basel neste år, kanskje man hadde fått en tur innom noen fabrikker også, jeg er jo en ufattelig stor fan av mekanikk, naturligvis; med fagbrev som finmekaniker.

Edit: Jeg liker at de har kjedeoverføring i urverktet:p Og at de har det ene urverket liggende i et syltetøyglasslokk.

Takk for mange fine bilder!
Jeg kunne aldri gått med en slik klokke selv, men jeg digger det de, MB&F, Urwerk osv holder på med!

Edit: Jeg hadde ikke hatt noe i mot den Jaeger veggklokken :D

Det er veldig spesielle greier og jeg tviler på at det hadde blitt en Cabestan om jeg skulle svidd av nærmere 2 mill på ei klokke.

Mathfjeld: Hvis du tenker på Baselworld burde du ha invitasjon el. Som vanlig person slipper du ikke inn på standene, men får bare gå i gangen... Ble jeg fortalt.

Mathfjeld: Hvis du tenker på Baselworld burde du ha invitasjon el. Som vanlig person slipper du ikke inn på standene, men får bare gå i gangen... Ble jeg fortalt.

Min svoger blir hvert år invitert, så vi pratet om å dra sammen neste år, men er jo naturligvis uaktuelt om man ikke får kommet helt inn. Får jeg undersøke når det nærmer seg.

Herlig tråd,takk for at du deler! Cabestan har vel også fått en avtale
med Ferrari om jeg ikke tar helt feil. Heftig med tanke på at de bare hadde 8
ansatte.

Kult dafho! Takk for bra innlegg med spennende informasjon om et merke som var helt ukjent for meg!

Hmmm....er det mulig å få til et eller annet ala dette i Juni? PM meg gjerne :)

KAB

Kjempefin skildring du laget her!
Utrolig spennende med så spesielle ur og en liten manjfacture.:D:D:D

Takk for supert innlegg.:D
Masse bilder, interessant merke, masse god info...perfekt.:cool: