Falske klokker: Blander inn ekte deler i falske klokker

Medlem
10. aug. 2013
Innlegg
99
Falske klokker - Blander inn ekte deler i falske klokker - Mote

Jon Henrik Haraldsen er ansvarlig redaktør for tidssonen.no, Norges største nettsted for klokker. Han forteller at millionindustrien av falske klokker kan være knyttet tett opp mot kriminelle organisasjoner.

- Organisasjonene kan være involvert i andre ulovlige aktiviteter, som hvitvasking av penger, narkotika, humantrafficking og terrorisme, påpeker han.
 
At produksjon og salg av falske klokker kan ha en tilknyttning til annen styggedom var egentlig ikke ment som noe annet enn et sidenotat til journalisten, men men...

Det som kommer frem i artikkelen her er sikkert ikke noe nytt for de fleste her, men med tanke på at lesergruppen nok er uerfarne på området så syns jeg journalisten klarte å fokusere på flere essensielle momenter. Bra :)
 
Jeg har mange meninger om det artikel...Meninger som stemmer ikke helt med noen påståelser der.
Men siden det ble skrevet av noen folk som har sansynnligvis stor interest i at alle luksus klokker blir kjøpt i norsk butikker: I abstain.
:rolleyes:
 
Jeg har mange meninger om det artikel...Meninger som stemmer ikke helt med noen påståelser der.
Men siden det ble skrevet av noen folk som har sansynnligvis stor interest i at alle luksus klokker blir kjøpt i norsk butikker: I abstain.
:rolleyes:

Som du sikkert vet så har ikke Tidssonen en eneste avtale eller økonomisk samarbeid med norske ADs, og Urmakermester Ødegaard skulle vel egentlig ha vært pensjonist og har en backlog av arbeid som mest sannsynlig vil overleve ham. Salgs av nye klokker har han vel ikke drevet noe særlig med de siste årene...det er vel i såfall veggur.

Så, bare å dele dine synspunkter.
 
Som du sikkert vet så har ikke Tidssonen en eneste avtale eller økonomisk samarbeid med norske ADs, og Urmakermester Ødegaard skulle vel egentlig ha vært pensjonist og har en backlog av arbeid som mest sannsynlig vil overleve ham. Salgs av nye klokker har han vel ikke drevet noe særlig med de siste årene...det er vel i såfall veggur.

Så, bare å dele dine synspunkter.

"Kvalitetsklokker ligger som regel på samme pris verden over. Det er derfor sjelden man gjør et kupp når det kommer til kjøp av kvalitetsur eller designklokker."

Ikke sant og basert på "kjøp den her i landet, du betaler samme pris uansett..."
Når jeg ser prisene i norsk butikker, mister jeg ofte pusten. Men kanskje ser jeg for mye på de så-kalt "grå markeds pris".
Men hvis jeg sparer for eks 20000 på grå marked, har jeg nok å gå til å få service på den hvis jeg hadde noen trøbbel...
Hvis jeg hadde noen trøbbel: Fikk aldri noen til nå. Kryss fingrene...

De meste traffikert "frankenwatch" med mest penger å tapper hvis det går galt er mest sansynnlig de vintage Rolex: Men siden jeg fisker ikke der, da føler jeg meg ikke spesielt siktet.
Mye "Franken" også på andre merker og spesielt på vintage men man må bli litt smart også og dokumentere seg skikkelig på varemerket før noen kjøp.


"- Mitt råd er å kjøpe slike produkter i Norge, etter norsk kjøpslov. På den måten har du alle rettigheter på din side. I likhet med bilen din, må alle mekaniske klokker vedlikeholdes. Om en falsk klokke kommer inn, er det ikke sikkert vi er villige til å reparere og risikere å ødelegge utstyret vårt, sier han."

Det tydder på at hvis du kjøper ikke norsk, skal du ha stor sjanse til finne deg med noen falsk klokke... Ganske brutalt mening syns jeg. Skremmer litt folk som er ikke WIS egentlig.


" Se om papirene er stemplet med dato og leverandør, og at uret er fortollet og momsbetalt inn til Norge hvis det er kjøpt i utlandet."

Og hvis disse papirer er ikke der, da er klokken falsk eller umulig til å få reparet/servisert i Norge? Hehehe...
Nei: Mye ensidig visjon der.
Men som sagt... Min mening
 
Redigert:
Ikke noe nytt at fake klokker er så gode at detaljer og deler byttes ut med ekte. Skremmende for de som vil ha ekte, og mest ille når dette selges SOM ekte.

Rimelige ekte kan bli dyrere modeller med å bytte ut detaljer. Selvfølgelig er man sikker hos en norsk AD, men det kan koste mer enn mange kan betale.

Bruk trygge kanaler og lær om detaljer.

:cool:
 
Noen som hørt om "Nattskift klokker" ?

Alt starter når en varemerke får lagt i alt hemmelighet klokkedeler i Asia(for eks Hong-Kong) på en helt lovlig måte og i tråd med de 50%(nå 60%) Swissness kravene : Og at plutselig, noen falsk klokker dykker opp fra den asiatisk marked med "alt for ekte" deler.
Disse klokker er veldig hardt å skiller ut fra de ekte på først øyekast til og med for eksperter fra Sveits(FH).
De trenger ikke å bli "Frankenwatches": De kan bli ekte falsk produksjon.
Da finner vi ut at de "falsk" deler er overraskende nok like som de ekte og lurer om hva kinesere har gjort for å oppnå en så synnsyk arbeid på kopiering. Lurer vi lenger om det?:rolleyes:
Egentlig er det originale deler fra den "hemmelig" lovlig fabrikk: Deler som gikk på avvei. Eller hemmelig overproduksjon.
Vi kaller det da for "nattskift produksjon": "Dagskift" produsere deler for den ekte varemerke under lovlig kontrakt og i sted for å stoppe produksjonen på stengetid, den går videre for den svart marked. På natt. Det er ett utrykk ikke en fakta, men avvei produksjon blir det.
Alt handler om bestikkelse fra den "falsk-klokke-mafia" som skal ha det dem vil... Uten å slitte.
Veldig hardt å bevise og fabrikkene tar lite risiko siden ingen kan eller vil bevise noen direkt tilkobling mellom mafian´n og dem.
Uansett, for dem, er det altid mulig å si at disse deler er bra kopier men ikke originaler som kommer fra dem.
Dessuten, den sveitsisk involvert varemerke vil aldri lage bølger om det, siden bruken av den asiatisk produksjon vil produsere dårlig omtaler i mediene når man bruker den "Swiss-Made" stempel. En vel kjent "controvercy".
Lovlig betyr ikke at det blir populær i klokkeverden: Mange varemerker gjemmer sin asiatisk kontakter...

Jeg har aldri hørt om direkt bevis eller direkt tilkobling til noen bestemt varemerke, men sterk rykter ja: Når delene er alt for ekte til å bli falsk, da har man egentlig svaret.
 
Noen som hørt om "Nattskift klokker" ?

Alt starter når en varemerke får lagt i alt hemmelighet klokkedeler i Asia(for eks Hong-Kong) på en helt lovlig måte og i tråd med de 50%(nå 60%) Swissness kravene : Og at plutselig, noen falsk klokker dykker opp fra den asiatisk marked med "alt for ekte" deler.
Disse klokker er veldig hardt å skiller ut fra de ekte på først øyekast til og med for eksperter fra Sveits(FH).
De trenger ikke å bli "Frankenwatches": De kan bli ekte falsk produksjon.
Da finner vi ut at de "falsk" deler er overraskende nok like som de ekte og lurer om hva kinesere har gjort for å oppnå en så synnsyk arbeid på kopiering. Lurer vi lenger om det?:rolleyes:
Egentlig er det originale deler fra den "hemmelig" lovlig fabrikk: Deler som gikk på avvei. Eller hemmelig overproduksjon.
Vi kaller det da for "nattskift produksjon": "Dagskift" produsere deler for den ekte varemerke under lovlig kontrakt og i sted for å stoppe produksjonen på stengetid, den går videre for den svart marked. På natt. Det er ett utrykk ikke en fakta, men avvei produksjon blir det.
Alt handler om bestikkelse fra den "falsk-klokke-mafia" som skal ha det dem vil... Uten å slitte.
Veldig hardt å bevise og fabrikkene tar lite risiko siden ingen kan eller vil bevise noen direkt tilkobling mellom mafian´n og dem.
Uansett, for dem, er det altid mulig å si at disse deler er bra kopier men ikke originaler som kommer fra dem.
Dessuten, den sveitsisk involvert varemerke vil aldri lage bølger om det, siden bruken av den asiatisk produksjon vil produsere dårlig omtaler i mediene når man bruker den "Swiss-Made" stempel. En vel kjent "controvercy".
Lovlig betyr ikke at det blir populær i klokkeverden: Mange varemerker gjemmer sin asiatisk kontakter...

Jeg har aldri hørt om direkt bevis eller direkt tilkobling til noen bestemt varemerke, men sterk rykter ja: Når delene er alt for ekte til å bli falsk, da har man egentlig svaret.

Jeg har hørt om dette.
Klokker, og andre saker, som lages av "natt deler" som du sier, og kasserte deler som ikke har gått gjennom kvalitetskontrollen etc.

Selvfølgelig vanskelig å avdekke!

Det blir som da jeg i militæret. "Tappen" på rommet jobbet på depotet. Det skulle de ha gjennomgang av alt utstyr, og destruere det som var ødelagt. Da jeg ønsket meg en jakke, så skulle han skaffe meg det. Da han sto med en som skulle hives byttet han den ut med en som lå i hyllen. Så fikk jeg den, og alt antall stemte. Og jeg slapp å feste denne glidelåsen.... Slik er det helt sikkert "svinn" på samlebånd i mange fabrikker...

8-/
 
Etter det som har skjedd med noen klokke micro-brands: De fikk sin urkasser lagt i Asia på spesifikk design.
Men design ble lett modifisert: Hvorfor? Ja, fabrikkanten tenkte at det var bedre sånn:rolleyes:
Da en "sample" kommer frem, hvis kunden er misførnøyd og nekter å kjøpe den batch, da en andre batch blir produsert akkurat som kunden vil.
Hvor går den først batch da? Ja, den går til salgsmarked og blir ofte kjøpe av en andre micro-brand...
Da plutselig dukker opp 2 micro-brands med samme urkasse og fabrikken solgt 400 stykker i sted av 200 som var planlagt.