Fant en sjelden klokke innerst i skapet!

Medlem
6. juni 2016
Sted
Oslo
Hei!
Har lusket rundt på Tidssonen i et par år og fant endelig en anledning til å starte en "tråd"! Min mor kunne i kveld opplyse meg om at hun hadde en gammel gullklokke liggende i skapet etter bestefar. Har alltid fattet interesse for klokker og alt mekanisk - og har dermed naturlig nok et par klassikere selv. Hovedsakelig av det rimelige slaget. Ble med andre ord straks svært nysgjerrig på hva slags klokke dette kunne være!

Klokken jeg fant viste seg å være en Hy. Moser. Er ikke veldig godt bevandret i klokkeverden, men har aldri hørt om merket, så vil anta at den ikke er produsert i et veldig stort opplag?

Legger ved et par bilder. Håper noen kjenner til disse klokkene og har en anelse om historie, alder, pris ++. Trakk den opp og den begynte å tikke med en klar og metallisk klang umiddelbart. Moro! :D

L3JIQUZZ.jpeg

TDE2TDRS.jpeg

Velkommen til Tidssonen og gratulerer med flott funn. H.Moser&Cie er et firma med en lang og kronglete historie. Det ble opprettet i 1826 av Henrich Moser, som da var 21 år gammel. Han ble raskt stor i Russland og leverte ur til russisk adel i mange år. Etter revolusjonen ble merkets russiske del ekspropriert, men jeg forstår det sånn at de fortsatte å lage ur også i Sveits i årene som fulgte. Det er kanskje derfor ur fra H.Moser er merket på så mange ulike måter. H.Moser/ H.Moser&Cie/HY.Moser/Moser osv. I tillegg produserte de urverk til andre merker. Der i blant ur fra Faberges, som vel er mest kjent for eggene sine.

Produksjonen var vel ikke blant de største, og merket forsvant under kvarts-krisen på 70-tallet. På begynnelsen av 2000-tallet ble imidlertid merket re-lansert av blant annet en av etterkommerne til Henrich Moser, og da fikk også de tidligere urene litt mer oppmerksomhet selv om de ikke har så mye med hverandre å gjøre. Den nye kolleksjonen satser eksklusivt, med avanserte, så jeg har sett en del prøve seg med høye priser på de gamle lommeurene også. Alt fra 20-50.000 kroner, men jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er fantasipriser. Jeg vil derfor bli overrasket hvis en reell salgspris er høyere en affeksjonsverdien for "lang og tro tjeneste"-klokka til bestefaren din.

I og med at klokken ble gitt som firma-gave og gullklokke i 1959, vil jeg tro at den er fra omtrent samme periode.

• Liker
Reaksjoner: Legendary, jsf og elf
Takk for et godt og utfyllende svar, Santos-Dumont! Har et sett et par H.Moser klokker på nett til ville priser, men det blir ikke snakk om å selge. Artig å ha noe som ikke er hverdagskost! :)