Fant igjen en gammel klokke, hjelp

Medlem
23. des. 2015
Sted
Elverum
Heisann!

Jeg 19 år å ny i klokkemiljøet, jeg fant igjen en gammel klokke som tilhørte min avdøde bestefar i et skrin bortgjemt, han døde da jeg var liten og han kjøpte denne klokken sikkert i sine yngre dager.
Jeg vil gjerne høre litt info om merket, hva det er jeg har funnet og hva disse ligger på (skal ikke selge nei)

Det er en Rutina Incabloc, den er ganske sliten ser det ut som. Men den gikk som faen med en gang jeg trakk
den opp! Men sånne mekaniske klokker her trenger vel service?
CZxAiWE.jpg

Velkommen!

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men vil likevel råde deg til å la en urmaker overhale den før du bruker den. Urmakeren kan sikkert fortelle litt mer om den, og hvis du får ham til å ta noen bilder av innmaten etter at han har tatt av baklokket er det helt utrolig hva folk her inne kan si ut fra det :)

Velkommen!

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men vil likevel råde deg til å la en urmaker overhale den før du bruker den. Urmakeren kan sikkert fortelle litt mer om den, og hvis du får ham til å ta noen bilder av innmaten etter at han har tatt av baklokket er det helt utrolig hva folk her inne kan si ut fra det :)
Okei! Skal høre med urmakeren her i Elverum. Takker for svar!

Hei! Kult å se elverumsfolk her.Stikk innom Heramb en tur, han har stålkontroll og er svært dreven med vintage.

Det ser ut til å være en slik "strikk-lenke" på klokken? Jeg husker disse var "populære" på (70) 80 tallet.
Flott klokke! Slikt fortjener å bli tatt vare på!

8

Det ser ut til å være en slik "strikk-lenke" på klokken? Jeg husker disse var "populære" på (70) 80 tallet.
Flott klokke! Slikt fortjener å bli tatt vare på!

8
Stemmer at det er strikklenke ja :) Ja den ligger trygt å roer seg til jeg tar den med til urmaker!

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Bare det å få skiftet glass på denne vil gi den et helt "nytt" uttrykk... Disse er i plast og koster ikke all verden... Erfaringsmessig (jeg skrur en del) så kommer det til et skjæringspunkt mellom den verdi DU setter på klokken, og verdien på servicen. Det finnes hundrevis(?) av for oss flest ukjente merker med ganske standardiserte urverk inni. Mange var også ebauches, DVs grunnverk som kan sammenlignes med f.eks ETA i dag, som brukes i en mengde forskjellige merker. Skal du bruke uret jevnlig, vil en service alltid være å anbefale. Skal det imidlertid trekkes opp og brukes på et par utvalgte dager i året, så vil en enkel måling ala trekk det opp og bruk det en dag, sjekk opp mot en sikker kilde. Går det innenfor et minutt (som et eksempel), så tar det nok ikke skade av å gå tørt (på grunn av fravær av/inntørket olje). Overraskende mange klokker som klarer denne jobben. Jeg har en klokke som min bestefar - etter hvert far brukte, helt vanlig seamaster, og den har nok ikke hatt service siden 70 - tallet i hvert fall. Tar jeg den i timegrapher derimot (en maskin som kan kalles klokkenes EKG - så oppfører den seg som om alt er i orden. Til daglig bruk vet jeg dog at den ville fått unødvendig mye juling i form av slitasje når den går tørt. Men jeg har den av nostalgiske grunner, og den ligger egentlig bare der, utover at jeg utstyrer guttepjokken med den på f.eks 17. mai. Selv om Mikke Mus klokken fra tidlig 1970 tallet har overtatt i det siste.

En ny skinnrem kan også være det som skal til...

• Liker
Reaksjoner: Grendel og 69variant
Hei :)
Jeg også har en eldre Rutina liggende, en såkalt Rutina Special i gull på stål. I denne tikker et fint Ebauche verk fra Fontainemelon, kaliber 26 justert i 5 posisjoner. Denne er mest sannsynlig fra rundt 1960.

• Liker
Reaksjoner: Grendel