Fant lommeur, vil ikke tikke. Tekniske spørsmål

Medlem
23. nov. 2010
Sted
Trondheim
Fant et lommeur her, Remontoir fra ca 1900.
Men det vil selvfølgelig ikke gå som normalt.

Har tittet litt på den, men jeg har ikke nok kunnskaper til å komme med en konklusjon på hva som er galt.

Når man vrir på kronen kjennes alt normalt ut, den stopper etterhvert- men den starter ikke.

Hvis jeg vrir litt ekstra på den, veldig hardt- så starter den, og holder seg i nesten ett minutt. Er dette en kjent ting?

Fant et lommeur her, Remontoir fra ca 1900.
Men det vil selvfølgelig ikke gå som normalt.

Har tittet litt på den, men jeg har ikke nok kunnskaper til å komme med en konklusjon på hva som er galt.

Når man vrir på kronen kjennes alt normalt ut, den stopper etterhvert- men den starter ikke.

Hvis jeg vrir litt ekstra på den, veldig hardt- så starter den, og holder seg i nesten ett minutt. Er dette en kjent ting?

Det er umulig å svare på hva som er galt med klokken. Har klokken ligget ubrukt i mange år er det kanskje bare harsk eller manglende olje i smørehullene. Det skal ikke mye motstand til før balansen slutter å svinge. Men det kan også være slitte eller skjeve hjul, svak opptrekksfjær, rusk i drivverket, brudd på en aksling (slike gamle verk har ikke incabloc eller liknende støtdemping, og balanseaksen brekker fort ved harde støt) og en mengde andre forhold. Jeg kjenner ikke dette merket, men mange eldre lommeur var billige modeller med svært grove verk med sylindergang, produsert av dårlige metaller. Da vil ofte ren slitasje gjøre at uret ikke går. Det eneste som er sikkert, er at å vri ekstra hardt på kronen bare vil føre til at du ødelegger klokken. Delikate mekaniske instrumenter reagerer negativt på vold.

Ta det med til en urmaker :)

Da får jeg gjøre det!
Den tilhørte min mors bestemor, så den har litt affeksjonsverdi.
Fant også en Zenith, den gikk med en gang!
Den ser helt herpa ut, for å si det mildt! Veldig synd.
Vurderer å skru litt på den, bli litt kjent med urverk.:)

Vurderer å skru litt på den, bli litt kjent med urverk.:)

Ikke gjør det er du snill. Det kommer til å sprute bittesmå deler og fjærer, og du får det ALDRI sammen igjen i "working condition".

Hvis du vil øve deg er det ikke noe problem å få et par-tre mekaniske kinaklokker fra ebay for en hundringelapp, som du kan prøveskru litt på. Veldig synd om du ødelegger en familieskatt med stor affeksjonsverdi.....

Det er ikke uret til mamma jeg vil skru på.
Men nemlig Zenithen, det er ingen som bryr seg om den.

Den er totalt ødelagt, rusten, knust glass, skiven er halvveis flasset bort osv.
Med mindre det faktisk går an å fikse den med ny skive og visere vil jeg gjerne titte litt på denne. :)

Skal forøvrig innom urmakeren iløpet av uken med Remontoiren, får høre om den lar seg fikse.